MT-07, GSR750, MT-09, CB1000R eller GSX-S1000?

sukakok

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2016
Ort
Stuga på fjället
Hoj
:(
Har haft mitt kort i snart 2 år så nu är gamla hojen såld till förmån för en ny.

MT-07, GSR750, MT-09, CB1000R eller GSX-S1000? 75 hk, 106 hk, 115 hk, 125 hk eller 145 hk? 68000 kr, 80000 kr, 86000 kr, 119000 kr eller 122000 kr?

Anledningen till att jag frågar är att jag bor i fjällen och har långt till återförsäljarna och skulle vilja få ner hojvalet så jag inte behöver åka runt till alla.

Mest "bang for the buck" är väl MT-09 om man bortser från framgaffeln som tydligen ska vara lite orolig vid både in- och utgång i svängar samt när man kör snabbt. Den ska "wobbla" då. fortfarande problem med ryckig gasrespons? Annars en riktig huliganhoj.

GSR750 är inte helt fel den heller om man ser till priset. Enkel och äldre modell men som ska ha en riktigt bra motor.

CB1000R ska tydligen ha en skottsäker motor, bäst chassi och vara väldigt lätt och rolig att köra.

GSX-S1000 har fått rätt svalt mottagande av recensenter. Läst kommentarer som, "denna hojen skulle Suzuki ha kommit med för 5 år sedan" och liknande.

MT-07 är liten och lätt och 75 hk räcker för att ha kul i svängarna. Man tröttnar kanske trots detta?

Att jag inte tar med Kawasaki Z800/Z1000 är för att jag aldrig kommer beblanda mig med detta jävla skitföretag igen. Aldrig att jag spenderar pengar på ett företag som behandlar kunder så som jag blev behandlad.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
MT-07 kommer du att tröttna på pga effekten. MT-09, om man kan leva med utseendet så är den pigg, men känns plastig, och den är dessutom strypt. CB1000-R, är jättebra, men inte särskilt rolig. Inte bra på nåt, inte dålig på nåt. GSX-S1000 är som CB-1000R, men bara lite mer av allt. Inte heller särskilt snygg om man tittar noga :rodnar. Skulle lätt ha tagit Z1000 i alla fall :fyllisar
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Eller så gör du århundradets klipp och köper dig en begagnad fz1 och moddar så får du i stort sett en gsx s1000 till bråkdelen av priset
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag provkörde en 2016 gsx-s1000 för ett par veckor sedan och tråkigare hoj får man fanimej leta efter. Den var totalt själlös, skittråkig, helt fel utväxling för gata, otroligt ryckig gång med oerhört skarpt av/på-slag på gasen. Dessutom är den helt fel hoj för dig om du bor i fjällen. Du kommer använda högst en eller två växlar och fjädringen är för styv för vägarna du kommer köra på. Utan att ha provat en skulle jag säga MT-09 av de du räknat upp.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Jag provkörde alla du räknade upp utom Mt07. Slutligen stod det mellan MT09 och GSX S1000 innan jag slog till på MT09.
Nu har jag inte kört äldre MT09 utan endast 2016. Att framgaffeln ska vara orolig vid kurvtagning märker inte jag av. Då får man nog köra som värsta dåren om det ska vara ett problem. Enda är väl att om man accelererar snabbt efter +120 km/h känns det ibland som framgaffeln ska lyfta.
Ryckig gas? tycker inte det är värre än andra nya hojar. B-läget är bäst när det gäller smidighet vid gas/växling.
 
Last edited:

EnEm1l

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Tranås
Hoj
Speed Triple -07 GSF650 -07
Bara för att släcka min nyfikenhet, hur kommer det sig att du inte har med Triumph Street Triple eller Speed Triple i ditt urval?
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Hahhahahahha:D:D:D Jag skrattar fortfarande åt ditt nick:hihi
Det låter precis som det en Somalisk kvinna alltid ville göra på mig. Hon sa det exakt på det sättet som du stavar ditt nick:tummenupp
Hur var frågan nu igen?
 

