Välja nytt bakdäck

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Dags att byta ut det gamla bakdäcket som är lite för läskigt att köra med under blöta och kalla dagar. Det är ett gammalt Michelin Commander.

Dimensionerna för bakdäcket är 150/80-16 vilket verkar begränsa utbudet ganska ordentligt. Har kollat på Dexon och där klassas många av de passande modellerna som Custom, jag vet inte vad det gör för prestandan. Jag vill gärna ha bra regngrepp och även möjlighet till lite inspirerad körning även om det aldrig blir några knäskrap. Hade slängt mig över ett Michelin Pilot 4, vilket jag har som framdäck, om det fanns men de görs inte i den dimensionen.

Det är till min FJ1200

Tips tips tips
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Hej.

Tyvärr räknas numera 150/80-16 som en customdimension.

Med det önskemålet du har om regngrepp. så finns det bara ett alternativ.(i mina ögon)
Michelin Commander 2
Bättre på allt och innehåller SRT(silica rain Technology).
PR4 har också silica-teknik så de matchar varandra.

iofs så finns även Bridgestone BT45 och Pirelli Sport Demon i den dimensionen också.
Lite sportigare däck men jag har tyvärr inga uppgifter om våtgrepp på dessa.

Även Metzeler Lasertec finns till FJ'n bak.
Detta är ett däck som är populärt bland de som åker lite äldre hojar, ex BMW och japsar från 80-tal.
Bra torrgrepp och feedback.
Borde fungera helt ok i regn med tanke på hur poppis det är bland allround/pendlare.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Vad sägs om att konvertera till 17 tums fälgar? :)

Det beror på vilket arbete det innebär. Vet inte hur pass enkelt det är att byta, är det bara hitta någon fälg man gillar och byta? Finns det något för rimligt pris där man bara kan slänga över bromsskiva och drev så gärna.

Ska kika på dina förslag Tom@Work.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Skulle gissa att det borde gå att få ganska enkelt. Men du får nog räkna med att behöva svarva till distanser. Vet en snubbe med lite allt i allo verkstad här i stan som bör kunna svarva till det åt dig.

Edit: Googlade kvickt på det och verkar som att gixxerfälgar från årsmodell runt din hoj ska passa "bolt on" utan att behöva ändra något annat i princip. Kanske kan vara värt att kolla upp då! Hittar du bara en fälg så lär den ju inte gå på så mycket mer än tusenlappen, och lösa däckproblemen för dig fullständigt. :)
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Skulle gissa att det borde gå att få ganska enkelt. Men du får nog räkna med att behöva svarva till distanser. Vet en snubbe med lite allt i allo verkstad här i stan som bör kunna svarva till det åt dig.

Edit: Googlade kvickt på det och verkar som att gixxerfälgar från årsmodell runt din hoj ska passa "bolt on" utan att behöva ändra något annat i princip. Kanske kan vara värt att kolla upp då! Hittar du bara en fälg så lär den ju inte gå på så mycket mer än tusenlappen, och lösa däckproblemen för dig fullständigt. :)

Jag antar det är enklast att hitta på någon skrot?

Vad för dimension på däck blir passande på en sån fälg?
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag antar det är enklast att hitta på någon skrot?

Vad för dimension på däck blir passande på en sån fälg?

Såg nån blocketannons för ett tag sen från ett företag som sålde alla möjliga sorters hojfälgar. Jag googlade bara snabbt på ämnet så jag vet inte exakt vad för fälg du ska ha. Googlar du lite själv hittar du nog exakt vilka årsmodeller av gixxerfälgar som passar. Men förutom att det är 17" skulle gissa att det är 180 55 eller nåt i den stilen.

Edit: Behöver du låna depåstöd eller annat så kan du komma bort och låna av mig, vi bor ju i princip grannar.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag tolkade bolt on som att det bokstavligen blir att ta loss nuvarande fälg och sätta på den andra. Pang bom klart.

Sen läser man

Swapping to the GSXR 750 wheel really is as easy as pulling the stock wheel out to change a tire. The only part I needed help with was shortening the caliper support. Found a local welder and had it shortened 2 1/4 inches.

