FC-Moto och skatter

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Halloj,

Kan nagon forklara for mig varfor FC-Moto vill skicka pa 25% skatt baserat pa att dom saljer till Sverige?

Kanns inte som fri rorelse av varor och tjanster inom EU...

FCMoto.jpg

/P
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Ahh,,,,
tack for ett bra svar!

/P
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
EU:s skatteregler säger att när ett företag säljer för mer än ett visst belopp till ett annat EU-land blir säljaren momspliktig i mottagarlandet.
http://www.skatteverket.se/foretago...nsforsaljning.4.18e1b10334ebe8bc80005545.html

Surt men sådana är reglerna, köp från mindre firmor istället om momsen spelar så stor roll.
Fri rörelse har du ändå, det läggs ju inte på någon tull tex.

Det var som fan. Intressant :)
Gäller alltså att köpa tidigt på året innan företaget brännt sin kvot. Tolkar jag det som att....ett tyskt företag får sälja för 100.000 euro till ett annat land( i det här fallet är kvoten 100´euro till Sverige uppfyllt). Ett svenskt företag får sälja för 320.000skr?
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
"...När försäljningen från Sverige till en inte skattskyldig köpare (exempelvis privatperson) i ett annat EU-land överskrider det värdet, blir den svenske säljaren skattskyldig till moms i det landet..."
Jag tolkar texten som att angivet tröskelvärde är per kund.:va
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är ju inte så att det läggs på 25%. Momsen i Tyskland är 19% så det blir 6% mer man får betala.

Det finns alltid minst 5% att hitta i nån generell rabattkod och sen räknar man € som en tia så blir det ändå ungefär som man tänkt sig.
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Forutom att alla rabattkoder man hittar raknar fran "retail" priser, dvs inte redan nersatta varor....
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Forutom att alla rabattkoder man hittar raknar fran "retail" priser, dvs inte redan nersatta varor....

Jasså, det var ju lustigt för allt jag har köpt har varit på "Hot Deal" listan. Typ hjälm nersatt 38%, stövlar 61% och jag har lobbat in 5% rabatt med en kod.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag hatar att köpa prylar till firman när bolagen gör så där för därefter att de tar moms av mig så specar de aldrig momsen så att jag kan lyfta den.

Har du ett VAT registrerat företag i sverige och handlar med andra VAT registrerade företag i EU så skall dom inte debitera någon moms/vat öht...
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Har du ett VAT registrerat företag i sverige och handlar med andra VAT registrerade företag i EU så skall dom inte debitera någon moms/vat öht...

Präsis! Obegränsat också. Nackdelen med att handla med firma är att, Sverige har dyraste momsen i EU efter Ungern(som kopierat det svesnka skattesystemet). Så, om man säljer vidare varan så måste man ju lägga på svensk moms. Varan bli då ofta cirka 4-5% dyrare(beroende på vilket land man handlat från). Ska jag köpa den privat så är det billigare för mig att köpa den inklusive moms i utlandet.

Finns ju också en del företag som vägrar dra av momsen(fast båda har registrerad VAT), Säljs den varan vidare i Sverige så blir det dubbel moms(ungefär som att handla utanför EU).
Handlar man däremot på plats i landet så kan man ansöka i efterskott om att få momsen tillbaka. Förutsätter då att momsen uppgår till min 400 euro
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top