Varför sitter sidostödet på vänster sida??

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Varför sitter sidostödet alltid på vänster sida på hojar? Normalt parkerar man ju på höger sida av gatan men då måste man ju kliva av ut mot trafiken, och då kan det ju komma typ nån senil gubbe i en röd Saab och så splatt kaschmack!

Är det nån som inte tänkt till här, eller är det jag som inte gjort det?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Från en termin på ridskola tror jag mig minnas att man alltid klättrade upp på och av hösten på vänstra sidan. Så jag gissar att det hänger med sedan hästtiden.:va
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eftersom man sedan hedenhös kliver upp på hästar från vänster sida tedde det sig naturligt att kliva på cyklar och sedermera motorcyklar från vänster sida. Från vilket håll kliver ni själv upp på cykeln, tex?

Högertrafik, parkering osv är sentida påfund och var inte ens påtänkta när sidostöd fästes på den för de allra flesta naturliga sidan, dvs vänster.
 

Smagatusk

Guest
90% av befolkningen är föredrar att använda högerben/fot före den vänstra. Det är således enklare för majoriteten att kontrollera rörelsen när man slänger höger ben över sadeln.
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Motorcycklar Hästar o kvinnor kliver man på från vänstersida det fick jag lära mig i skolan :D
Meeeen det är lääääänge sedan :näsblod
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jag tror faktiskt det är med då tidens väntertrafiken att göra:) För engelsmännen var väl väldigt tidigt med mc tillverkningen, sedan fortsatte väl alla andra tillverkare också samma väg trots att det blev högertrafik på vissa världsdelar senare med tiden:hihi
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Typiskt min otur att tillhöra dom sista tio procenten, vara allergisk mot hästar, och bo i ett land med högertrafik. :huvet
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Mest logiska förklaringen är att 90% av befolkningen är högerhänta å då har man vänster fot som stödben.. Dvs. svinga över högerbenet å stödja sig på vänstra...
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
90% av befolkningen är föredrar att använda högerben/fot före den vänstra. Det är således enklare för majoriteten att kontrollera rörelsen när man slänger höger ben över sadeln.

Men det är ju en enkel rörelse jämfört med att hitta stödet och vika ner det med foten... Borde man inte välja att göra den svårare rörelsen med högerfoten då?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag ska bygga om mitt stöd så det sitter på högersidan istället. Enbart för att jävlas med alla andra på mc parkeringarna. :D
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det måste vara jobbigt att som högerhänt bli paralyserad inför utmaningen att kliva av och på från höger sida :fakta
 

Gaffan

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2014
Ort
Skepplanda
Hoj
Honda CBR1000f -87 Suzuki Dr 650s -92
Innan vår kära el-start fick man ju så vackert hoppa på kicken med hojen på sidostödet för å starta, dom flesta är ju höger-"benta" också. kan ju även delvis förklara valet av sida för stöd på äldre hojar
 

Smagatusk

Guest
Men det är ju en enkel rörelse jämfört med att hitta stödet och vika ner det med foten... Borde man inte välja att göra den svårare rörelsen med högerfoten då?

Alla kan klia sig på höger ankel med vänster fot. Inte många som klarar den rundspark i huvudhöjd som krävs för att gränsla en modern sporthoj med sitt "sämre" ben.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Fram till andra världskriget kan jag inte minnas att det fanns sidostöd på motorcyklar alls. Dom första jag sett var på Harley och Norton militärhojar från kriget. Dom satt på vänster sida. Förmodligen skulle man stå uppställd på vänster sida om hojen enligt tradition från hästtiden. Alltså hamnade stödet till vänster. Sidostödens popularitet ökade i takt med att vi fick mer asfaltvägar och färre hästar som spred hästskosöm. När man inte behövde kunna laga en punktering lika ofta försvann behovet av stöd som lyfter upp hjulen.
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag ska bygga om mitt stöd så det sitter på högersidan istället. Enbart för att jävlas med alla andra på mc parkeringarna. :D

Ingen bra ide. Vägbanan lutar ju alltid ut åt kantena så att vatten kan rinna ut mot rännstenen eller diket.
Har du stödet på höger sida är det risk för att hojjen faller.
 

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Ingen bra ide. Vägbanan lutar ju alltid ut åt kantena så att vatten kan rinna ut mot rännstenen eller diket.
Har du stödet på höger sida är det risk för att hojjen faller.

Håller nog med där. Känns ganska opraktiskt att parkera hojen en meter ut i vägen för att ha plats att kliva av.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ingen bra ide. Vägbanan lutar ju alltid ut åt kantena så att vatten kan rinna ut mot rännstenen eller diket.
Har du stödet på höger sida är det risk för att hojjen faller.

Håller inte med. Just därför
Vägbanan lutar ju alltid ut åt kanterna
så går det inte alltid parkera på högersidan av en del gator för med sidostödet nerfällt på vänster sida så faller hojen ner på höger sida så snart man släpper hojen.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top