Ev. Köpa sporthoj

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Tjenare!

Har en länge period varit sugen på att prova på en sporthoj, trots att jag alltid sagt att jag aldrig skulle äga en.

Finns det några uppenbara val kring dom 4 stora japanska tillverkarna ?

Hur ligger en 600cc mot literhoj på motorvägen ?
Blir tvunget motorvägen någon timme då och då för att komma åt bättre vägar och likadant under semestertiden då man tar tältet någon gång.

Har en svag punkt för Suzukis 750, även suzuki erbjuder den bästa försäkringen via deras märkesförsäkring som ingen annan verkar kunna erbjuda.

R6 efter 06 är snyggast, Giftgrönt är lika coolt nu som när jag var liten, honda har sitt namn osvosv. Öppen för allt :)

Tack sälänge !
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Rent spontant så är ju en 600cc inte speciellt kul på en motorväg. Det är ett jävla växlande plus att dom varvar satan redan i 100kmh.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Har du en Trajja så är en 675 ett bra val. Den varvar visserligen mer än en literklubba på motorvägar i Sverige men det går att fullgasa på Autobahn också. Och du vill väl ha en SportHoj inte en lågvarvig glidare?

Naken så ska du ha en Street Triple R om du inte vill ha kåpa och en Daytona med några hästar till.

Men kom ihåg att Michael Schumacher körde ifrån literklubbor på bana med en 2009 Street Triple R innan han körde omkull i skidbacken. :)
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Behöver inte vara världens roligaste då det är ren transport men slipper ju gärna känslan av att man stressar ihjäl motorn (Vet att man inte gör det)

Har faktiskt inte tänkt på Daytonan där, många säger att den är på tok för hård för gatan men vad vet jag.
 

steff-650

Medlem
Gick med
1 Feb 2014
Ort
Örebro
Hoj
2009 Triumph daytona 675
Har själv en 675 -09 och visst är se lite hårda om man åker 10mil i sträck eller mer men det gellsadel att köpa för en bra peng. Annars är det en rolig och fin cykel med bra försäkringspremie.
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Försäkringen är kanon och fanken dom ser ganska trevliga ut :)

Några årsmodeller av just denna man bör sikta på ?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Försäkringen är kanon och fanken dom ser ganska trevliga ut :)

Några årsmodeller av just denna man bör sikta på ?

Jag har kört betydligt längre än 10 mil med en Babytona utan att må dåligt men jag kanske inte tillhör den yngre, lite känsligare, generationen :D

Som alltid, ta en provtur och känn efter. Street Triple är en bättre hoj om man vill göra mer än köra fort med nedlägg men Babytona klarar det mesta. :)
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Kan tro Streeten är bättre på det mesta jag gör, har bara ett jäklans sug på att prova!

Hade en street tripleR innan nuvarande hojen och hade nästan bestämt mig för att hämta en mt-09 innan suget kom krypandes, men man vet aldrig som sagt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Gillar du inte att varva finns ju inte någon direkt anledning att köra en 600:a iaf...
I övrigt, provsitt och provkör i den mån du kan för att bestämma dig för vilken som funkar bäst för dig.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
en sukka 750 som du var inne på är en skön kompromiss för gata, lite mer lågvarvs-effekt än en 600cc men samtidigt kan man vrida på fullt utan att vara rädd för highsider ut ur böjar
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Inga problem att cruisa på motorvägen med en sportig 600:a bara att Peta in högst växeln.
Motorväg trist oavsett vilken hoj man har��
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Inga problem att cruisa på motorvägen med en sportig 600:a bara att Peta in högst växeln.
Motorväg trist oavsett vilken hoj man har��

Motorvägar är ju kurviga som fan, nästan så man kör med knäskrap ju, beroende på hastighet då såklart....... :7peta :tungan
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Visst bara att varva ur på högsta växeln,
Men man kommer snabbt långt hemifrån på motorvägen��
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
En literhoj är inte heller helt uteslutet, tycker bara dom jag kollat på känns bra mycket större. Nödvändigtvis inte något negativt väl i rullning.
Hade inga problem med min trajja men hur står sig en daytona mot japanarna ?
Tycker också en ylande 4:a känns passande :)

Kommer förmodligen finnas en mängd stavfel nu, min mobil och jag hatar varandra.
 
Last edited:

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Varför detta ständiga gnäll på att man måste varva? :va Nä TS, ut och provkör så ser du hur jävla kul en 600 är :tummenupp
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
jag säger literklubba...

du får ju ändå betala för en i försäkringspremie, och ja det är roligare! dagens 1000 har så pass snabba chassi så inte där heller har 600 :an någon fördel.

åk och titta på en Tuono v4 och bli kär ... den e billig att försäkra med !
montera clipon om du inte tycker du sitter så sportigt som du borde.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Släng 600 och 750, alla vet att literklubba är det enda valet :fakta
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag kör en 750 K8 som bruks hoj, körde den 1200mil förra året, den är helt underbar, drar lite soppa om man kör vanligt oxå, som bäst 0.41l/mil vid touring, normalt omkring 0.5l/mil om man inte gasar så mycket. Skön sittställning och bra säte. stor rekommendation för både bana o gata
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top