Däck i MotoGP: ger hårt däck alltid bättre livslängd än mjukt?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
När jag började kolla på GP-racing på allvar, för drygt femton år sedan, så var däcksvalen inte så komplicerade. Enkelt uttryckt så gav ett hårt däck gav bättre livslängd, medan att mjukt däck gav bättre grepp inledningsvis.

Anno 2015 får jag intrycket att det inte är fullt så enkelt. Dels har däckstekniken utvecklats enormt mycket, med dual compound, assymetriska däck etc etc, men dessutom är det inte bara gummits hårdhet som spelar roll. Även stommens hårdhet varierar. Det mjuka däcket flexar mer i inbromsning, och blir mindre stabilt, medan det hårda är stabilare men har andra nackdelar (eller hur?).

Jag är helt klart oupplyst på detta område, så jag kanske har helt fel, men, mitt intryck är att det mjuka däcket ibland kan vara det bättre valet, även sett över helt race, beroende på körstil, hoj och bana. Eller är det fortfarande så enkelt att mjukt däck ger bättre prestanda medan det hårda håller längre?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Läste något om det där ganska nyligen, och då skrevs det att det mjuka däcket gav bättre möjlighet för kurvhastighet, medans det hårdare gav bättre bromsning, men hur väl det stämmer vetefan.

Dock tycker jag inte det riktigt stämmer överlag att de mjuka däcken tar slut över en racedistans längre. Tycker det knappt går att se någon skillnad på fade på två olika hårdheter över ett race nu. Det verkar mer vara vilket däck som passar vilken förare och hoj och inställning för vilken bana.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Läste något om det där ganska nyligen, och då skrevs det att det mjuka däcket gav bättre möjlighet för kurvhastighet, medans det hårdare gav bättre bromsning, men hur väl det stämmer vetefan.

Dock tycker jag inte det riktigt stämmer överlag att de mjuka däcken tar slut över en racedistans längre. Tycker det knappt går att se någon skillnad på fade på två olika hårdheter över ett race nu. Det verkar mer vara vilket däck som passar vilken förare och hoj och inställning för vilken bana.

Du tänker precis det jag försökte uttrycka i första inlägget. Just i Argentina var det tydligt att det hårda höll längre men det är ju inte alls normen längre.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För att svara på frågan - nej. Ett hårt däck ger inte alltid bättre livslängd än ett mjukt däck. Ett vanligt scenario är att det hårda däcket orsakar mer däckspinn vilket leder till snabbare och mer upphettning av däcket. Ibland till den grad att däcket överhettas. Därför kan det hårda däcket i vissa fall ge SÄMRE livslängd än det mjuka däcket.

Bästa livslängden är ofta en balansgång mellan hårt och mjukt samt de däckstryck som används.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
För att svara på frågan - nej. Ett hårt däck ger inte alltid bättre livslängd än ett mjukt däck. Ett vanligt scenario är att det hårda däcket orsakar mer däckspinn vilket leder till snabbare och mer upphettning av däcket. Ibland till den grad att däcket överhettas. Därför kan det hårda däcket i vissa fall ge SÄMRE livslängd än det mjuka däcket.

Bästa livslängden är ofta en balansgång mellan hårt och mjukt samt de däckstryck som används.

Så var det ju förra racet, där Rossi valde en hårdare blandning som tog slut snabbare än t.ex. Dovi:s mjukare däck.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Läste en artikel i en Engelsk tidning i slutet av 90-talet eller början av 2000-talet där Kasuto Kazata ( eller vad japanen hette som körde svart ugt3000 Honda) hade racerapporter i. Där skrev han om ett däcktest där han hade 108 olika varianter av däck med olika gummi i kombination med stommar. På tredagrastestet hann han bara med att prova hälften av dom. Så att däckvalen inte var aå komplicerade förr tror jag inte stämmer. Speciellt inte idag med enhetsdäck.
 

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Vad går en uppsättning GP-däck på? Säljs det till allmänheten?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Stora skillnaden förr mot nu bortsett teknikutveckling är väl att då så gjorde dom däck för varje förare/märke medans nu får man anpassa varje förare/märke efter däcken.

