Kawazaki GPZ 900 1985 flödar över!

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Hej!
Hjälper en kompis med sin Kawa.
Här en problemet.
Fungerade förra sommaren, nu när han skulle starta upp så fick han inte igång den och det läckte en massa bensin och batteriet tog slut..
Här tog jag vid.
1. Konstaterade att den flödade över ordentligt, bensinen går rakt igenom förgasarna ner i motorn pumpar runt den och ut genom vevhusventilationen med väldig kraft.. Förgasarna läcker inte.
2. Skruvade bort förgasarna, de verkar vara oki.
3. Bränslekranen (vacuumstyrd) misstänker jag, på läge on så kommer ingen bensin men suger jag lite grann i vakuumslangen så kommer mycket bensin även när jag slutat sugit, ca 25cl sen stänger den.. Så min fråga: borde inte kranen sluta/stänga så fort jag slutar suga??
"förgasare "keihin cvk" 4st"

Med vänlig hälsning
Fredrik Hultgren
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Den kan vara dags för ett nytt membran i soppakranen.
Stänger alla flottörer som de ska?
Kranen ska inte stå på PRI utan On eller Res.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Spelar ingen roll om kranen inte stänger. Stänger flottörerna så ska det inte flöda, något jävlas alltså i åtminstone en förgasare.
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Jo det verkar som om alla flottörer stänger som dom ska, hittar inget fel där,
Yepp kör på On eller Res..

Med vänlig hälsning
Fredrik
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Jo satt o tänkte i din bana med Stefan, men kan det inte vara så att trycket från bensinen kommer förbi ventilen vid membranet, för jag får för mig att det går igenom alla fyra förgasarna... Det kommer Massor av Bensin! Sprutar ur vevhusslangen med kraft!

Med vänlig hälsning
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hade börjat med att plocka isär och städa upp alla föggar ordentligt om ni inte gjort det redan. Har man lite rutin på det är det inte mer än 20min jobb.
Har den dessutom tryckt ut soppa i vevhusventen är det hög tid att dränera olja och byta filter innan man försöker få igång hojen igen, för då har du garanterat sås i oljan.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jo satt o tänkte i din bana med Stefan, men kan det inte vara så att trycket från bensinen kommer förbi ventilen vid membranet, för jag får för mig att det går igenom alla fyra förgasarna... Det kommer Massor av Bensin! Sprutar ur vevhusslangen med kraft!

Med vänlig hälsning

Soppan ska ju bara ledas in i föggarna genom bränslekanalen in i koppen, löper flottörerna och ventilen tätar ordentligt så ska den ledningen vara helt täppt av ventilen när kopparna är tillräckligt fulla. Rinner såsen igenom förgasarna och ner i maskin kan detta inte stänga och vara tätt som det skall.

Edit: Sen behöver ju inte detta vara enda felet, men rätt kan det inte vara....
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Håller med dig Stefan men tänker om det är fel på kranen så orkar inte flottörerna hålla tätt? Långsökt? hur är enklaste sättet o titta om flottörerna verkligen tätar?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Håller med dig Stefan men tänker om det är fel på kranen så orkar inte flottörerna hålla tätt? Långsökt? hur är enklaste sättet o titta om flottörerna verkligen tätar?

Plocka loss föggen, ta av koppen, blåsa genom nippeln och lyfta upp flottören med fingret så borde man ju märka om det tar stopp?

Edit: Vet inte vad de ska hålla för tryck, det är klart att tillräckligt högt tryck på soppan kunde eventuellt sänka flottören rent teoretiskt, men det borde va en jäkla utväxling på detta, så det är inget som händer under självtryck iaf.

Kanske en kortsluten soppapump som låst sig & pumpar utav helvete kunde "presa" upp ventilen genom att sänka flottören, det vet jag inte. Men jag tror mycket mer på att ett dera flottören kärvar eller att ventilen är slut/blockerad av nått skit som gör att den inte sluter tätt.
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det sitter ingen soppapump på den hojen vad jag vet.
Att kolla flottörnålarna låter som en bra idé. Likaså att flottörerna kan röra sig som de ska. En kan ha fastnat.
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Nej den går på vaccum, flottörerna går som de ska o stänger, har dock inte plockat bort nålarna än.. Får göra det o göra rent o prova.. Men det ser bra ut, dock är ju inte det någon garanti ..
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Ta bort vakumslangen till kranen och testa att suga, det ska ju då helst inte komma någon bensin i den.
Är packningen i kranen kass kan den kanske suga i sig bensin direkt i insuget via vakumslangen.
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Ta bort vakumslangen till kranen och testa att suga, det ska ju då helst inte komma någon bensin i den.
Är packningen i kranen kass kan den kanske suga i sig bensin direkt i insuget via vakumslangen.

Provade det kommer bara bensin där det ska ? kanske sitter i förgasarna ändå.. ?
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Löst problemet, fick byta bränslekranen mot en bättre begagnad. Membranet hade sagt upp sig i den jag hade satt på. :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top