Jag vet inte idén ursprungligen kommer från Milton Friedman, men där hörde jag den först i alla fall.
Citat:
“When the law contradicts what most people regard as moral and proper, they will break the law—whether the law is enacted in the name of a noble ideal such as equality or in the naked interest of one group at the expense of another. Only fear of punishment, not a sense of justice and morality, will lead people to obey the law.”
― Milton Friedman, Free to Choose: A Personal Statement
Det var på tuben jag lyssnade på en lång föreläsning han höll kring detta.
Men kortfattat blir det ju så här om man implementerar denna tanke på tex Essingeleden i Stockholm:
Det är en stor fin väg av motorvägstyp med upp till 4 filer eller fler ibland. Det är skyltat 70. Vilken dag som helst i veckan då det inte är rusningstrafik håller majoriteten 80-90.
Ett annat exempel är landsvägar med 70-skylt. Efter flera tusen mil på såna kan jag konstatera att majoriteten håller 80-90, tills det dyker upp en skylt om hastighetskamera. Då sänker alla hastigheten till 70 tillfälligt tills man är förbi kameran. Sen upp igen till 80-90. Den enda andra gången det går ner till 70 eller under på såna vägar är när det börjar svänga, eller om man uppfattar att det är en poliskontroll längre fram.
Jag pratar om majoriteten av bilister såklart när det gäller sänkt hastighet vid normalt oskarpa kurvor. Vi hojåkare har ju oftast lättare att vara smidiga när det svänger.
Grundproblemet är alltså att ingen följer hastighetsskyltarna, vare sig motorcyklister eller bilister. Och då menar jag kreti och pleti som ligger 10-30 över.
Jag vill mena att anledningen till detta beteende är att hastighetsbestämmelserna känns orimliga för förarna. Och fordonen som förarna sitter i eller på i detta fall är nästan alltid av nyare slag, dvs mer utvecklade på många fronter än äldre fordon. Sett över en längre period så skulle jag också vilja hävda att vägarna har blivit bättre, fordonen har blivit bättre och förarna har blivit mer utbildade. Att sänka hastigheterna generellt, och införa hårdare straff för överträdelse, går därför helt stick i stäv mot utvecklingen i övrigt. Därför är alla trafikanter ögontjänare och därför begår alla trafikanter hastighetsöverträdelser. Det är ingen som tror på eller håller med om det som står på skylten.
Om trafikverket inför bestämmelser som ingen trafikant följer, vem är det då fel på? Trafikverket eller trafikanten? Trafikverket anser utan tvekan att det är fel på oss trafikanter, därom råder det ju åtminstone ingen tvekan.