Batterilampa lyser på GSX 400 FWS

themotie

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2014
Ort
Uppsala
Hoj
1985, Suzuki, GSX 400 FWS
Har efter en del strul fått igång hojen. Men efter en stunds körande (kvart-halvtimme) började batterilampan lysa. Batteriet var relativt nyladdat när jag åkte ut. Det har bott inne i vinter och laddats lite nu och då. Vad är det lampan indikerar för? Dålig laddning? Dåligt batteri? Dålig/fel nivå på elektrolyten? :va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mät batterispänningen, och mät spänningen över polerna med hojen igång. Spänningen över polerna på batteriet med hojen avstängd ska vara 12-13V, och när du kör ska den vara lite högre, men inte 17-18V.
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Kul att du fått igång den!
Vad har du för batteri i den?
Original satt det ett yuasa som heter SYB10L-A2.
Jag tror s:et står för "sensor". Det var ett batteri utrustat med en elektrisk mojäng som sticker ner i ett av vätskehålen i batteriet och håller koll på nivån. Vid för låg vätskenivå så kommer spänningen över mojängen att göra att batterilampan tänds. Och på det viset vet man att det är dags att fylla på vätska i batteriet. Fantastiskt välinstrumenterad gammal härk när man tänker efter...:Bugar
Mojängen ser ut så här:
IMG_0280.JPG

Jag har inget sånt batteri, men har sett att det fortfarande verkar gå att få tag i.
Efter tidigare ägare till min sitter det en extra sladd kopplad från batteriets pluspol till batteriindikatorns kabel. Lampan tänds då och då, men jag har kört flera tusen mil så, och har inte haft värre problem än en stundtals irriterande lampa.
 

Bifogat

  • IMG_0280.JPG
    IMG_0280.JPG
    1.1 MB · Visningar: 76
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Tjoho!
Efter lite letande hittade jag info från yuasa:
Skärmklipp yuasa 1.PNG
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Kör också gammal Suzuki och som många vet hade jag också laddproblem och bytte regulatorn, men nog är det väl på hoj som på bil, lyser laddningslampan genererar den inte ström tillräckligt från generatorn. På en -85.a skulle jag gissa Solenoid/kol i generator. Eller själva generatorn, men mest troligt kolen.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jomen just denna lampa lyser ju för att varna för låg elektrolytnivå med hjälp av sensorn som originalbatteriet är utrustat med.
Har du förresten också en likadan batterilampa på instr.panelen på 550:n?
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Jomen just denna lampa lyser ju för att varna för låg elektrolytnivå med hjälp av sensorn som originalbatteriet är utrustat med.
Har du förresten också en likadan batterilampa på instr.panelen på 550:n?

Var tvungen att gå ut i mörkret och kolla. Nej det har jag inte. Visste inte att laddningslampan varnade för annat än låg laddningsnivå från generatorn. Men du har säkert rätt.
Felsökte som sagt laddningsproblem på min nyligen. Men den överladdade och skrotade mitt batteri. Bytte batteri och regulator. Om laddregulatorn är kass, vilket är ett standardfel på dessa, så överladdar den.
Mät laddningen. 5000 varv med helljus påslaget. 13.5 till 15.5 volt ska du få. Är batteriet kass redan kan du dock få lite skumma mätvärden som hoppar upp och ner, men den får inte ladda över 15,5.

Men sliten kol är långt ifrån ovanligt på en så mogen hoj! :)

Mät! <13,5 V gissar jag på kol. >15.5 V regulator och troligen kass batteri.
 

themotie

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2014
Ort
Uppsala
Hoj
1985, Suzuki, GSX 400 FWS
Sitter en sån där sladd på batteriet, ja. Det tog ett tag innan lampan bestämde sig för att lysa. Kanske berodde på att nivån i batteriet skvalpade runt lite i kurvorna :)
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Det lär vara svårt att hitta en japansk mc med kol i generatorn.
Äldre BMW, Guzzi och Dnepr däremot samt engelska magneter...
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Det lär vara svårt att hitta en japansk mc med kol i generatorn.
Äldre BMW, Guzzi och Dnepr däremot samt engelska magneter...

Är för gammal och klok för att säja emot, men MC Shopen i Karlstad hade att sälja till min.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
För att alla ska få se denna mycket tschjusiga instrumenteringspanel kommer här en förklarande bild:
Skärmklipp suzzan.jpg

Men för att reda ut lite. Sensorn som sitter monterad i batteriet är alltså elektriskt ledande. Den är även försedd med ett motstånd, som kanske syns på bild längre upp. Jag får värdet till 680 Ohm. Spänningen i en cell är väl i trakten 2,5V med motorn igång. Hur som, denna därmed slutna krets innebär att batterilampan där fram inte lyser. Så sjunker elektrolytnivån till under minimumstrecket. Då tappar sensorn elektrisk kontakt med cellen, denna krets bryts och lampan börjar lysa. Ungefär.

Med tanke på detta börjar man ju undra om det inte är så att din kontrollampa helt enkelt gör sitt jobb och att elektrolytnivån är åt det låga hållet och det börjar bli dags att fylla på vatten? Annars är det nåt annat fel.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det lär vara svårt att hitta en japansk mc med kol i generatorn.
Äldre BMW, Guzzi och Dnepr däremot samt engelska magneter...
Hittar inget i manualen om något kol i generatorn, men däremot i startmotorn...
Attilla, kan det ha varit detta kol mcshpn menade?
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Hittar inget i manualen om något kol i generatorn, men däremot i startmotorn...
Attilla, kan det ha varit detta kol mcshpn menade?

Men jä....r, ibland ska man ju bara hålla truten stängd. Självklart är det så! Tack swlabr och sorry G-L. Jag gör en pudel! :Bugar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top