Nja, det är inte riktigt så bara tycker jag när man ska leta upp en svetsare. Vissa verkar som mest behöva sätta distanser och det är väl mer rimligt. Man vill ju gärna kunna sälja hojen omodifierad senare.

Jag ska fundera på det men det känns nog enklast att köra på typ Michelin Commander II. Så galet kör jag inte och har jag klarat mig i regnet med nuvarande däck gör jag nog det med ett nytt, fräscht och modernare däck också.

Tackar nissepelle, depåstöd har jag faktiskt liggandes även om jag inte behövt det hittills.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag tolkade bolt on som att det bokstavligen blir att ta loss nuvarande fälg och sätta på den andra. Pang bom klart.

Sen läser man



Nja, det är inte riktigt så bara tycker jag när man ska leta upp en svetsare. Vissa verkar som mest behöva sätta distanser och det är väl mer rimligt. Man vill ju gärna kunna sälja hojen omodifierad senare.

Jag ska fundera på det men det känns nog enklast att köra på typ Michelin Commander II. Så galet kör jag inte och har jag klarat mig i regnet med nuvarande däck gör jag nog det med ett nytt, fräscht och modernare däck också.

Tackar nissepelle, depåstöd har jag faktiskt liggandes även om jag inte behövt det hittills.

Nä då blir det ju inte bokstavligen bolt on! Det vore väl i så fall om du skulle köpa bromsstaget från gixxern också. Annars vet jag en snubbe med mekanisk verkstad här i stan som säkert kan hjälpa dig.

Men enklast är väl att hålla dig till det snålare däcksutbudet! :gnissla
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Nä då blir det ju inte bokstavligen bolt on! Det vore väl i så fall om du skulle köpa bromsstaget från gixxern också. Annars vet jag en snubbe med mekanisk verkstad här i stan som säkert kan hjälpa dig.

Men enklast är väl att hålla dig till det snålare däcksutbudet! :gnissla

Haha nu anar jag en viss bitterhet. Är du kRänKT så får du säga till så springer jag och köper en kaka åt dig som tröst, handlevererat och allt. :krama

Jag ska ha ditt erbjudande i bakhuvudet. :)
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Haha nu anar jag en viss bitterhet. Är du kRänKT så får du säga till så springer jag och köper en kaka åt dig som tröst, handlevererat och allt. :krama

Jag ska ha ditt erbjudande i bakhuvudet. :)

Även en gammal hoj förtjänar bra däck! :7peta
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Även en gammal hoj förtjänar bra däck! :7peta

Absolut men det är inte så att det befintliga utbudet skulle vara dåligt, jag menar det är ju inte kina-ostar jag slänger på. Skulle jag få släpp med ett nytt däck nu och jag behåller min körstil skulle jag inte känna mig sur för att jag "snålat". Då skulle någon annan faktor spela in. Eller menar du att det inte finns ett enda vettigt däck i min dimension?

Jag har lyssnat på Tom@Work och tagit hans rekommendation på Michelin Commander 2.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Absolut men det är inte så att det befintliga utbudet skulle vara dåligt, jag menar det är ju inte kina-ostar jag slänger på. Skulle jag få släpp med ett nytt däck nu och jag behåller min körstil skulle jag inte känna mig sur för att jag "snålat". Då skulle någon annan faktor spela in. Eller menar du att det inte finns ett enda vettigt däck i min dimension?

Jag har lyssnat på Tom@Work och tagit hans rekommendation på Michelin Commander 2.

Det blir säkert asbra! Ingen aning om vilka däck som finns i din dimension. Men du behöver ju något att göra i vinter med när det kliar i fingrarna, vill bara att du ska vara en lycklig biker! :banana
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Det blir säkert asbra! Ingen aning om vilka däck som finns i din dimension. Men du behöver ju något att göra i vinter med när det kliar i fingrarna, vill bara att du ska vara en lycklig biker! :banana

Har en motor som ska ur sin ram och bytas vevstakslager på, jag har att göra ;) Lycklig blir jag om den hojen rullar fint sen. Man kan alltid hitta något att pilla med om man vill. Funderar på göra eget verktyg för att synka förgasare, det har jag sett intressanta exempel på här.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top