Vet att Colin Edwards sagt att den hojen han gillade bäst under sin karriär var sp1:an som han vann VM med för den spenderade han flera dagar på hos Michelin och bara testade fram däck speciellt för honom.
Guintoli fick fel däcklista en gång i MGP och istället för 6st blandningar för satellitstallen fick han fabriksstallens tre A4 sidor....så det var nog inte helt enkelt att välja förut.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Axxexs - det är högst troligt Kazuto Sakata du tänker på.

Alatalo - man kan ju även som amatör ana att det lätt blir tämligen komplicerat det här med att maximera utnyttjandet av däcken - minimera slitaget.
Att däckets konstruktion och vilket tryckt det fylls med tillsammans med fjädringsinställning är avgörande är ju klart - men hur mycket påverkar chassiets styvhet ? hur mycket labbar de stora teamen med sånt ?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Valet av däcktyp och däcktryck är utan tvekan helgens viktigaste val. Inte bara på grund av däckens livslängd utan naturligtvis också ur rent prestandamässiga perspektiv som grepp, feedback, kontaktkänsla och stabilitet. Det ideala scenariot är naturligtvis att det däck som erbjuder bäst grepp också erbjuder en acceptabel kontaktkänsla, feedback, stabilitet och livslängd.

Alla kommer till en racehelg med inställningen att klara av detta val så fort som möjligt. Under många racehelger är dock banans grepp tveksamt från början samtidigt som det förbättras stadigt under helgens gång. Då blir det svårt att få till en vettig däcktest före FP3 och detta är inte alltid ett önskvärt scenario då man helst vill vara topp tio efter FP3. FP4 är normalt den träning då man försöker göra en "long run" på det tänkta racedäcket. Dels för att kolla prestandan, dels för att kolla livslängden, dels för att för första gången under helgen åka med full tank. De som säger att de valt däck under warm-up ljuger i de allra flesta fall. Om så ändå är fallet så är man riktigt illa ute då det i princip är bortkastat att försöka välja däck i de förhållanden som normalt råder under warm-up (ofta tio-femton grader kallare än racet).

Ett vanligt scenario är att de mjuka alternativen erbjuder bättre grepp men sämre stabilitet. Stabilitet kan i vissa fall förbättras med små ändringar av lufttryck, men ofta på bekostnad av både grepp och livslängd (högre tryck = mer förspänning av däckstommen = mindre kontaktyta = sämre grepp och mer spinn = snabbare och mer upphettning = kortare livslängd).

Ett annat vanligt scenario är att de hårda alternativen ofta erbjuder en mycket bra stabilitet, men ofta tveksam kontaktkänsla och i många fall inte alls bättre livslängd (sämre grepp och mer spinn = snabbare och mer upphettning = kortare livslängd).

I vilket fall som, det är även detta som är både chassieingenjörens och fjädringsingenjörens enskilt största uppgift - att "maximera utnyttjandet av däcken". Det finns chassie såväl som fjädringsinställningar för respektive scenario och det finns chassie såväl som fjädringsinställningar som lindrar de negativa effekterna av respektive scenario.

Motocykeltillverkarna (ej teamen själva, de har ingen sådan kompetens) jobbar mycket med styvheter i olika riktningar hos både ram och svingarm. Inte så mycket under en och samma racehelg, men definitivt mellan racehelger och definitivt under tester.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Motocykeltillverkarna (ej teamen själva, de har ingen sådan kompetens) jobbar mycket med styvheter i olika riktningar hos både ram och svingarm. Inte så mycket under en och samma racehelg, men definitivt mellan racehelger och definitivt under tester.

Tack för - som vanligt seriösa och intressanta svar och inlägg.

Enligt din mening ...hur mycket vetenskap-svartkonst är detta med styvheten i chassiet ? har man modeller och programvara som möjliggör att komma nära beräkningsvägen eller är det fortfarande mer av "trail end error " - gissa och prova sig fram ?
Förstår att det inte är helt enkelt att ge ett bra och uttömande svar på detta men skulle uppskatta att få ta del av din tanke runt detta.

Och jag ber om ursäkt för att jag kanske kapar tråden en aning.... . - skall hålla mig undan framledes.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Hur bra simuleringsprogramvara man än har.. Jag föreställer mig att tillverkarna har maskiner där de kan sätta prylarna, en sving t.ex., och belasta exakt som man vill och mäta utböjningarna och så..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top