Dragkedjan

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Floda
Hoj
Street triple R -14
MT-07 kommer du tröttna på. Jag hade min i 3månader. Sen vart man trött på den lilla effekten.
Av dom du räknat upp så hade jag valt MT-09... Riktigt rolig hoj. Dock orolig i framgaffeln vid inspirerad körning. Det finns dock åtgärder till detta.. Öhlins ska tydligen ha andra fjädrar och olja till gaffeln som skulle hjälpa. Ang. ryckigheten så är det åtgärdat. Köper du en äldre så är det bara att uppdatera ECM på Yamaha.

Dock vill jag slå ett slag för Street triple. Kanske inte lika mycket huliganhoj. Men väldigt finstämmt chassie och gött om pulver i motorn.

Jag stod i detta valet för 2 veckor sedan..Mt-09 vs ST3. Så jag har provkört både äldre modeller av dessa två och även helt nya.
Valet föll tillslut på batter beg. ST3 så den kändes mer "förfinad" och roligare i kurvorna.
Men gillar du bakhjul och att få "kämpa" lite mer i kurvor osv så hade jag valt MT-09 alla dagar.:tummenupp
 

Wiggge

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2016
Ort
Hörby
Hoj
-14 Aprilia Tuono V4R
Har provkört alla du nämnt utom mt-07 och slutsatsen är att du får de du betalar för.
Stod precis inför samma val förra veckan dock så var jag helt insnöad på street triple med men hittade ingen vettig begagnad, tillslut så hittade jag en vettig Tuono o föll pladask för den :Bugar

Gsx-S1000 är en riktigt bra hoj som känns modern och alert tvärtemot vad Cb1000 gör även om Cb1000 är en jäkligt fin hoj att kör så tyckte jag motorn kändes rent för linjär och instrumenten gamla.

Mt-09 var riktigt rolig att köra då den gick som tusan. Men gillade inte instrumenteringen där heller samt placeringen av instrumenten. Tyckte även att den inte hade riktigt den rätta körkänslan, kändes mer som man satt och åkte på den istället för att sitta i den o köra. Dock så är det en riktigt rolig hoj för lite pengar men jag hade slått över med den då den är så av/på.

Men som sagt jag hade tittat lite mer på street triple och Tuono.:tummenupp
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Slår ett slag för MT-09:an. Har en själv som jag bytt fjädrar och olja på fram och bak. Instämmer helt i att det inte bara är någonting man vill göra, utan någonting man bör göra. Framförallt om man ska köra inspirerat.

I övrigt, som tidigare nämnt; hojen är en riktig huliganhoj som gillar att köra på ett hjul lika mycket som på två. Köp - du kommer inte ångra dig!
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Jag provkörde en 2016 gsx-s1000 för ett par veckor sedan och tråkigare hoj får man fanimej leta efter. Den var totalt själlös, skittråkig, helt fel utväxling för gata, otroligt ryckig gång med oerhört skarpt av/på-slag på gasen. Dessutom är den helt fel hoj för dig om du bor i fjällen. Du kommer använda högst en eller två växlar och fjädringen är för styv för vägarna du kommer köra på. Utan att ha provat en skulle jag säga MT-09 av de du räknat upp.

