Startproblem

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Hej Alla
Känns nästan lite fånigt att fråga på en gammal relik från tidigt 80-tal, men vi är gamla kompisar så vill gärna få igång den!

Startar på morgonen. Kör till jobbet. Inga problem.
Startar efter jobbslut? Nej. Puttar igång.
3.e säsongen på batteriet så byter.
Startar, Nej!
Laddar 5 minuter. Startar.
Kör ett par tre mil. Stannar hemma, försöker starta. nej.
Hänger på laddare 5 minuter. Startar.

När den inte startar "klickar det" från något relä. Trycker jag 20 gånger KAN den dra igång.
Tryckte på startknappen 20 till 30 ggr. Några gånger går det, men sen slutar klickandet också!

Batteriladdare på! Startar direkt!

Hälsningar
Magnus
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Skulle tippa på laddningsregulatorn, kontrollerat så hojen laddar tillräckligt?
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Laddningsregulatorn. Är det den som ser ut som ett kylelement?
Mätt? Nej, hade inget instrument hemma. Mäter imorgon!

Om det är laddningsregulatorn, borde den inte startat på ett nytt batteri då! Nog borde det väl vara ström nog i ett nyköpt gelbatteri, även om det kommer från Biltema? :rodnar
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Om det är laddningsregulatorn, borde den inte startat på ett nytt batteri då! Nog borde det väl vara ström nog i ett nyköpt gelbatteri, även om det kommer från Biltema? :rodnar

Man kan ju tycka det men säkrast är ju att spänningsmäta, att den startar efter att du har laddat tyder ju onekligen på för lite kräm i batteriet.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Laddningsregulatorn. Är det den som ser ut som ett kylelement?
Mätt? Nej, hade inget instrument hemma. Mäter imorgon!

Om det är laddningsregulatorn, borde den inte startat på ett nytt batteri då! Nog borde det väl vara ström nog i ett nyköpt gelbatteri, även om det kommer från Biltema? :rodnar
Nej, det behöver det inte vara. Nu köpte jag också från biltema. I kartongen låg en liten instruktionslapp om att ifall spänningen var under si eller så så ska det laddas innan det används. Mätte, lågt, laddade, monterade, startade.

EDIT: regulator/likriktare ser ut ungefär så här. Fast det här är av mosfet-typ, och vad du gör allra bäst i att byta till om det är det som behövs.
mosfet regulator.jpg
 
Last edited:

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Hittade laddregulatorn, Lossade, gjorde rent samt lossade alla kopplingar jag kom åt och gjorde rent.
Nu "svarar" startknappen varje gång när jag testade ett 20-tal gånger. Batteriet har inte stått på laddning.

Nej, det behöver det inte vara. Nu köpte jag också från biltema. I kartongen låg en liten instruktionslapp om att ifall spänningen var under si eller så så ska det laddas innan det används. Mätte, lågt, laddade, monterade, startade.

Så sant! lappen låg med och det stämmer. Batteriet kan vara lagrat oladdat i upp till 6 månader. Startade efter 5 min laddning och körde ett par mil. Kanske så jä... enkelt att min första teori om batterifel är rätt ändå!
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ett hett tips:
Fortsätt likadant nu med varenda kontakt du får syn på i hela hojen. Så förebygger du genast nästa "hojen går dåligt"-symptom :)
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Ett hett tips:
Fortsätt likadant nu med varenda kontakt du får syn på i hela hojen. Så förebygger du genast nästa "hojen går dåligt"-symptom :)

Men va fan! Ska man behöva hålla på med sånt var 30.e år nu också! :D

Tack alla för svar! Återkommer med resultat efter laddning, mätning och provkörning!
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Men va fan! Ska man behöva hålla på med sånt var 30.e år nu också! :D
Tro mig, från en gammelsukkaägare till en annan, man kommer inte undan detta satans evinnerliga spräjande av kontakter... :huvet
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Man kan ju tycka det men säkrast är ju att spänningsmäta, att den startar efter att du har laddat tyder ju onekligen på för lite kräm i batteriet.

Allt är jävligt märkligt! Håller med dig, men efter rengöring av anslutningar laddar den 17,8 Volt!! Låter väldigt mycket men borde inte ge startproblem??

Edit: Tror starkt på era tips angående laddregulator, men försöker bara förstå! Hur sjutton kan den ena stunden uppenbarligen inte ladda alls när den nästa ögonblick laddar utav helvete!!!???
 
