Hojen "slingrar sig" i högre hastigheter

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har bytt och fixat lite på hojen i vinter, bl.a. har jag bytt hjul och trimmat motor. Hjul-, sving- och styrlager är bytta. Utöver det är dock chassit oförändrat bortsett från en 10 mm sänkning fram (enligt tips på nätet för att minska oroligt chassi). Dessutom är där nya däck på jämfört med tidigare.

Generellt upplever jag hojen som MYCKET mer pålitlig och stabil nu, och inger mer förtroende i kurvor med nerlägg. Tidigare kändes den nervös och "ranglig", vilket nu är borta helt. Efter att ha lagt lite mil på den i år har jag dock märkt att hojen beter sig oroligt i lite högre hastighet, typ över 130-140*. Känslan är att hojen ålar sig, som när underlagt är spårigt, eller lite som att bakhjulet håller på att lossna :jisses

Däcken är ej balanserade, men upplever inga vibrationer i någon hastighet. Ser ingen antydan till att de skulle kasta i sidled när jag snurrar dem stillastående, dock endast okulärt med mätstock. Dessutom ska sägas att jag har slang för 18-tum i 17-tumsdäck (fick inte tag på annat).

Skulle behöva tips på var jag ska börja leta efter fel? Har ej efterdragit styrlagret (75 mil än så länge), kanske är det det?



*Detta har jag givetvis bara testat på bana.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om du med "sänka hojen fram" menar att du sänker styrkronorna så gaffelbenen sticker upp högre ovanför kronorna så gör du hojen mer snabbstyrd...och orolig, inte stabil...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om du med "sänka hojen fram" menar att du sänker styrkronorna så gaffelbenen sticker upp högre ovanför kronorna så gör du hojen mer snabbstyrd...och orolig, inte stabil...

Jo, jag vet att det brukar vara så, vilket gjorde mig tveksam till att testa, men eftersom flera andra påstod sig ha fått bättre resultat så ville jag testa. Skillnaden nu jämfört med förra året var som sagt markant, men om det berodde på det eller något annat kan jag förstås inte svara på eftersom jag bytt flera grejer. Hojen är som sagt 100% stabil, och beter sig mycket mer förutsägbart nu jämfört med förut i hastigheter under 120, men över det börjar det bli konstigt, och i 130-140 blir det rent av läskigt.

Är medveten om att ändringar fram kan påverka känslan bak men det direkta intrycket är som sagt som att bakänden är svajig, typ som att hjulet skulle vara löst, eller lite luft i däcket. Fronten känns helt stabil. Och igen, det är bara över 130-140 som det börjar känns svajigt, och det är en ganska plötslig övergång.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, NiklasiNorr har tjatigt nog alldeles rätt, 10 mm sänkning fram är en duktigt stor justering och ett av de första tecknen på att hojen står för mycket på nosen är att den vandrar i högre farter. Så - ta tillbaka hojen minst 5 mm och prova. Bättre? Höj fem till. Ännu bättre eller blev den bara mer trögstyrd? Sänk tre och prova igen. Leta det läge som ger en tillräckligt stabil hoj i hög fart men ändå en lättstyrd maskin.

Och Du - PILLA INTE PÅ NÅGOT ANNAT medan Du nu letar höjden fram. Inga ändrade lufttryck, inget pillande på förspänning, kompression eller retur - ändra bara en sak i taget!

Då hittar Du snabbt rätt läge för Dig och Din körning ska Du se. Lycka till ?
 

sladden99

Har man inte vurpat, så fegar man...
Gick med
24 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
R1/KTM
Låter som att det är gafflarna som inte sitter helt hundra. Lossa muttrarna till framhjulet. snurra hjulet å bromsa med frambromsen. Gör detta några gånger å dra sedan fast fram hjulet igen.

Sedan bara åka ut å kolla om det gjorde någon skillnad. Kan va värt att testa iaf :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Bytt hjul?
Från/till?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ptjaa, NiklasiNorr har tjatigt nog alldeles rätt, 10 mm sänkning fram är en duktigt stor justering och ett av de första tecknen på att hojen står för mycket på nosen är att den vandrar i högre farter. Så - ta tillbaka hojen minst 5 mm och prova. Bättre? Höj fem till. Ännu bättre eller blev den bara mer trögstyrd? Sänk tre och prova igen. Leta det läge som ger en tillräckligt stabil hoj i hög fart men ändå en lättstyrd maskin.

Och Du - PILLA INTE PÅ NÅGOT ANNAT medan Du nu letar höjden fram. Inga ändrade lufttryck, inget pillande på förspänning, kompression eller retur - ändra bara en sak i taget!

