Vaniljsås i kopplingen?

Xanders

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Harley Davidson Nightster 2010
Höll på att förlänga kopplingsvajern på min nyinköpta Harley när jag möttes av något som liknade rinnande vaniljsås när jag öppnade kåpan. Någon som vet vad det kan bero på? Det är en relativt ny hoj (2010) som gått 800mil och blivit servad som den ska.
Ska byta alla oljor nu i helgen så det kanske hjälper men undrar ändå vad det kan bero på? Någon som vet om den delar olja med transmissionen eller motorn?
image.jpg
image.jpg
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det ser typiskt ut som vatten. Men eftersom den inte har vattenkylning så får du kolla om det regnat in någonstans!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Smaka på det och kolla om det är burbon vanilj eller kemisk fulvanilj....

Nu är jag ingen expert på harley sportster spisar men den där ser ut att ha separat olja i primärtransen och där brukar man inte hälla i vaniljsås. Skulle gissa på inträngning av vatten...
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Kondens som bildats i kopplingen för att den inte körs tillräckligt mycket kanske :rodnar
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Förmodligen kondensvatten. Försvinner av sig själv då motorn gått varm ett tag. Inte ovanligt. Har haft det på min egen moppe och även på utombordare.

Hojen är ju ny så det borde ju inte vara fel på den.
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Höll på att förlänga kopplingsvajern på min nyinköpta Harley när jag möttes av något som liknade rinnande vaniljsås när jag öppnade kåpan. Någon som vet vad det kan bero på? Det är en relativt ny hoj (2010) som gått 800mil och blivit servad som den ska.
Ska byta alla oljor nu i helgen så det kanske hjälper men undrar ändå vad det kan bero på? Någon som vet om den delar olja med transmissionen eller motorn?
View attachment 429773
View attachment 429774

Såg ut så på min night train när jag köpte den, den tidigare ägaren hade högtryckstvättat hojen och spolat vatten i bakkant på motorn/växellådan där luftningen sitter till växellådan. Det hade trängt in vatten den vägen och fått oljan att se ut som din.
Frågade en HD mekaniker om det var vanligt att det blev på det viset och han hade bara varit med om det när folk tvättade med högtryckstvätt lite för seriöst.
Kanske är något liknande din hoj har blivit utsatt för.
I vilket fall som helst så är det bara att byta olja och köra vidare ;)
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Om det ser ut som vaniljsås, luktar som vaniljsås, och beter sig som vaniljsås så är det nog vaniljsås!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top