Stor skillnad i försäkringspremie.

Joolz

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2015
Ort
Sverige
Hoj
2015 Ducati Monster 1200
Hej,

Lång historia kort. Förra året skulle min fru ta sitt MC-kort men p.g.a. korsbandsskada så blev det istället operation och rehabilitering. I dag har hon äntligen börjat med kortet och kört sin första dubbellektion så om allt går som det ska kommer hon ha det inom kort.

Eftersom vi trodde att hon skulle ta sitt kort förra året så satt vi redan då och kollade försäkringspremier. Tittade på flertalet olika och det var Bilsport & MC som var billigast. Helförsäkring för en ny 2014 Suzuki Gladius låg på 4,975 kr.

I dag var vi och köpte en ny 2015 Suzuki Gladius och vi kunde få 30% rabatt förstå året på försäkringen hos Bilsport & MC via handlaren. Årspremien för en helförsäkring skulle då landa på 7,875 kr sa säljaren. Detta måste vara något fel sa vi då den förra året låg på 4,975 kr innan rabatt. Vi ringde till Bilsport & MC som sa att att "vi tror oss se en framtid där det kommer ske olyckor med denna och liknande hojar så därför har vi höjt premien".

7,875 kr första året (11,250 kr exkl rabatt) är för mycket så vi ringde runt och fick priset 3,935 kr hos Svedea inkl tillägget XL så den slog vi till på.

Trodde premien bestämdes av stöld- och olycksstatistik från året innan och inte att man läser kaffesump som Bilsport & MC verkar göra.

Någon här som varit med om något liknande?

/Joolz
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Sporthojar svindyra att försäkra.
Nakenhojar mycket billigare...trots att det ibland bara är lite plast som skiljer hojarna åt...

Fler väljer nakenhoj istf. sporthoj pga.försäkringspremien=risken flyttar från sporthoj till nakenhoj. Och med risken också kostnaderna. Inte så mycket kaffesump och kristallkula som förutsägbart...

Snart blir det kanske inte relativt så mycket dyrare att köra sporthoj...

Tja, vad det kostar verkar bero på vem man pratar med....:fakta

Bytte från en hoj till en annan där vikteffektförhållandena skiljde först på 3:dje decimalen...premien stack nästan 3 ggr....
 

Ickx

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple -04
Dessutom tycks det variera våldsamt år till år. Jag försäkrade min Speed Triple på Svedea förra året (halv) då det var billigast men när jag kollade nu var Triumphförsäkringen knappt halva priset, Svedea oförändrad. Det som hänt sen förra sommaren är att jag tagit kort (september) och blivit ett år äldre (var över 30 även förra sommaren).

Jäkla mystiskt men det är ju roligt att köpa saker.
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
21 år med ER-6 ville de ha 14.500 helförsäkrat.

Halvförsäkrad hos Svedea för 3.750. Fullständig ocker. Ringde och kollade priset på en ny BMW S1000RR och där var summan sex-siffrig, tror den hamnade någonstans kring 124.500 för en helförsäkring. Billigt :yoparty
 

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Men olyckorna minskar trots fler hojåkare och fler mc på vägarna!

Bara snicksnack från försäkringsbolagen. Bara anledning för mer vinst varje år till alla aktieägare.
Att vi hojåkare inte sättet ner foten rejält!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
21 år med ER-6 ville de ha 14.500 helförsäkrat.

Halvförsäkrad hos Svedea för 3.750. Fullständig ocker. Ringde och kollade priset på en ny BMW S1000RR och där var summan sex-siffrig, tror den hamnade någonstans kring 124.500 för en helförsäkring. Billigt :yoparty

ÄR det egentligen någon som testat att polisanmäma det som ocker? För man kan ju nästan tycka att det är ocker, dessutom måste man ju ha en försäkring så det är ju inget man kan välja bort direkt.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Det gäller att vara jävligt aktiv och hålla koll på försäkringen... Ringa runt inför varje ny period. Även om man tycker sig ha billig, för den kan lika gärna gå upp, samtidigt som den kan blivit billigare någon annanstans!

En sak jag blev irriterad på hos trygg hansa var att de vägrade säga vad min försäkring skulle kosta om jag tecknade den på nytt, så man får vänta i i det sista innan man får reda på vad den nya perioden kommer att kosta..
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag fick samma pungspark. Betalade 6700 förra året hos Länsförsäkringar, 8700 ville de ha i år...för TRAFIK! :(
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Jag fick samma pungspark. Betalade 6700 förra året hos Länsförsäkringar, 8700 ville de ha i år...för TRAFIK! :(

Hmm... 8700 för en RSV4? Här fick man offerter på 125 lök. Buga och boka när du ringer försäkringsbolaget och tänk på mig. :7peta:arsele
 

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
21 år med ER-6 ville de ha 14.500 helförsäkrat.

