Två avgassystem, förlänga ett, hur mår motorn?

Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
2016-05-15 23.20.03.jpg

Det luktar lite avgaser i sidovagnen, funderar på att trä på en slang på typ 30 cm på avgassystemet som sitter intill sidovagnen, så att avgaserna åker ut lite längre från vagnen och lite mer neråt-riktat. där systemet slutar nu så är pipan 28mm. Kan jag trä på en slang med den diametern på den ena pipan, och inte nåt på den andra? Hur mår motorn av detta?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag antar att det är en 4-taktare och då är det inget problem. Men helst bör förlängningen vara något grövre än snutten som sticker ut nu om det inte ska påverka alls.

Hade det varit en 2T skulle man behöva ha extrabiten grövre ändå t.ex. 45 mm.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag antar att det är en 4-taktare och då är det inget problem. Men helst bör förlängningen vara något grövre än snutten som sticker ut nu om det inte ska påverka alls.

Hade det varit en 2T skulle man behöva ha extrabiten grövre ändå t.ex. 45 mm.

Ser ut som tvåtaktspipor på bilden?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ser ut som tvåtaktspipor på bilden?

Ja det gör det och det var därför jag blev osäker på om det kanske är en 2T och skrev om det också. Det ser ut som ett par expansionskammare med Stingerdämpare :va

Topplocken ser också ut att vara för en 2-taktare genom att det inte finns några bullar för kamaxlar.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja det är ju tvåtakt, och jag tror att det kommer virvla runt ett blått tvåtaktsmoln bakom ekipaget även om man gör små böjar längst bak.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja båda systemen genererar oljerök som virvlar omkring. Ett sätt är att köra med Tribpron i.s.f. 2T-olja. Fast de moderna helsyntetiska 2T oljorna ger ju inte mycket rök och lukt. Speciellt inte om man vågar sig på att köra på en olja för utombordare.

Ett annat alternativ http://www.aspen.se/Produkter/Aspen_2
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De går förlänga om slangen är flera mm grövre än utblåsen. Att köra båtmotorolja ger flera fördelar än att bara ryka mindre. Båtmotorolja förbränns vid lägre temp för båtmotorer har lägre trimgrad än moderna crosshojar och skotrar så därför passar de dessa äldre hojar som har låg trimgrad. Motorn får helt enkelt bättre smörjning med båtmotorolja och tack vare att den förbränns mer så ryker de mindre också.

Annars har Torco maxima olja som är godkänd för inomhus cross så den ryker/luktar lite.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lindar du plåt runt de befintliga dämparna, plåt som sticker ut 30 cm bakåt och spänner fast med rostfria slangklämmor runt de befintliga dämparna så blir påverkan liten på motorn för
är de befintliga 3 x diametern på avgasrören så sjunker gashastigheten till ca 1/9.
är de befintliga 4 x diametern på avgasrören så sjunker gashastigheten till ca 1/16.

Nackdel är vikten med plåt, du kan behöva extra stag.
Och gör du dom i aluminiumplåt och popnitar ihop utanför de befintliga så kan livslängden bli begränsad.
Egen erfarenhet. :huvet
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
På snöskotrar är det ju rätt vanligt att folk trycker dit långa jäkla rör för att få ut avgaserna bakom pulkan.

Så en kort stump förstör nog inte motorn på direkten. Nog grovt bara så är det säkert inga problem. Det är väl bara testa och se till att läsa av stiften? Den lär ju inte skära på 30sek direkt.

Jag har dock alltid undrat hur snöskotrarna överlever den behandligen...
 
Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Jag funderar nu på att förlänga båda avgassytem med varsin slang på .....kanske 15 cm eller 25. Kan jag göra det utan att nåt tar skada? om dom är lika grova eller ytterst lite grövre änn piporna som går ut
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är nog ingen fara, det är mer motstånd i dämparna än du får i slangarna så jag skulle våga göra det. Men om du tänker köra riktigt hårt är det idé att kolla stiften som en säkerhetsåtgärd efter en fullgasrepa så att de inte är för ljusa. Kan dock inte tänka mig att det kommer att påverka det totala motståndet i systemet mer än marginellt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag funderar nu på att förlänga båda avgassytem med varsin slang på .....kanske 15 cm eller 25. Kan jag göra det utan att nåt tar skada? om dom är lika grova eller ytterst lite grövre änn piporna som går ut

De går bra på din maskin som har låg trimgra de är värre på helcrossar och skotrar som ligger närmare härdsmälta såfort man ökar motståndet lilla minsta. De enda som kan hända är att den går lite bättre :yoparty
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top