Gatdäck på bana?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Nu är detta säkert inte den första tråden av sitt slag, men nån får ju hålla forumet vid liv :D

Hade mitt livs andra bandag förra veckan, tempot börjar komma upp (typ medel/övre tempo i blå grupp) och det känns så där allmänt skitskoj att köra. I slutet på andra varvet på femte passet blev det dock en liten vurpa. Jag kom in snabbare än jag gjort tidigare i under dagen i den kurvan och plötsligt släpper det. Har annars inte haft några släpp under dagen.

Det kändes som att båda däcken släppte, men så här i efterhand tror jag att det var fram som släppte med tanke på hur jag och hojen roterade. Jag hade givetvis gaspådrag i kurvan, men möjligtvis lite för lite. Däcken är ett par fräscha Michelin pilot road 4 och däcktrycket som jag mätte upp efteråt var 1,9 fram, 2,2 bak. Hojmanualen säger 2,35/2,9 för gata.

Jag vill ju inte att detta ska hända igen så därför skulle en analys vara på sin plats tänker jag.
Blev däcken överhettade p.g.a för hård körning/för lågt lufttryck?
Var däcken inte tillräckligt uppvärmda eftersom det bara var andra varvet?
Hur mycket pallar ett sånt här däck egentligen? Man har ju hört att gatdäck klarar mer än man tror, men någonstans finns det en gräns tänker jag.
Vad kan jag göra för att förbättra greppet om jag inte byter däck? Tänker spontant att t.ex sänkning av kompressionsdämpning borde ge lite mer grepp.

Vilka rejsigare däck funkar bra både på bana utan däckvärmare och på gata? (Nån som har beggade fräscha sådana till salu?) :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag körde Pilot Road 4 på min street triple på bana 4 dagar förra året. Körde i snabb grupp med SMC på Gelleråsen utan några problem alls. (Med däcken iaf... :)) Däcktrycket enligt rekommendation från Michelin, 2,35/2,9 vill jag minnas.

Vad gäller fjädringen har jag inga tips alls. Där är jag inte tillräckligt påläst.
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Körde du kanske på Knutstorp I fredags med ssemse? Tempot I Blå grupp där är väl inte så jättesnabbt så att däcken skulle blivit överhettade låter inte så troligt. Var inte särskilt varmt I fredags heller så. Pilot road bör klara det tempot utan problem kan jag tycka.
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Hur var underlaget, regn med stillastående vatten, dugg och och sen värme från sol. Vet att det regnade och torkade upp titt som tätt på knutstorp i fredags.
Vad manualen säger går inte alltid att tillämpa på banan, utan man får titta hos däckleverantör.
Jag har ingen direkt svar till dig men tänkte även att du kan få med hur asfalten var, mer för de erfarna att grunda på :). Desto mera info ju lättare att identifiera problemet.
Skitkul att du också hittat till bana :)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag är långt ifrån expert men har ett par bandagar i bagaget. Brukar köra i medelsnabb-grupp.

Road-däcken skulle jag inte välja på bandag, speciellt inte om man börjar komma upp sig lite i tempo och det är varmt väder. De är gjorda för vägkörning och framförallt i blött väglag. Temperaturspannet på dessa är oftast rätt lågt och de har en snabb uppvärmning vid gatkörning.

Jag körde ett par Road2 på Gotland ring för många år sedan, även om jag tyckte att jag var ruskigt snabb då kunde nog många springa ikapp mig runt banan. Tyckte dock att de blev lite hala på slutet av dagen vad jag minns.

Idag har jag Pilot Power 3 på hojen när jag bankör. Har inte märkt några oroligheter där och tror jag kan köra rätt mycket fortare innan de säger ifrån.
Rena sportsulor BEHÖVER ett rejält tempo för optimalt fäste, de kan bli hala om man kör för långsamt (typ som jag :)).

Så sådär svensk rekommenderar jag lagom. Typ Michelin Power eller likvärdigt från annan tillverkare (som jag inte kommer på beteckningarna på just nu).
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag körde Pilot Road 4 på min street triple på bana 4 dagar förra året. Körde i snabb grupp med SMC på Gelleråsen utan några problem alls. (Med däcken iaf... :)) Däcktrycket enligt rekommendation från Michelin, 2,35/2,9.

Vad gäller fjädringen har jag inga tips alls. Där är jag inte tillräckligt påläst.

Tack, det var precis det svaret jag ville ha! Då höjer jag genast trycket.

Det stämmer Loy, då behöver jag kanske inte byta däck än. Hur snabbt får man upp respektabel temp i ett sånt här däck?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Sänker man trycket går värmen upp i däcket också. Kanske inte önskvärt på Road-däcken.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Tack, det var precis det svaret jag ville ha! Då höjer jag genast trycket.

Det stämmer Loy, då behöver jag kanske inte byta däck än. Hur snabbt får man upp respektabel temp i ett sånt här däck?

Sedärja! Jag körde med en grön/svart kawa i vit grupp :hej

Jag hade inte brytt mig om att byta däck än. Fortsätter du köra bana I sommar så kanske ett byte till ett märkes lite sportigare däck hade varit bra för känslan, typ sportsmart eller pilot power.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Alldeles för låga tryck bara, varför sänkte du till 1,9 fram? Gatdäcken är inte gjorda för sänkt tryck, speciellt inte touringdäck som Road, så du orsakade nog tyvärr din egen vurpa. Däcken är oskyldiga just här, låt dem vara på 2,3 och 2,4-2,5 så ska du se att det går att köra fortare och blir stabilare.
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
1,9 bar fram är ALLDELES för lågt för de däcken. Lägg på typ 1 bar så ligger du mer rätt.