Då hittar Du snabbt rätt läge för Dig och Din körning ska Du se. Lycka till ��

Det är så alltså? Får testa detta då, är ju lätt gjort. Är förstås medveten om att man bara ska ändra en sak i taget för att kunna känna på chassiförändringar.

Ska dock sägas att anledningen till sänkningen var alltså inte att få en mer snabbstyrd hoj, det har aldrig varit problemet, och kan inte säga att jag upplever någon skillnad i det avseendet nu. Om något skulle jag säga att det är mer trögstyrd nu, men det kan ju likaväl bero på de nya hjulen och däcken. Med andra ord, prio är att få den stabil.

- - - Updated - - -

Låter som att det är gafflarna som inte sitter helt hundra. Lossa muttrarna till framhjulet. snurra hjulet å bromsa med frambromsen. Gör detta några gånger å dra sedan fast fram hjulet igen.

Sedan bara åka ut å kolla om det gjorde någon skillnad. Kan va värt att testa iaf :)

Ja, det går ju snabbt. Får kolla på det under dagen! Tack för tipset.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Att sänka gaffelkronorna ändra geometrin på cykeln, det kan även byte av hjul och däck göra.

Är bakdämparen rätt inställd med häng, sag och förspänning ?
Ju mer hojen lutar framåt desto mer vill den falla in i kurvorna. den blir snabbstyrd med orolig.
Bakåtlutat hoj blir trög men stabil, typ chopper.
Tunga hjul gör hojen trögare ...

Mitt råd är att kolla upp en sak i taget ...:tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Problem solved.
Gjorde som sladden99 tipsade om ovan, och inte minsta tillstymmelse till slingrande, ens i 150-160.

För att återknyta till diskussionen om effekten av att sänka 10 mm, så är det väl ändå så att höjningar/sänkningar av gaffeln inte är ett linjärt fenomen? Dvs, inte bara sänkning utan även för stor höjning kan leda till instabil hoj, även om en moderat höjning generellt leder till bättre stabilitet?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Problem solved.
För att återknyta till diskussionen om effekten av att sänka 10 mm, så är det väl ändå så att höjningar/sänkningar av gaffeln inte är ett linjärt fenomen? Dvs, inte bara sänkning utan även för stor höjning kan leda till instabil hoj, även om en moderat höjning generellt leder till bättre stabilitet?

Att ändra geometrin på en cykel ändra egenskaperna radikalt.
Det handlar mest om höjden bak och fram.
byter du profil och dimension på däcken påverkas även geometrin.

Man kan ändra en standarcykels egenskaper ganska mycket genom att ändra geometrin, -hur vill du ha hojen ?



Du kan läsa lite om cyklar på ( teorin är den samma )
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_and_motorcycle_dynamics
http://happymtb.org/forum/read.php/1/691594/
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Att ändra geometrin på en cykel ändra egenskaperna radikalt.
Det handlar mest om höjden bak och fram.
byter du profil och dimension på däcken påverkas även geometrin.

Man kan ändra en standarcykels egenskaper ganska mycket genom att ändra geometrin, -hur vill du ha hojen ?



Du kan läsa lite om cyklar på ( teorin är den samma )
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_and_motorcycle_dynamics
http://happymtb.org/forum/read.php/1/691594/

Tack för länkarna. Tror dock att det är bättre att använda litteratur/länkar som faktiskt berör motorcyklar direkt, istället för att gå omvägen via trampcyklar, bl.a. för att terminologin skiljer sig något (ex. rake). Finns ju väldigt mycket som beskriver chassigeometri för motorcyklar. Tony Foales "Motorcycle handling and chassis design" är ju erkänt bra t.ex. Annars fick jag upp ett stort antal bra länkar som förklarar de grundläggande principerna för just motorcyklar genom en snabb googling.

Det avgörande är ju dock hur det fungerar i verkligheten, och uppenbarligen är det inget fel på geometrin på hojen med nuvarande inställningar, eftersom den nu (efter justeringen av framshjulsinfästningen) beter sig förutsägbart, stabilt i alla hastigheter och ändå är mycket lättmanövrerad. Kommer därför inte grotta ner mig i teorin för tillfället.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Du har kortat ner försprånget och det ger dom symptomen du beskriver.

Desto fortare du kör dest mer kommer hojen åla tills den tillslut kör om framhjulet och du går i backen.


Såg nu att det löst sig :tummenupp


Du har rätt i att för kort eller för långt försprång blir kass.
Lagom är det man ska ha här.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top