Byta bricka till oljeplugg utan dränera all olja

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Har en oljeplugg (troligtvis brickan) som inte tätar helt, inget större spill men tillräckligt för att störa mig. Köpte den för inte så länge sen och förra ägaren hade precis gjort oljeservice/filter och jag kan även se att den lilla olja som kommer ut efter någon dag är ny/fräsch. Dock verkar det som att brickan till oljepluggen inte byttes och förhoppningsvis är det problemet.

Nu till min fråga. Finns det något smart sätt att skruva ut oljepluggen och byta brickan utan att dränera hela maskin på olja för att på så sätt testa om brickan är "banditen"?
Känns ju lite "onödigt" att göra om hela processen när olja etc är helt ny för att bara
få bytt brickan.

Har hittat en del lösningar på nätet:

1. Be polaren köra in tummen i sumpen efter pluggen lossad. (Kall motor)
2. Skapa ett vakum genom oljepåfyllningslocket genom att sätta dit lite tjockare textil/T-shirt el liknande koppla på dammsugaren och sug. Har sett några tjommar göra det på bil på nätet... :)

Jag har ny olja, filter, bricka m.m för att göra en helt ny oljeservice men ville först bara höra med expertisen om evt tips.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tvätta rent runt pluggen ordentligt.
Ta ett rentvättat kärl/hink/burk med tillräcklig volym och lite till.
Dra ur pluggen och låt allt rinna ut i kärlet.
Byt kopparbricka och dra åt pluggen för kung och fosterland (not), använd momentnyckel så slipper vi inlägget "trasiga gängor för oljepluggen, hur gör jag nu" :tummenupp
Häll tillbaka oljan och se att det är tätt.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Der kanske går att hälla tillbaka oljan som rinner ut om den får rinna ner i en behållare? :)
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Ny bult och en ny bricka, så är du på säkra sidan. sen kan du ju alltid kontrollera nivån och fylla på oljan vid behov.
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Tvätta rent runt pluggen ordentligt.
Ta ett rentvättat kärl/hink/burk med tillräcklig volym och lite till.
Dra ur pluggen och låt allt rinna ut i kärlet.
Byt kopparbricka och dra åt pluggen för kung och fosterland (not), använd momentnyckel så slipper vi inlägget "trasiga gängor för oljepluggen, hur gör jag nu" :tummenupp
Häll tillbaka oljan och se att det är tätt.

..........................................................................................

Så gör vi - har för övrigt ny bult också så då testar vi ny bult, ny bricka.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om gängan i tråget är paj kan du göra en fuling så länge. Skruva ut bulten till hälften och lägg på Loctite 243 på gängan som sticker ut. Dra sedan åt bulten igen. Det blir tätt och bulten sitter säkert tills du får lust att göra en riktig lagning med gänginsats.

Givetvis med rengjorda gängor och utan olja när det görs.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag gjorde så på XZ12an när jag hade loss en motorkåpa för att flytta tändlägesgivaren för att få lite mer bottendrag :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Sist jag bytte ólja så glömde jag helt sonika att ens montera brickan. Lossade muttern, stoppade fingret dit, monterade på brickan med oljeplugg. Behövde inte ens fylla på olja.

Annars så, jag har aldrig bytt bricka. Kört sen början av åttiotalet och dom dom senaste 15 åren cirka 2500-3500 mil/år så.....det har ju blivit ett o annat oljebyte på div hojar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad är det för hoj?
Det finns hojar där oljepluggen inte är gängad hela vägen utan när pluggen är inskruvad tills det tar stopp för gängan är slut, ja då glappar det 1,5mm mellan oljeplugg och oljetråg.
En sådan hoj är Triumph Sprint RS och lustigt nog är Triumph aluminiumbricka 2mm tjock (dvs tjockare än glappet) och ska bytas varje gång till ny aluminiumbricka.
Själv tycker jag det känns så förra seklet att använda metallbricka när det finns stålgummipackningar / tredoringar , enkel beskrivet O-ringar som tål flera 100 bars tryck.
Och som tätar när man drar med 15 - 18 Nm.
Kostar 3kr på SWEDOL.
Till GSX1300R är det storlek M14.
På Triumphen kör jag med två Tredoringar på varandra för att vara säker på att täcka 1,5mm glappet.
 

Bifogat

  • Oljeplugg-med-2xTredoring.png
    Oljeplugg-med-2xTredoring.png
    39.3 KB · Visningar: 698
Last edited:

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Skruva ut pluggen så den nästan är ute, ha brickan nära till hands. Skriva ut pluggen helt, fort som fan trär du på brickan o i med pluggen snabbt som Fan. Klart.


Jag gjorde faktiskt en liknande procedur på bilen en gång. Är man snabb så hinner det inte rinna ut så mycket. Jag bytte dock även pluggen.


Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk 2
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det hinner kanske rinna ut 1 dl under den tid det tar att trycka dit en ny packning. Så skruva bort, tryck dit, skruva dit, fyll på olja. Räkna med att det blir kladdigt.
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Problemet löst - gamla brickan var allt för tunn/utsliten.

Tack för Era förslag/ideer! :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top