Halvförsäkrad hos Svedea för 3.750. Fullständig ocker. Ringde och kollade priset på en ny BMW S1000RR och där var summan sex-siffrig, tror den hamnade någonstans kring 124.500 för en helförsäkring. Billigt :yoparty

Slå till innan dom höjer priset!



:hihi
 

Raderad medlem 61114

Guest
Hmm... 8700 för en RSV4? Här fick man offerter på 125 lök. Buga och boka när du ringer försäkringsbolaget och tänk på mig. :7peta:arsele

12000kr hel/hel, 899 panigale 2015 :hej Dock gäller ju inte försäkringen när man kör bana så jag köpte en billigare hoj :glömdet
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Även jag hade tänkt byta till Bilsport i år, men får strunta i det pga att de höjt premien för min hojtyp från ca 5k hel/hel till 13k hel/hel. Nu står det mellan att stanna kvar hos Svedea eller byta till LF Triumphförsäkring, få se vad Svedea bjuder när förfallodatum närmar sig...

Tråkigt dock att Bilsport höjt så mycket på en sketen nakenhoj, inte ens literhoj ju.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Hel ligger över 100, halv brukar ligga mellan 50-70 för mig. Har du fått offert på över 100 papp på trafik för en V4? :O

För övrigt blev jag så förbannad när jag fick premien att jag bestämde mig för att sälja fanskapet. Jag åkte ut till landet där hon vilat över vintern och tog första och sista turen tidigare idag.
Det är ganska konstigt hur snabbt allt vett och rationella tankar försvinner när man sitter på hojen igen... Jag får väl bjuda Länsförsäkringar på firmafest i år igen. :huvet
 
Last edited:

Oskar_ericson

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2012
Ort
Söderköping
Hoj
KTM 950 SM -06
Man måste väl vara 30 för att få teckna försäkring hos Svedea?


21 år med ER-6 ville de ha 14.500 helförsäkrat.

Halvförsäkrad hos Svedea för 3.750. Fullständig ocker. Ringde och kollade priset på en ny BMW S1000RR och där var summan sex-siffrig, tror den hamnade någonstans kring 124.500 för en helförsäkring. Billigt :yoparty
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Nu lirar ju inte jag alls i samma liga, men hade svedea och trodde att när min blev 30 år så skulle det går ner från 1200/år till hälften. Icke. Men då ville plötsligt bilsport&mc, efter lite tjöt, ta den för 678kr hel/hel. Det är ju löjliga summor hur som. Men samma svedea kollade jag med angående gammelgixxer. Har bestämt för mig att de sa (detta var förra våren) att gsxr750 1985-1987 var lågpris ca 1200/år, medan 1988 framåt ville de ha betydligt mer för. Återigen reagerar man ju med lite häpenhet, vad fan är skillnaden? I deras ögon?
Obegriplighet är faktorn, djungel är ordet.
Man kan inte ens köpa gammal surhoj utan att nogsamt kolla med flera försäkringsbolag innan.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Nu lirar ju inte jag alls i samma liga, men hade svedea och trodde att när min blev 30 år så skulle det går ner från 1200/år till hälften. Icke. Men då ville plötsligt bilsport&mc, efter lite tjöt, ta den för 678kr hel/hel. Det är ju löjliga summor hur som. Men samma svedea kollade jag med angående gammelgixxer. Har bestämt för mig att de sa (detta var förra våren) att gsxr750 1985-1987 var lågpris ca 1200/år, medan 1988 framåt ville de ha betydligt mer för. Återigen reagerar man ju med lite häpenhet, vad fan är skillnaden? I deras ögon?
Obegriplighet är faktorn, djungel är ordet.
Man kan inte ens köpa gammal surhoj utan att nogsamt kolla med flera försäkringsbolag innan.
Jag antar att de beror på att 1988- är den andra generationens gsxr, och därmed är den inte lika mycket "gammal klassiker" som 85-87 modellen. Eller så är den nyare bara starkare och därmed farligare :fakta
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Försäkringslogik:
Om hojen är registrerad på sonen och han tillåter att jag använder den; 'kostar försäkringen 8900:-
Om hojen är registrerad på mig och jag tillåter att han använder den; 'kostar försäkringen 1600:-
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top