"Kevlarjeans är skit, läder är det ENDA som gäller på asfalt"

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Tja!

Först vill jag bara säga att även jag vet, som alla andra, att ett tight läderställ av högsta kvalitet är det absolut bästa att kana på asfalt med, annars skulle inte eliten inom racing använda det.

Det sagt,

Jag var intresserad av att kolla runt lite på förstärkta jeans. Kevlar, Dynatec, Pekev, etc etc.. Många gånger har jag läst här på SH att klota med jeans, "förstärkta" eller ej betyder att man får sitta och plocka ur denimbitar ur sina djupa köttsår alternativt syna sina benpipor sticka ut. Jag säger inte att jag vet bättre än nån annan, men när jag ser fler och fler videos där "mc-jeans" faktiskt testas så verkar det ju faktiskt som att så är inte fallet?

Först såg jag lite tester på RHOK och Resurgence gear jeans och jag kan förstå att folk kan ifrågasätta om ett test där man släpar jeansen med vikter i längs en asfaltssträcka riktigt simulerar en klotning, jag tänker att själva dunsen i backen sätter mycket mer kraft och påfrestning på plagget i fråga.

Hittade sen det här testet (modig jävel):
https://www.youtube.com/watch?v=FkD8lJge3dA
Han kör först en lowside 66km/h och jeansen klarar sig galant, inte ens ett futtigt hudsår får han. Sen kör han igen och drar en highside i 78km/h med samma jeans, oskadad även då (även om han lär kunna vara lite blåslagen kan jag väl tycka).

Borde inte såna här tester åtminstone visa att "mc-jeans" är helt okej för klotningar i dessa farter? Jämfört med läder alltså. Tror säkert att race-stället håller finfint i 150 knyck också om vi pratar nötning, men för stadsturerna, kan vi inte börja prata om mcjeans som något som faktiskt är acceptabelt?
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Jag kör med Lindstrands-jeans och tillhörande jacka merparten av mina mil på gata. Jag har kraschtestat jeansen två gånger hittills.

Första tillfället var en lowsider i ca 70 km/h. Gled och tumlade mellan 10-15 meter på asfalt innan jag slutligen stannade i diket. Byxorna klarade sig förvånansvärt bra. På ett ställe hade jeanstyget nötts bort och exponerat kevlar-väven på undersidan, men i övrigt var de bara luggslitna. Skydden för knän och höfter gjorde sitt jobb förvånansvärt bra.

Tillfälle två så kanade jag ca 5 meter på asfalten innan det tog stopp mot en trottoarkant. Under turen på asfalten så gled jag över vad jag tror var en skärva av min krossade backspegel som skar ett snyggt snitt genom baken på byxorna och fortsatte djupt in i låret. Mycket tveksam om jag hade klarat mig bättre med ett skinnställ vid detta tillfälle. Om något så borde kevlarbyxorna vara något mer beständiga mot skärskador än skinnstället. Att få låret sönderskuret av sin egen backspegel är väl dock något av en freak accident...

Summa summarum så tänker jag definitivt fortsätta köra med Lindstrands jeans på gata.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Jag gick omkull i en vanlig jacka i 70km/h, under hade jag mina enduroskydd, av nån anledning fatta jag detta i paniken och slog ner armbågsskydden, klara mig rätt bra men jackan hann nöta håll och fastna i såren. Vet inte hur länge jag gled men känslan är att kevlarklädarna räcker gott och väl för hastighetsgränserna och i sommar blir det kjeans och skinnjacka vare sig jag ska på semester eller korvmojen.

Jag tror det mest handlar om tycke, precis som diskussionerna kring skinn och allvädersställ förut.

Don efter person, förr åkte man i kläder och ingen hjälm..
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kör med mc-jeans och separata ben-, höftskydd under när jag ska till mojjen. Tanken är att stötskydd är viktigare än skrap-dito vid marksyning i stadstrafik.

That said, jag blir direkt avis när jag ser häcken på killen i första klippet. Ser själv mer ut som en halvtom säck potatis hänger ut ur arslet.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Jag beställde precis Held crackerjack som är påväg på posten. De fick toppbetyg i vad jag tror var bike. Skillnaden mellan de jeansen och andra kevlarjeans är att kevlaret är insytt i jeanstyget. Ger skydd överallt och lika svala som vanliga jeans
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ser tveklöst ut som om han klotar på betongunderlag i första posten. Kan bli ett helt annat resultat på skrovlig asfalt med svenne-granit 8/12 eller nåt sånt.

slippapper 40 avverkar mer byxa och kött än papper 180.
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Tillfälle två så kanade jag ca 5 meter på asfalten innan det tog stopp mot en trottoarkant. Under turen på asfalten så gled jag över vad jag tror var en skärva av min krossade backspegel som skar ett snyggt snitt genom baken på byxorna och fortsatte djupt in i låret. Mycket tveksam om jag hade klarat mig bättre med ett skinnställ vid detta tillfälle. Om något så borde kevlarbyxorna vara något mer beständiga mot skärskador än skinnstället. Att få låret sönderskuret av sin egen backspegel är väl dock något av en freak accident...

