Maxlängd/storlek för att köra 600cc bekvämt

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
En gammal ÄrrEtta
Ja, någon som provat?
Går säkert å vara 2m å köra en 600, men är det bekvämt å sitta 30min å ge max på bana?

Har bara ägt 750 zxr -89, gsxr -98 och r1 -01.
Haft funderingar på köpa en 600:a cbr,gsxr,r6. Men har en känsla av att den blir för liten.

Är ca: 181cm och 84-86kg, normaltränad.

Har inga planer att köra på gata, bara på bana och har sett fler 600cc banhojar till salu än 1000cc. Samt aningen billigare.

Någon som har provat och har något vettigt å säga?
Tips?
Rekommendationer?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag är 187 lång, kör 600 banhoj. Bekvämt o bekvämt, det ska inte vara bekvämt att köra bana, antingen hänger du i låret genom en kurva, eller så håller du dig fast för glatta livet när du har full gas, eller så håller du dig fast med låren när du bromsar så mycket du bara vågar. Inget av de stadierna känns direkt ergonomiskt korrekt, men jag sitter bra på hojen även om jag fått flytta bak fotpinnarna ganska långt.
zx6r 2006 för övrigt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag körde en gammal R6 och hade inga problem med körergonomin, inte ens under ett 18-varvsrace.
Jag är 192 cm, och vägde när jag körde den 110 kg.
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Jag är 189cm och sitter jätte bra på Min gsxr 750 (samma chassi som på gsxr600) Köp en gixxer bli belåten så dom andra som små prickar i backspeglen :tummenupp
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag är 170 cm och sitter som en välsmord skinnsmäck på alla sporthojar jag har provat.

Å andra sidan sitter jag som råttsk*t på allt som har högre sadelhöjd än 86 cm och/eller aphängarstyre...
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Och jag är 195cm, väger 98kg, och sitter rätt illa på min gixxer 750. Har trott att jag suttit okej enda tills jag provade 1000cc aprilia, enorm skillnad. Funderar därför på att byta hoj nu, men ska ge det lite tid.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag tror såhär: om Ts är ca 180 jämt så sitter han nog rätt bra på de flesta sporthojarna där ute i 600a klassen, tror det bästa han kan göra är att åka till en butik som har flertalet inne och provsitta runt lite, har en kompis in din längd som hade den gamla r1an, han satt betydligt mkt bättre på min gsxr K8 (750, samma som 600an förutom motor typ). hur dom gamla gsxr är vet jag inte för jag har inte provsuttit något äldre än K1-K3, där satt jag bra, men nyare versionen är bättre enl mig :tummenupp
 

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
En gammal ÄrrEtta
Jag är 187 lång, kör 600 banhoj. Bekvämt o bekvämt, det ska inte vara bekvämt att köra bana, antingen hänger du i låret genom en kurva, eller så håller du dig fast för glatta livet när du har full gas, eller så håller du dig fast med låren när du bromsar så mycket du bara vågar. Inget av de stadierna känns direkt ergonomiskt korrekt, men jag sitter bra på hojen även om jag fått flytta bak fotpinnarna ganska långt.
zx6r 2006 för övrigt.

hahahaha :D
så sant så. Ær væl aldrig riktigt bekvæmt så sætt ;)


Tack før alla svar.
Kanske mest ær inbillning från min sida. Som endel hær skriver så ær måtten de samma på vissa 600 och 750/1000 idag.

Får prova runt nær jag får tillfælle då :)
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Jag är 170 cm och sitter som en välsmord skinnsmäck på alla sporthojar jag har provat.

Å andra sidan sitter jag som råttsk*t på allt som har högre sadelhöjd än 86 cm och/eller aphängarstyre...

Amen to that borther, amen to that!

Mvh
Stolta 1,73
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top