Jag var också där, hann inte köra den hojen men körde GSX-R1000, körde du den också? Hur va de i jämförelse? Tyckte Gixxern också var ryckig på av/påslag samt något svaga bromsar i relation till effekten, men en jävligt kul hoj att köra, råare en F4R.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Av de du nämnt har jag ägt CB1000R och MT-09, Mitt solklara val på din lista är MT-09! Är man inte nöjd med gaffeln eller bakdämparen så finns det åtgärder! Själv hade jag inga problem med fjädringen, då kör jag ändå jäkligt inspirerat mellan varven! I övrigt en sjukt rolig hoj som har ett framhjul som ogillar asfalt! :yoparty
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du är lite bred i ditt hojmaterial, Mt 07 till gsx 1000. Det skiljer 70 hk och en massa andra chassiekomponenter. Mt 07 är en 2 cylindrig budgethoj i klass mer er 6 och suzuki gadius. Gsx 1000 är sporthoj nästan i klass med supersporthojar såsom gsxr 1000, zx 10 m.fl.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag hade lätt tagit en Street Triple RX:yoparty
Provkör en och jag lovar att du kommer att vilja ha en.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag hade lätt tagit en Street Triple RX:yoparty
Provkör en och jag lovar att du kommer att vilja ha en.
Inte säkert.
Jag skulle köpa en nyare båge och körde ALLT över 650cc. Hade en VFR800 innan och var väldigt nöjd, men ville ha en mer agil hoj.
Alla i 650klassen (ja testade även Aprilias Shiver) är rätt trista. ok street triple o Shiver har bra toppeffekt och är lätthanterliga o kul, men de har kort register och känns budget i stort som smått. Vilket de faktiskt även är!
De större dyrare hojjarna har bättre chassi, fjädring o bromsar. SAMT motor som man inte tröttnar på.
Risken är överhängande att man tröttnar snabbt.
Och kör man en literhoj vet man direkt att YES, nu liknar det MC, riktig MC.
Så var det för mig.


Så hoppa MT-07 o GSR750!

Även MT-09 är budget i chassi, någon har redan nämnt framgaffeln...
Den har en vass motor men övrigt lite budget (och har därmed ett kalasbra pris)
Risken är att du antingen lägger massa pengar på moddar som du sedan inte får igen vid försäljning eller byter längre fram.

GSX-S1000 kändes modernare än Z1000 (tung och ovig men supernice motor som många stora Kawwa) men Suzzens insprutning är ju HOPPLÖST kass.
Köp INTE utan att prova!!!!
Vissa har inget problem med insprutningen, men för mig var det dealbreaker.

Jag valde mellan CB1000R o Tuono.
Harmoniska cyklar som gav mig förtroende. (chassi, bromsar, effektutveckling, gassvar mm)
Tuono är sanslöst överlägsen allt annat men valde Hondan pga priset. (och kvaliteten som är super på dessa)
OBS man ska hellst prova då olika körstil påverkar hur hojjen upplevs.
Jag kom inte överens med andra hojar lika bra!
Dessa två kändes även mest lätthanterliga o lätta. O lät bäst med öppet system = viktigt parameter!!!

Ducce o KTM Duper duke har jag även kört de i 650-klassen o stora. O Bimmers populära R1000S.
Ingen harmoni alls enl mig. Inte samma finril i känslan. För MIN körstil.
Snackats massa om store Superduke, stor besvikelse.
gillade bimmern bättre, men lämnade ifrån mig nycklarna med ett stort jasså...ok stark motor men annars??
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Är TS inne på att GSXS -1000 bör han även lägga till MT-10.

Har kört MT-09- skitkul men känns lite billig (som den faktiskt är)
GSR 750 - Känns inte lika budget - mysig motor.
Sukkan- Upplevde inte att den var speciellt ryckig- Mkt mysig motor. Sen får andra kalla den karaktärslös.
Kanske kändes lite tung dock.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Kolla upp försäkringar också så du inte får en chock när det är dags att betala. Jag betalar halva priset med min MT09 jämfört med GSX S1000 och MT10 när jag kollade upp detta.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Sukkan- Upplevde inte att den var speciellt ryckig- Mkt mysig motor. Sen får andra kalla den karaktärslös.
Kanske kändes lite tung dock.
Ja tung känns den. Men inte lika otymplig som Z1000. Den liksom "faller in" i kurvorna med min körstil. Andra kanske gillar just det.
Men Suzzen är grymt ryckig mellan avslag och gaspådrag. Från motorbroms till PANG med effekt. Oberäkneligt! = Farligt på man kör på gränsen för väggrepp (väta, löv, grus, kurva).
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Kolla upp försäkringar också så du inte får en chock när det är dags att betala. Jag betalar halva priset med min MT09 jämfört med GSX S1000 och MT10 när jag kollade upp detta.

Bra där! Försäkringar hade jag glömt.
Just ja MT10 ska du kolla in, har inte själv kört ännu.
Någon som har jämfört den med andra literklubbor o MT09?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top