R1 02 som börjat att bli trög att få i växlarna

Yamaha 86

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2015
Ort
Mellerud
Hoj
2002,Yamaha r1
Tjenare igår började min r1a att bete sig konstigt .när jag ska växla vid lungn körning så går det trökt att få i alla växlar och väldigt svårt att få i friläge men ibland så funkar det som det ska men vid gaspådrag funkar allt som det ska . Någon som har några idéer vad det är för fel mvh
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Hade ungefär samma fenomen på en -03. Gjorde rent och smörjde lederna växelspak-låda så var saken ur världen.
 

Yamaha 86

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2015
Ort
Mellerud
Hoj
2002,Yamaha r1
Verkade inte vara d felet verkar som att den inte frikopplar vajern är spänd men funkar inte ändå ?????
 

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Om det kommit plötsligt har jag inget bra tips, men om det kommit smygande så kan det vara kopplingskorgen som är sliten. Min 03:a hade ganska djupa spår i kopplingskorgen, som gör att lamellerna inte rör sig som de ska. Går att fila bort, men det är lite jobb.
kopplingskorg.JPG
 

apathy

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2015
Min hoj blir trögväxlad om kedjan är för spänd.. kan ju kolla det iaf, lycka till
 

Yamaha 86

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2015
Ort
Mellerud
Hoj
2002,Yamaha r1
hade isär den nu ikväll och tyckte inte att det såg så illa ut i kopplingskorjen menar väll fila ändå för att utesluta tidigare ägare har kört pa castroll olja föräesten jag har hört den inte ska vara så bra
 

Yamaha 86

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2015
Ort
Mellerud
Hoj
2002,Yamaha r1
Monterade ihop de igår igen efter att ha filat kopplingskorjen men fortfarande lika dant någon som har andra förslag på vad detta problemet kan bero på??mvh
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Monterade ihop de igår igen efter att ha filat kopplingskorjen men fortfarande lika dant någon som har andra förslag på vad detta problemet kan bero på??mvh

Synd den redan är ihopmonterad. Men nu vet du ju hur det går till så det går ju snabbt nästa gång.:)

På min SV650S var det muttern som höll inre kopplingskorgen på axeln som hade lossnat. Så det var att riva ut hela kopplingen. Sedan så det var att böja ut låsbrickan som höll muttern, skruva ut muttern (gick med fingrarna), banka brickan plan. Sätta in brickan igen. På med muttern, i med 6ans växel, en planka genom hjulet och över svingen / (eller var det under svingen?) och dra muttern med rätt moment, bocka upp låsbrickan och sätta ihop kopplingen igen.
Men det var på en Suzuki där kopplingen aktiverades med en stång från vänster sida av hojen till kopplingen på höger sida, en stång genom kopplingsaxeln i växellådan.
 
Last edited:

Yamaha 86

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2015
Ort
Mellerud
Hoj
2002,Yamaha r1
Idag bytte jag olja och varmkörde och vipps så fungerade det så det får nog bli en tur i det fina vädret idag ��
 

Yamaha 86

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2015
Ort
Mellerud
Hoj
2002,Yamaha r1
Har nu konstatera att hojen bara frikopplar varm är den kall så är det som man lägger i ettan utan att koppla????????
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har nu konstatera att hojen bara frikopplar varm är den kall så är det som man lägger i ettan utan att koppla????????

Kanske bara köra när motorn är varm ?
D.v.s. efter start låt motorn gå på tomgång några minuter.

Anm.: För kontroll av oljetryck i "main gallery" / huvudoljekanalen(?) på Suzuki GSX1300R ska motorn gå på tomgång 10 minuter sommartid / 20 minuter under vintern. Så oljan har normal arbetstemperatur när man kollar oljetrycket.
 
Last edited:

Yamaha 86

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2015
Ort
Mellerud
Hoj
2002,Yamaha r1
Absolut är det bäst att varmköra men polaren har en lika dann hoj och den frikopplar lika bra kall som varm måste vara nått fel men vad kan det vara???
 

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Jag har samma/liknande problem, men tyvärr ingen lösning. Min observation är att problemet uppstår när hojen stått en längre tid (typ veckor). Det är som att lamellerna klibbar ihop. Min hantering är att rulla fart på hojen, lägga i ettan och sen snärta till med gasen. Då lossnar lamellerna, och sen fungerar det som vanligt igen.

Kanske kan vara värt att testa en annan typ av lameller (icke original), om det har med kombinationen av lamellerna och oljan att göra? Kör du och din kompis på lika dan olja? Själv har jag kört olika typer av helsyntetoljor (Motul, Biltema, Bo Racing). Alla med samma resultat. Dock inga delsyntet, vilket jag har för mig att Yamaha rekommenderar (får kolla upp det).
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Har nu konstatera att hojen bara frikopplar varm är den kall så är det som man lägger i ettan utan att koppla????????

Har haft liknande problem, byte av lameller och stålskivor löste problemet. Inhandlas billigast från USA, köp inte billiga kopior har provat det med dåligt resultat :(
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När en hoj inte frikopplar kall eller varm beror de ofta på att mellanskivorna eller lammellerna har slagit sig av värmechock. Kopplar den inte ur kall så är skivorna vågiga i kallt läge som rätar ut sig vid värme. De brukar dock vara tvärtom i de flesta fall.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top