Last edited:

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Lyfter min egen tråd. Vill gärna höra er åsikt innan jag beställer hem delar till en gammal hoj som inte har något egentligt värde.

Är laddreulatorn ett troligt fel? Kan jag i nästa steg stå med en ny regulator och upptäcka att även generatorn är paj? Vad jag förstått finns det nästan inga av dessa gamla Suzuki där regulatorn inte är bytt. Var tydligen en sjuka på dem!

Sammanfattning:
3 år gammalt batteri. Nyladdat. Efter 3 mil och några timmar stillastående. "klickar" bara. Puttas igång.
byter batteri, ett Biltema som troligen ej är fulladdat. Startar ej "klickar"
Laddar 5 till 10 min. Startar.
Kör 2 mil. Stänger av. Startar ej.
Laddar batteriet ordentligt över natt.
Lossar anslutningar och laddregulator. Gör rent.
NU startar den. Testar 20 gånger och startar varje gång.
Mäter. 12,7 V. Startar och mäter. 17,8 V!

Tacksam för synpunkter!

/Magnus
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Eftersom regulatorns jobb är att hålla nere spänningen från generatorn, så låter 17.8Volt som att den är kass. Men mer rätt sätt att mäta är spänningen över batteripolerna vid olika varvtal, säg tomgång, 3000rpm, 5000rpm, 7000rpm. Den ska vara konstant och ligga kring 14.5-15.5 ca.

Har du manual? I så fall ska värdena du kan mäta upp på generatorn stå där. Typ att du ska koppla loss de tre kablarna mellan generator och regulator, starta och varva upp till ett visst varvtal och mäta spänningen som generatorn alstrar.
För att minimera framtida problem med regulator så köper du som sagt helst en shindengen mosfet. Googlar du detta hittar du flera beställningsalternativ, a'la ebay mm. Väl värt pengarna. Jag köpte min från skrot efter att ha luskat ut att de sitter på en viss Kawasaki ninja, en polare beställde istället ny på nätet. Räkna med ca 1000-lappen. Du behöver inte fundera över spec och sånt, de kommer att fungera.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Eftersom regulatorns jobb är att hålla nere spänningen från generatorn, så låter 17.8Volt som att den är kass. Men mer rätt sätt att mäta är spänningen över batteripolerna vid olika varvtal, säg tomgång, 3000rpm, 5000rpm, 7000rpm. Den ska vara konstant och ligga kring 14.5-15.5 ca.

Har du manual? I så fall ska värdena du kan mäta upp på generatorn stå där. Typ att du ska koppla loss de tre kablarna mellan generator och regulator, starta och varva upp till ett visst varvtal och mäta spänningen som generatorn alstrar.
För att minimera framtida problem med regulator så köper du som sagt helst en shindengen mosfet. Googlar du detta hittar du flera beställningsalternativ, a'la ebay mm. Väl värt pengarna. Jag köpte min från skrot efter att ha luskat ut att de sitter på en viss Kawasaki ninja, en polare beställde istället ny på nätet. Räkna med ca 1000-lappen. Du behöver inte fundera över spec och sånt, de kommer att fungera.

Ja, jag har servicemanualen. 13,5 - 15,5 Volt vid 5000 varv med helljus påslaget. Mina 17,8 volt var vid 2000 varv! Generator utan regulator inkopplat ska ge >75 volt. Men tycker knappast det borde vara problemet när den överladdar med regulatorn ansluten.
Men jag får väl sluta vara en sån jä... smålänning och helt enkelt byta den för att se vad som händer! :)

Det enda jag hänger upp mig på är att den ena stunden inte laddar alls och i nästa stund överladda!
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Men jag får väl sluta vara en sån jä... smålänning och helt enkelt byta den för att se vad som händer! :)
Smålänning är ju även jag till börd... så jag vet precis hur det bär emot att pröjsa slantarna, men det är bara att punga ut och beställa skiten, montera, sen är det problemet historia. :fyllisar
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Smålänning är ju även jag till börd... så jag vet precis hur det bär emot att pröjsa slantarna, men det är bara att punga ut och beställa skiten, montera, sen är det problemet historia. :fyllisar

