Skumt fel på Honda Varadero XL 1000 -00

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Nehepp, nu behöver jag rejäl hjälp då jag är tom på idéer.
Hojen har ett fel som dyker upp emellanåt och framförallt då på jämn motorvägsfart. Den börjar bluddra och tappar ork precis som att den inte får soppa eller luft tillräckligt. Han laddar som han ska och bränner inga säkringar så elfel känns det som att jag kan utesluta och det hjälper ej heller att köra med tanklocket av.
Stannar jag till i fem minuter kan jag köra några kilometer fullt normalt men sedan börjar det igen och på sluttampen idag så tappade den i stort sett all ork och jag fick bluddra mig hem de sista 5 milen.

Går hur fint som helst på tomgång och jag kan gasa fritt när jag står still.

Hojen går aldrig varm utan håller samma temp hela tiden. Får den stå hela natten så går det att köra ca tio mil och sedan börjar den men det är också helt random när det händer men har det väl börjat så håller det i sig.
Händer i stort sett bara på långtur och aldrig på småturer hemmavid.

Jävlar i mig det märkligaste felet på en hoj jag har råkat ut för.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Klockringarn har rätt, soppapumpen strulade på många Hondor av den generationen. Du borde ha mer problem ju mindre soppa du har i tanken, och minimalt med problem med full tank?
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Tyvärr ingen skillnad oavsett bränslenivå och originalpumpen är borta från start och har ersatts av en tysk Hardipump.

Jämn fart på motorväg, då händer det, aldrig annars...:huvet
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Skräp i tanken? Hände för mig en gång, töm tanken och spola ur den och se om det blir nån skillnad?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Kan ju vara en tändspole som börjar och ge sig och inte fungerar när den blir varm liksom nån vevaxelgivare eller så , men börja med att kontrollera pumpen trots att den är bytt till en bättre än original.Symptomena är ganska klara på pumpfel nämligen.

Kolla så avluftningen till tanken fungerar , prova att öppna tanklocket när det uppstår o se vad som händer

Återkoppla här sen så tråden blir komplett med felorsak:tummenupp
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Har du vevaxelgivare på den? Låter som ett vanligt fel på bilar. Kan komma när som.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tyvärr ingen skillnad oavsett bränslenivå och originalpumpen är borta från start och har ersatts av en tysk Hardipump.

Jämn fart på motorväg, då händer det, aldrig annars...:huvet
Även eftermarknadsgrejer kan ju rasa ;)

Om du kör inspirerat på krokväg, dvs växlar mellan motorbroms och full mutter, hur beter den sig då?

Hur ser soppafiltret ut?
 

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet
Har en kompis som hade exakt samma symtom som du beskriver här på sin Triumph Tiger.
Efter omfattande felsökning konstaterades att det var en av tändspolarna som hade en spricka i höljet, nästan osynlig.
Om han mätte spolarna fick han korrekta värden men vid körning så expanderade och krympte troligen höljet i tid och otid vilket påverkade dess funktion.
Vet inte om detta kan vara något men ett tips i alla fall. Intermittenta fel är aldrig roligt att leta efter.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Nej det är just det Hoztic, kör jag inspirerat på landsväg så har jag aldrig varit med om det. Felet har kommit och gått sedan förra sommaren och jag har redan bytt alla filter sedan 200 mil tillbaka, servat och bytt pumpen. Jag ska dock prova att byta pump igen.

- - - Updated - - -

Och tändspolarna är det fler som sagt så det ska jag kolla upp.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top