Coola Ola
Progressiv klassicist
När jag började kolla på GP-racing på allvar, för drygt femton år sedan, så var däcksvalen inte så komplicerade. Enkelt uttryckt så gav ett hårt däck gav bättre livslängd, medan att mjukt däck gav bättre grepp inledningsvis.
Anno 2015 får jag intrycket att det inte är fullt så enkelt. Dels har däckstekniken utvecklats enormt mycket, med dual compound, assymetriska däck etc etc, men dessutom är det inte bara gummits hårdhet som spelar roll. Även stommens hårdhet varierar. Det mjuka däcket flexar mer i inbromsning, och blir mindre stabilt, medan det hårda är stabilare men har andra nackdelar (eller hur?).
Jag är helt klart oupplyst på detta område, så jag kanske har helt fel, men, mitt intryck är att det mjuka däcket ibland kan vara det bättre valet, även sett över helt race, beroende på körstil, hoj och bana. Eller är det fortfarande så enkelt att mjukt däck ger bättre prestanda medan det hårda håller längre?
Anno 2015 får jag intrycket att det inte är fullt så enkelt. Dels har däckstekniken utvecklats enormt mycket, med dual compound, assymetriska däck etc etc, men dessutom är det inte bara gummits hårdhet som spelar roll. Även stommens hårdhet varierar. Det mjuka däcket flexar mer i inbromsning, och blir mindre stabilt, medan det hårda är stabilare men har andra nackdelar (eller hur?).
Jag är helt klart oupplyst på detta område, så jag kanske har helt fel, men, mitt intryck är att det mjuka däcket ibland kan vara det bättre valet, även sett över helt race, beroende på körstil, hoj och bana. Eller är det fortfarande så enkelt att mjukt däck ger bättre prestanda medan det hårda håller längre?