Summa summarum så tänker jag definitivt fortsätta köra med Lindstrands jeans på gata.

Fyfan hur lyckades spegelbiten komma dit...

Ser tveklöst ut som om han klotar på betongunderlag i första posten. Kan bli ett helt annat resultat på skrovlig asfalt med svenne-granit 8/12 eller nåt sånt.

slippapper 40 avverkar mer byxa och kött än papper 180.

Du har nog rätt! Uppmärksammade inte det. Finns fler tester på youtube som visar tester på vanlig asfalt dock.

Sliders kevlar-jeans "testade" i 80km/h:
http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=25435687&postcount=100

Tester på asfalt:

Resurgence Gear:
https://www.youtube.com/watch?v=xA_KaSLPyYE

Tobaccos:
https://www.youtube.com/watch?v=aoHdZ589-J4

Jag har faktiskt hört mycket bra om Lindstrands Wrap med Hi-Art också (sett flera "tester" av deras textilkläder med Hi-Art på andra forum och det verkar vara ett bra skydd faktiskt).

Det som jag tänker på med dessa jeans dock är att det går väl inte att koppla ihop dem med jackor alls? Det kan ju va surt om man kanar åt fel håll och jackan glider upp lite på kroppen kan jag tänka mig..
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Sporthojare är det skitnödigaste folket i världen. Fråga om lov om man får åka med kevlarjeans, helst ska alla vara överens och sjunga kumbaya också, för då vujpaj ingen och slåj sig.
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Jag skulle nog vilja påstå att kevlarjeans (de lite dyrare modellerna) klarar av att glida på asfalt mycket bra. Däremot är min egna uppfattning (gear-nörd) att kevlarjeans saknar eller har stora brister på faktiska skydd mot stötar. Höft och knäskydd är inte alls i samma klass som de är på skinnställ och vid nedläggning i 50km/h med knäskålen först så hjälper inte kevlarens slitstryka så mycket :gnissla

Det man i gengäld får är en praktisk byxa som inte är lika omständig att få på sig, som samtidigt ser mer civil ut. Som med den mesta MC utrustningen så är det alltid en avvägning mellan komfort/smidighet vs säkerhet, här ser jag många situationer där kevlar jeans passar bra, jag personligen kör skinnställ eller Rukka (premium allvädersställ). :tummenupp
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Sporthojare är det skitnödigaste folket i världen. Fråga om lov om man får åka med kevlarjeans, helst ska alla vara överens och sjunga kumbaya också, för då vujpaj ingen och slåj sig.

Fast nu snackar vi ju om säkerhet ändå.. Vill man så får man åka i badskjorts, det jag pratar om är att mc-jeans och textilkläder (som också har liknande förstärkningsmaterial) faktiskt håller en hög säkerhet de också, vilket man kan se i alla test-videos och "recensioner" från folk som "testat" dem på sig själva i vurpor.. Ändå så ser jag i varje tråd att _alla_ får råden att "köp läder, det är det ENDA som gäller". För maximalt skydd, absolut! För att köra runt 50-80 runtom i stan? Nej, det verkar faktiskt som att jeans/textilkläder av bra kvalitet håller dig fullt tillräckligt säker då. Det är inte jag som säger detta, för jag har aldrig klotat med såna kläder, eller läder heller för den delen, men det finns väldigt mycket där ute som tyder på detta!



Jag skulle nog vilja påstå att kevlarjeans (de lite dyrare modellerna) klarar av att glida på asfalt mycket bra. Däremot är min egna uppfattning (gear-nörd) att kevlarjeans saknar eller har stora brister på faktiska skydd mot stötar. Höft och knäskydd är inte alls i samma klass som de är på skinnställ och vid nedläggning i 50km/h med knäskålen först så hjälper inte kevlarens slitstryka så mycket :gnissla

Det man i gengäld får är en praktisk byxa som inte är lika omständig att få på sig, som samtidigt ser mer civil ut. Som med den mesta MC utrustningen så är det alltid en avvägning mellan komfort/smidighet vs säkerhet, här ser jag många situationer där kevlar jeans passar bra, jag personligen kör skinnställ eller Rukka (premium allvädersställ). :tummenupp

Håller med dig, jeans där skydden sitter kvar på plats kräver ju att de faktiskt har en väldigt bra passform också. Men rimligtvis borde skydden sitta kvar ungefär lika bra i tighta jeans som ett tight läderställ, fast tighta jeans vill man kanske inte ha. Är skydden klena som du säger finns det säkert möjlighet att byta ut dem ibland, såg en som satt rukka-skydd i ett par kjeans på ett forum, för bättre skydd.