På gatdäck brukar man mäta kalltryck. Har du 1,9 i varmtryck är du helt åt skogen fel ut, har du 1,9 kalltryck är du också väldigt fel men inte lika mycket. Rätt tryck torde vara mellan 2,5-2,9 bar kalltryck fram och något lägre bak. Men kolla upp exakt vad tillverkaren rekommenderar.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Trycket var ju antagligen boven verkar det som dock skulle jag väl säga att på andra varvet har du inte fått någon direkt värme i däcken heller. Var nog en av de jobbigaste sakerna tyckte jag med att köra bana utan värmare dvs att inte veta när däcken nått rätt tempratur. Beror isf lite på om man åker hoj till banan eller inte men ett par billiga däckvärmare fixar iaf att hålla däcken hyggligt varma och så slipper du fundera på när du kan börja gasa.
Vill du inte köra med värmare så ge däcken 3-4 varv innan du vrider på.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Trycket var ju antagligen boven verkar det som dock skulle jag väl säga att på andra varvet har du inte fått någon direkt värme i däcken heller. Var nog en av de jobbigaste sakerna tyckte jag med att köra bana utan värmare dvs att inte veta när däcken nått rätt tempratur. Beror isf lite på om man åker hoj till banan eller inte men ett par billiga däckvärmare fixar iaf att hålla däcken hyggligt varma och så slipper du fundera på när du kan börja gasa.
Vill du inte köra med värmare så ge däcken 3-4 varv innan du vrider på.

Min erfarenhet är att vänta på värme i däcken inte är särskilt avgörande för fästet i de lugnare grupperna på bankörningar. Såå jävla hala är inte kalla gatdäck att det inte räcker för lunket som brukar vara.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tack, det var precis det svaret jag ville ha! Då höjer jag genast trycket.

Det stämmer Loy, då behöver jag kanske inte byta däck än. Hur snabbt får man upp respektabel temp i ett sånt här däck?

Varsågod! Notera att jag ändrade inlägget då jag inte är helt 100 på trycket. Men det var rekommenderat kalltryck jag körde med.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Min erfarenhet är att vänta på värme i däcken inte är särskilt avgörande för fästet i de lugnare grupperna på bankörningar. Såå jävla hala är inte kalla gatdäck att det inte räcker för lunket som brukar vara.

Beror lite på faktiskt. Åker du med smc så stämmer det men med actionpics är nästan lugna gruppen som smc snabb. Personligen tycker jag det bara är en bra vana att börja med då bankörning oftast blir berondeframkallande.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag hade inte laddat på fullt andra varvet heller. Inte säkert du hade fullgod temp
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Pilot Road är gjorda för Touring och många långa mil i växlande väder.
Skall du fortsätta med bana rekommenderar iaf jag att du går över till lite mer sportbetonade däck som Pilot Power eller Sportsmart el dylikt.

Vad gäller trycket så brukar rekommendationen på bana va runt 2 bak och 0,2 högre fram typ... i mina sportsmart kör jag 1,9 bak och 2,1 fram, får då ut ca 10-12 kursdagar på en uppsättning i tempon från lugn till snabb.

Vad gäller din vurpa så kan den bero på massor av saker, men det kan va däcken men jag gissar mer på att gasen kan vara boven utifrån förutsättningar.
Släpper det fram brukar det vara en avkaning rakt fram utan att snurra, du skrev att du och hojen snurrade så jag vågar gissa på att du ut ur apex gått på lite för hårt och fått släpp bak, då brukar hoj och förare slå lite pirruetter på asfalten.

Men det är jättesvårt att ge en bedömning bara på lite text och utan att ha sett var i kurvan du gick av... men av det jag läser så är det min spontana bedömning.

Vad gäller däcken och däckstryck så är min erfarenhet att är man tillräckligt mjuk, följsam, har bra förankring och fortsätter med blick och gaskontroll så släpper det inte mer än att man kan hantera det, men det kräver en hel del erfarenhet för att komma dit... och ett gäng regnpass i ryggen för att ha lärt sig vara avslappnad. ;)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag måste få flika in med en fråga om däcktryck, vad är det som gäller? Tillverkarens rek för däck eller annat som gäller när man sätter samma däck på olika hojar?

Suzuki verkstaden satte på ett nytt däck åt mig, Pilot Power 2CT och hade 2.6 bar i det, jag har 2.4 fram (samma däck). Vad bör vara gott tryck för en gixxer 750 K8 med dom däcken? för bana då
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag måste få flika in med en fråga om däcktryck, vad är det som gäller? Tillverkarens rek för däck eller annat som gäller när man sätter samma däck på olika hojar?

Suzuki verkstaden satte på ett nytt däck åt mig, Pilot Power 2CT och hade 2.6 bar i det, jag har 2.4 fram (samma däck). Vad bör vara gott tryck för en gixxer 750 K8 med dom däcken? för bana då

Vad jag fått lära mig av en däckstillverkare är att för gata så är det det som står i hojens manual / på svingen.
Till bana så är det däckstillverkarens rekommendation som gäller för däckstryck på bana.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag har fått lära mig att det skall vara 10% skillnad mellan kalla och varma däck, om skillnaden är mer än 10% när däcken blivit varma ökar man det kalla trycket något och testar igen och vice versa.
Då får man det optimala trycket för sin egen kombo av hoj, däck, förare och körstil.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top