Lag på BARA orange blinkers?

Moseby

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Eskilstuna
Hoj
Ingen än
Hejsan!

Vad lyder lagen angående färger på blinkers?
Mina Mini-led blinkers har yttre LEDS som är Orange, och inre som är röda. Så när jag bromsar och blinkar höger till exempel så lyser det röda samtidigt som orange blinkar bak.
Dock blinkar både röd och orange fram när jag blinkar.


Antar att det finns lag på att det måste vara bara orange?
Tacksam för svar
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Förmodar att du har blinkers med både bromsljus och blinkers i samma? I så fall kan du ju bara låta bli att koppla in de röda LED-en på de främre blinkerserna.
 

Moseby

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Eskilstuna
Hoj
Ingen än
Förmodar att du har blinkers med både bromsljus och blinkers i samma? I så fall kan du ju bara låta bli att koppla in de röda LED-en på de främre blinkerserna.

Har ju separata bromsljus i mitten bak, och separata blinkers på sidorna med inre röda leds. Så det blinkar orange i yttre, samt rött i inre när jag bromsar..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att inte rött får blinka tillsammans med orange är ju bara svensk jämra Tingvalls-byråkrati. Min Pontiac får iaf blinka rött i Sverige, flyttgods från USA.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Förstod inte riktigt hur du menade

Äsch då, jag skrev bara av mig lite frustration över hur pass klåfingriga och navelpetande man är på svenska myndigheter, ungefär som att man hittepåar för att få något att göra. För att få ha röda blinkers lär du köpa ett flyttimporterat fordon. Jag antar väl att europeer och speciellt svenskar är dummare än amerikanska hillbillies och inte förstår att _ett_blinkade bakljus av två betyder "blinkers, dit avser man att ta vägen". :gnissla
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Äsch då, jag skrev bara av mig lite frustration över hur pass klåfingriga och navelpetande man är på svenska myndigheter, ungefär som att man hittepåar för att få något att göra. För att få ha röda blinkers lär du köpa ett flyttimporterat fordon. Jag antar väl att europeer och speciellt svenskar är dummare än amerikanska hillbillies och inte förstår att _ett_blinkade bakljus av två betyder "blinkers, dit avser man att ta vägen". :gnissla

Vad händer om ditt vänstra bromsljus är trasigt och du bromsar lätt för att varna bakomvarande bilar för en fara?
De kör om dig i full fart på vänstersidan i tron om att du ska svänga höger.

Blinkers som är samma som bromsljus är en jävla idiot-idé som inget annat land förutom USA tycker är vettigt.

Och nej, i Sverige är det inte godkänt att blinka rött varken fram eller bak om inte fordonet är importerat med sådana blinkers. Och även på importerade fordon så får det inte blinka rött där fram, inte ens USA importer.
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Vad händer om ditt vänstra bromsljus är trasigt och du bromsar lätt för att varna bakomvarande bilar för en fara?
De kör om dig i full fart på vänstersidan i tron om att du ska svänga höger.

Blinkers som är samma som bromsljus är en jävla idiot-idé som inget annat land förutom USA tycker är vettigt.

Och nej, i Sverige är det inte godkänt att blinka rött varken fram eller bak om inte fordonet är importerat med sådana blinkers. Och även på importerade fordon så får det inte blinka rött där fram, inte ens USA importer.

För att få ha röda blinkers bak på importerade moderna fordon, så måste dom vara flyttgodsfordon, gäller inte vanlig import.:fakta
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Äsch då, jag skrev bara av mig lite frustration över hur pass klåfingriga och navelpetande man är på svenska myndigheter, ungefär som att man hittepåar för att få något att göra. För att få ha röda blinkers lär du köpa ett flyttimporterat fordon. Jag antar väl att europeer och speciellt svenskar är dummare än amerikanska hillbillies och inte förstår att _ett_blinkade bakljus av två betyder "blinkers, dit avser man att ta vägen". :gnissla

Du har definitivt högre tilltro till den generelle bilförarens intellektuella förmåga än vad jag har.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad händer om ditt vänstra bromsljus är trasigt

Byter lampa. Hatar att ha en felindikering lysandes på instrumentpanelen, även i min svenska S60 - som inte heller visar körriktning när blinkerslampan är trasig.

Tips: åk aldrig till USA, du kommer att rear-end'a första bästa fordon när du hämtat ut hyrbilen. :7peta
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Byter lampa. Hatar att ha en felindikering lysandes på instrumentpanelen, även i min svenska S60 - som inte heller visar körriktning när blinkerslampan är trasig.

Tips: åk aldrig till USA, du kommer att rear-end'a första bästa fordon när du hämtat ut hyrbilen. :7peta

Behöver inte åka till USA, bor i Kanada och här är samma idioti med röda blinkers. Det underlättar iofs att de oftast inte har några lampor tända alls från början.
Än har jag inte kört på någon dock trots några hundra mil bakom ratten senaste veckorna och det faktum att man får köra mot rött här.

Ser bara inte en enda fördel med att blinka med bromsljusen. Ser däremot nackdelar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad är det för hoj, märke, modell, årgång?
Från vilket land är den importerad?
Är miniblinkers original eller finns möjligheten miniblinkers är installerade av föregående ägare?
Finns det hojar med miniblinkers som original?
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Lika blinkersregler i Kanada som i USA?

/5 år i Lynchburg VA

Antingen det eller så är folk väldigt outlaw med sina röda blinkers här, för blinkar med bromsljusen det gör dem. Kanada är väl en relativt pytteliten marknad jämfört med USA när det gäller bilar så jag ser det som orimligt att de skulle ha några större avvikelser när det gäller utformning av fordon.
Ford, GMC och Chevrolet är säkert 80% av bilpoolen här känns det som. Resten är japanare förutom 1 som är en Skoda. Stackars sate.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top