Få ut lagerbanor i styrhuvudet smidigt

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Håller på att byta styrlager på en XT600E, den övre lagerbanan är typ 1mm ut från hålet i ramen om ni förstår hur jag menar, när jag lägger en 10mm fyrkantsprofil underifrån och ska banka så slinter den stup i ett. Den undre lagerbanan är ännu värre, den sticker inte ut nånting men däremot så har den ju två st "hål" för att använda någon form av verktyg eller nått. Är det någon som har nått grymt bra tips för att få ut lagerbanorna, jag kan säkert hålla på ett par timmar och göra dremelspår, banka och stöka men undrar om någon vet nått roligt verktyg man kan köpa för att underlätta det hela? Jag har bytt styrlager förut på andra hojar men då har inte lagerbanorna suttit så dumt till som de gör nu, minuspoäng till Yamaha när det gäller styrlager!

P1010152.jpg
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
En såm här borde väl funka till övre lagerbanan va? Till nedre lagerbanan blir ju svårt.

Steering removal.jpg

Skall den pressas ut och sedan dras upp?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Har du tillgång till mig-svets så lägg en loppa på var sida på banan så har du nåt att slå på.
 

Tobias.v.nyberg

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Såld: 1998 Honda CBR 1100 XX. Yamaha XT 1200Z Super Tenere, BMW R1200RT -10

Losgard

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda
Då skall vi se, på 5poängsnivån kommer följande ledtråd:
En stång/axel med en stoppklack där man skjuter en vikt fram och tillbaka.

För 3 poäng:
Finns på Biltema med artikelnummer 19906 och kostar 159 kr.

För 1 poäng:
Börjar på "G**d" och slutar på "h*****e".
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Har du tillgång till mig-svets så lägg en loppa på var sida på banan så har du nåt att slå på.

Tyvärr har jag ingen svets men visst hade det varit en bra grej. En fråga: Kopplar du spänning till ramen när man kör Tig? För det är ju inte bra med tanke på elektroniska grejer. Tänkte om man skulle kolla med någon svetsare.
 
Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Ett alternativ kan vara att slå ut lagerbanorna med ett längre dorn/huggmejsel
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...el-och-Brytjarn/Dornhuggmejselsats-7st-71801/

Annars kan man använda en längre bit av gängstång, och slå på lagerbanan. Funkade senast för mig.
Använde oxå skaftet på en spärrnyckel (Trasig) som en dorn!
Kraft och något bra att slå med.

Problemet är ju att det knappt finns någon lagerbana att slå på, huggmejslar har jag gott om men de hjälper nog inte
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Då skall vi se, på 5poängsnivån kommer följande ledtråd:
En stång/axel med en stoppklack där man skjuter en vikt fram och tillbaka.

För 3 poäng:
Finns på Biltema med artikelnummer 19906 och kostar 159 kr.

För 1 poäng:
Börjar på "G**d" och slutar på "h*****e".

Kan du förklara 5-poängsnivån? Har du någon bild du kan lägga upp?

3-poäng: Glidhammare...hmm, på riktigt?
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
ja om inte annat så brukar lagerbanorna dra ihop sig när den kallnat EFTER att man svetsat i den...

Med vänlig hälsning

Jag har värmt ena lagerbanan med gasolbrännare, borde väl vara typ samma sak? Hur länge ska man värma, jag värmde väl typ 20-30 sekunder vilket är rätt lång tid eller?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Tyvärr har jag ingen svets men visst hade det varit en bra grej. En fråga: Kopplar du spänning till ramen när man kör Tig? För det är ju inte bra med tanke på elektroniska grejer. Tänkte om man skulle med någon svetsare.
Mig.
Man kopplar bort batteri och ecu om man vill vara på den säkra sidan.
Löser det sig inte så släng in raketen i en skåpbil och kom förbi.
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Jag har haft exakt samma problem som du. Fick loss mitt på under tio minuter. Så här gjorde jag:

Kapa upp ett spår med en Dremel med kapskiva. Kapa längs axeln på styrstolpen, lite snett, några millimeter. Ta sedan en flatspårsbits (ev flat skruvmejsel) som passar så tajt som möjligt och knacka in i spåret så du knäcker lagerbanan. Den är så härdad att den spricker lätt. Plocka loss.

P1010152.jpg
 
Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Mig.
Man kopplar bort batteri och ecu om man vill vara på den säkra sidan.
Löser det sig inte så släng in raketen i en skåpbil och kom förbi.

Ok, kan inte alla olika svetsvarianter. Riktigt schysst av dig! Jag fortsätter att prova mig fram lite och knasar det så hojtar jag till så åker jag över med bojsänket och pröjsar dig :)
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Jag har haft exakt samma problem som du. Fick loss mitt på under tio minuter. Så här gjorde jag:

Kapa upp ett spår med en Dremel med kapskiva. Kapa längs axeln på styrstolpen, lite snett, några millimeter. Ta sedan en flatspårsbits (ev flat skruvmejsel) som passar så tajt som möjligt och knacka in i spåret så du knäcker lagerbanan. Den är så härdad att den spricker lätt. Plocka loss.

View attachment 415474

På styrstolpen hade jag också problem med lagerbanan som satt fast och då körde jag Dremelkapen snett diagonalt från ovan till nedan, problemet är att godset är rätt tjockt på lagerbanan på ena sidan och när man ska ner där så riskerar man att kapskivan kommer åt där den inte ska komma åt. Men jag ska prova med att banka in en bits och spräcka, tackar för tipset! :)
 
Last edited:

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
problemet är att godset är rätt tjockt på lagerbanan på ena sidan och när man ska ner där så riskerar man att kapskivan kommer åt där den inte ska komma åt

Du behöver inte göra så djupt spår, det kommer spricka när du knackar i bitsen. Det spricker alltså längs spåret.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Du behöver inte göra så djupt spår, det kommer spricka när du knackar i bitsen. Det spricker alltså längs spåret.

Oki, jag skall absolut prova bitsmetoden, när jag fick loss lagret på styrstolpen så bankade jag med huggmejsel i ett likadant spår men det tog alltför lång tid innan jag fick bort det, massa dremlande och bankande haha! Men en bits som är inkilad i ett spår låter som en bra ide! :) Är det en fördel eller nackdel att värma lagerbanan med gasol innan man kör på med bitsbankandet?
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
...en fördel eller nackdel att värma lagerbanan med gasol innan man kör på...

Snarare bättre med kyla isåfall, metallen blir sprödare ju kallare den är. Se till att spåret blir tajt så att det är bitsen som vidgar gapet när du driver i den.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
...är alltid bra att ha. :)

Nu måste jag köpa en sån ju haha! Kanske spricker lättare med det?
När jag ska ha dit de nya lagerbanorna så brukar man ju ha dem i frysen innan, är det kanske ännu bättre att spraya kylspray på dem, det är ju ändå ner till -55 grader. :fakta
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top