Man ska väl dock komma ihåg att det är samma för läder. Har själv varit dum och kört med halvarssons läderbyxor där skydden garanterat har en chans att glida ur position vid klotning, inte speciellt skyddande känns de heller.
 
Last edited:

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Gjort en highsider i 50 (framhjulslåsning:död) med ett par RST kevlarjeans. Det blev ett hål där spännet på stöveln satt. Inget kevlarfoder där. I övrigt syns det inte på dem. Men det var jäkligt skönt att ha höft- och knäkuddarna...
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ser tveklöst ut som om han klotar på betongunderlag i första posten. Kan bli ett helt annat resultat på skrovlig asfalt med svenne-granit 8/12 eller nåt sånt.

slippapper 40 avverkar mer byxa och kött än papper 180.

Däcket i videon som Jörgen postade borde väl vara ungefär som slippapper 1 i den jämförelsen?
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Fyfan hur lyckades spegelbiten komma dit...



Du har nog rätt! Uppmärksammade inte det. Finns fler tester på youtube som visar tester på vanlig asfalt dock.

Sliders kevlar-jeans "testade" i 80km/h:
http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=25435687&postcount=100

Tester på asfalt:

Resurgence Gear:
https://www.youtube.com/watch?v=xA_KaSLPyYE

Tobaccos:
https://www.youtube.com/watch?v=aoHdZ589-J4

Jag har faktiskt hört mycket bra om Lindstrands Wrap med Hi-Art också (sett flera "tester" av deras textilkläder med Hi-Art på andra forum och det verkar vara ett bra skydd faktiskt).

Det som jag tänker på med dessa jeans dock är att det går väl inte att koppla ihop dem med jackor alls? Det kan ju va surt om man kanar åt fel håll och jackan glider upp lite på kroppen kan jag tänka mig..
Lindstrands Wrap var de jag klotade i första gången. Som du säger så finns ingen dragkedja i dessa för att fästa i jackan, men det går säkert att sy dit själv om man vill.

Andra gånger gick jag omkull iklädd Lindstrands Curtis. Dessa går både längre upp i ryggslutet och har en dragkedja att fästa lämplig jacka i.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
:våldshumpa i Jörgens video. Kvider alltid lite när jag ser den videon. Aj.

Men jag har ramlat omkull med kevlarjeans på hojen, och det gick bra, jag varesig blev köttfärs eller tvärbrötsönder alla ben i kroppen.
Fick inte ens blåmärken faktiskt, och inte kände jag av någon plötslig värme som smälte fast byxorna i skinnet, vilket brukar vara ett ganska vanligt påstående. Men, så var det en "krasch" i väldigt låg hastighet, så den kanske inte räknas.
Jag hade en typisk crossskyddsjacka på överkroppen, och min sporthojströja över. Sporthojströjan skyddade inte ALLS bra mot att glida på asfalt däremot. :hihi
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
:våldshumpa i Jörgens video. Kvider alltid lite när jag ser den videon. Aj.

Men jag har ramlat omkull med kevlarjeans på hojen, och det gick bra, jag varesig blev köttfärs eller tvärbrötsönder alla ben i kroppen.
Jag hade en typisk crossskyddsjacka på överkroppen, och min sporthojströja över. Sporthojströjan skyddade inte ALLS bra mot att glida på asfalt däremot. :hihi

Vill också ha sporthojs tröja :(
Köpte ett par Lindstrands Jeans som jag ska ha till sommaren...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vill också ha sporthojs tröja :(
Köpte ett par Lindstrands Jeans som jag ska ha till sommaren...

Min fick bli lagad lite småfult. :hihi Det är ju lite extra sporthojigt att ha en som kraschats sönder. :crash
Den får åka med på sporthojsfester, rejs och bandagar nu.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Min fick bli lagad lite småfult. :hihi Det är ju lite extra sporthojigt att ha en som kraschats sönder. :crash
Den får åka med på sporthojsfester, rejs och bandagar nu.

Jag har hört att småkillarna köper färdigkraschade sporthojströjor på McDonalds Sveavägen... din affärsidé? :Bugar
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Lindstrands Wrap var de jag klotade i första gången. Som du säger så finns ingen dragkedja i dessa för att fästa i jackan, men det går säkert att sy dit själv om man vill.

Andra gånger gick jag omkull iklädd Lindstrands Curtis. Dessa går både längre upp i ryggslutet och har en dragkedja att fästa lämplig jacka i.

Aha, då skulle jag isf skaffa de jeansen. Men jag blir faktiskt riktigt sugen på Lindstrands textilkläder som har samma Hi-Art-förstärkning, typ:

http://sulasmcbutik.se/index.php/lindstrands-mojave.html
http://sulasmcbutik.se/index.php/lindstrands-taal.html
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top