haha, ja du har säkert rätt och jag har väl inga problem med det egentligen. Lite rädd bara att när jag står där med ny regulator så visar det sig att det även är generatorn! och så vidare....
Finns ju en gräns för vad nostalgi och en gammal hoj från krigstiden är värd att kosta på!
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
haha, ja du har säkert rätt och jag har väl inga problem med det egentligen. Lite rädd bara att när jag står där med ny regulator så visar det sig att det även är generatorn! och så vidare....
Finns ju en gräns för vad nostalgi och en gammal hoj från krigstiden är värd att kosta på!
Om det laddar 17.8V har du problem..
Laddningen/regulatorn går förmodl för fullgas och tar vad ut det går och då KAN (inte säkert) kan batteriet ta skada och du KAN ev köra sönder generator/statorlindningarna..
Snålhet och vishet du vet..
 
Last edited:

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Om det laddar 17.8V har du problem..
Laddaren går förmodl för fullgas och tar vad ut det går och då KAN (inte säkert) kan batteriet ta skada och du KAN ev köra sönder generator/statorlindningarna..
Snålhet och vishet du vet..

Självklart har du rätt och menar inte att jag av snålhet ska låta bli att byta. Kör inte med hojen förrän den är riktig. Det jag menar är att det är tveksamt att lägga några större pengar på gammal efterkrigsskit! :)
Är det däremot med rimligt hög sannolikhet (eller chans) att det "bara" är regulatorn som pajat, ja då kan jag tänka mig att låte reliken leva en sommar till! :)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Å tredje sidan går det ju inte att förneka att dessa gamla skithögar är väldigt väldigt välbyggda maskiner som levde upp till den tidens högst ställda japanska kvalitetskrav. Vi som skruvar i dem kan ju bli glada till och med över att varenda jä..a mutter är så fint svarvad!:) Slitdelar behöver bytas, laddregulator brukar paja på 80-tals Suzuki. 30 år efter de tillverkats kan vi ju konstatera att maskinerna verkar hålla bra ändå, bara de får sin service. Begagnatvärdet på en gsx550 80-tal är väl inte högre än 6000kr om man ska få den såld. Det finns så många av dem. Slitdelar kommer ju snabbt upp till den summan, så det är ju nästan billigare att behålla dem och laga, haha. Vad är det värt för oss ägare att tuffa omkring på en välfungerande 80-talsrackare, som vi dessutom kan lära oss vårt mekarhantverk ut och innan på? Ja, det är ju sånt som bara man själv kan svara på. En begagnad shindengen mosfet regulator däremot går nog att sälja vidare.

Kanske blev lite off-topic nu... men hugg tag i en ny regulator, din verkar ju inte må nåt vidare. Skulle även generator va kass så tippar jag på 500-1000kr på en skrot. Spinnin Wheel tycker jag är bra, skickar snabbt osv.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Å tredje sidan går det ju inte att förneka att dessa gamla skithögar är väldigt väldigt välbyggda maskiner som levde upp till den tidens högst ställda japanska kvalitetskrav. Vi som skruvar i dem kan ju bli glada till och med över att varenda jä..a mutter är så fint svarvad!:) Slitdelar behöver bytas, laddregulator brukar paja på 80-tals Suzuki. 30 år efter de tillverkats kan vi ju konstatera att maskinerna verkar hålla bra ändå, bara de får sin service. Begagnatvärdet på en gsx550 80-tal är väl inte högre än 6000kr om man ska få den såld. Det finns så många av dem. Slitdelar kommer ju snabbt upp till den summan, så det är ju nästan billigare att behålla dem och laga, haha. Vad är det värt för oss ägare att tuffa omkring på en välfungerande 80-talsrackare, som vi dessutom kan lära oss vårt mekarhantverk ut och innan på? Ja, det är ju sånt som bara man själv kan svara på. En begagnad shindengen mosfet regulator däremot går nog att sälja vidare.

Kanske blev lite off-topic nu... men hugg tag i en ny regulator, din verkar ju inte må nåt vidare. Skulle även generator va kass så tippar jag på 500-1000kr på en skrot. Spinnin Wheel tycker jag är bra, skickar snabbt osv.

Ska göra en mätning till. Denna gång enligt servicemanualen. men det lär ju inte bli någon skilnad. Mest utifall att.... Sen blir de en ny regulator. Därefter får jag se! Kanske inte behövs mer! :)

Men förstår fortfarande inte hur det kan hänga ihop. Laddar inget ena dagen. Laddar för mycket nästa!!??
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top