Mc-proffsen i Hägersten

axelg

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Tranås
Hoj
KTM 525SX & Kawasaki H1 1971
Hoppas detta hamnar i rätt forumdel nu...

Skulle gärna vilja ha lite åsikter om MC-proffsen i Hägersten. Hur är deras arbeten? Noggranna?

Funderar på att låta dem renovera min vevaxel (Kawasaki H1) men det faktum att de inte verkar ha gjort någon sådan renovering på många år samt att killen i telefon inte kunde sluta snacka om hur dåliga H1orna var gjorde mig en aning fundersam. Detta är ingen kärnfysik men krävs en viss vana och en noggrannhet för att få ett bra resultat...

Skulle gärna lämna iväg till dem då pris etc är rätt men magkänslan är ändå lite tveksam pga ovan...
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Det är länge sedan jag hade med dem att göra men min uppfattning om dem är att
de (då i alla fall) verkade kompetenta men något dryga att ha att göra med.

I mitt fall var det BMW-grejer som jag behövde hjälp med, en växellåda till en R90/6
om jag minns rätt.

Mvh,
Ingvar
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Jag kan inte ett jota om teknik när det gäller att meka, men har på anlitat verkstad 5 ggr för service på min BMW R1200GS och MC Proffsen dom senaste 2 ggr och dom är tveklöst bäst, både i bemötande och kvalitet.
(övriga var AVA MC som var hemska, samt Bavaria och Probike som var helt ok)
Men som sagt detta är en upplevd känsla, det är ju inte så att jag inspekterat deras arbete. I BMW Klubben har dom väldigt gott rykte.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
De är en av få som fortfarande riktar ramar tex, fast de är ju Yamaha-Proffs.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Dom är riktigt bra, jag skulle aldrig lämna bort min hoj till någon annan. Nu gör jag iofs allt själv men du förstår min poäng.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej Axel!

Vad gäller renovering av H1 och H1 vevar, samt vevar till övriga kawa 2T trepipar, så verkar Cris Applebee vara prisvärda. Peterpain har använt dem. Man kan läsa mer om hans svenska erfarenheter i hans H1-tråd.
Jag känner inte till MC-proffsen. Men jag tror att det är bra att anlita ngn som har specifik erfarenhet av just Kawa trepipvevar. Annars kan man lätt få betala för lärotimmar, tillverkning av fixturer mm, samt missa eventuella specifika uppgraderingar. Samma med tex en HD-vev, blir ofta bäst att låta ngn som har stor erfarenhet av just H-D vevar att göra sådana jobb.

http://www.sporthoj.com/forum/showt...terpainstyle&p=6112918&viewfull=1#post6112918
 
Last edited:

axelg

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Tranås
Hoj
KTM 525SX & Kawasaki H1 1971
Tack för alla snabba svar, verkar som att de vet vad de sysslar med!

Vad gäller renovering av H1 och H1 vevar, samt vevar till övriga kawa 2T trepipar, så verkar
Cris Applebee vara prisvärda. Peterpain har använt dem. Man kan läsa mer om hans svenska erfarenheter i hans H1-tråd.
Jag känner inte till MC-proffsen. Men jag tror att det är bra att anlita ngn som har specifik erfarenhet av just Kawa trepipvevar. Annars kan man lätt få betala för lärotimmar, tillverkning av fixturer mm, samt missa eventuella specifika uppgraderingar. Samma med tex en HD-vev, blir ofta bäst att låta ngn som har stor erfarenhet av just H-D vevar att göra sådana jobb.

http://www.sporthoj.com/forum/showt...terpainstyle&p=6112918&viewfull=1#post6112918

Har varit i kontakt med honom också och han ger klart intressanta alternativ. Känns dock trevligt att undvika frakten (som kostnad men framförallt som skaderisk) och killen på MC-proffsen påstår att han gjort mängder av vevar till H1or på den gamla goda tiden så om han talar sanning slipper man nog betala för lärotimmar ändå...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för alla snabba svar, verkar som att de vet vad de sysslar med!



Har varit i kontakt med honom också och han ger klart intressanta alternativ. Känns dock trevligt att undvika frakten (som kostnad men framförallt som skaderisk) och killen på MC-proffsen påstår att han gjort mängder av vevar till H1or på den gamla goda tiden så om han talar sanning slipper man nog betala för lärotimmar ändå...

Det låter ju betryggande. Det är just såna saker som är viktiga att kolla.
Idag finns det dessutom ofta smarta uppgraderinger, tex bättre packboxar, bättre lager, bättre stakar, lättar rullkorgar samt andra balansfaktorer etc. Dvs nya erfarenheter och produkter som inte fanns när dessa hojar byggdes. Så att välja ngn som har just den motortypsspecifika erfarenheten, har många fördelar.
Man kan då ofta få en renoverad vev som är bättre än den var original.

Hoppas allt går väl. Roligt om det blir Sverige. Du kan säkert få jämförande prisuppgifter av Peterpain.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
kollat med EBOS i malmö?, var ett tag sedan jag kollade deras sida, men om jag minns rätt så har han nyrenoverade vevar som är ljusår bättre än originalet (åååkej- liten överdrift...:))
det ebbe inte vet om tripplar är där ingen annan som vet- typ.

//jj
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Tack för alla snabba svar, verkar som att de vet vad de sysslar med!



Har varit i kontakt med honom också och han ger klart intressanta alternativ. Känns dock trevligt att undvika frakten (som kostnad men framförallt som skaderisk) och killen på MC-proffsen påstår att han gjort mängder av vevar till H1or på den gamla goda tiden så om han talar sanning slipper man nog betala för lärotimmar ändå...

Om Mc-proffsen säger att de gjort mängder av vevar till H1:eek:r så har de det och säger de att Kawasaki H1 är dåliga så är de dåliga. I ditt läge skulle jag inte tveka att lämna in till dem, de är bra! :)
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Mc-Proffsen är seriösa på riktigt, fast allra bäst var dom ju när jag jobbade där :hihi
 

Str3 R

Guest
Jag har haft med MC Proffsen att göra och kan inte komma på nåt minus, mest positivt. :)
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Quote:
"... samt att killen i telefon inte kunde sluta snacka om hur dåliga H1orna var..."

Hmm, det här var ju rätt intressant: vad som enligt hans mening var SÅ dåligt med världens första power-wheelande superbike (45år sedan)?!?
-ja, hojen var designad med en monstermotor i mopperam, men kvaliten har väl alltid varit Ok med Kawa-tripples och dessutom tål de mycket stryk. (-alla Japanska hojar har väl alltid haft bra kvalite... snacka om hojar -och bilar- från vissa engelskspråkiga länder ... well, vissa som har lyckats förstöra hela sina fordonindustrier med underkänt design och egenskaper tillsammans med låg tillverkningskvalite..:)


Beträffande H1-veven: om gummipackningarna mellan vevhusen är originala har de säkert blivit hårda med åldern, har sprickbildning osv och läcker tryck/vakum mellan vevhusen: "kolvpumparna" inte fungerar till fullo; motorn saknar kraft, osv. -Satsa på lite bättre (och dyrare) nya packningar (Sudco då?) - kostnaden ändå inte ligger där. Och man inte ens vill dela/montera ihop vevaxeln för många gånger,: vevbultarna blir lösare med varje montering man prässar dem ur och tillbaka? I slutet får man svetsa dem (för att de ska inte släppa vid "ettan på-5000rpm och släpp kopplingen")
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Trevligt att hitta tråden och höra att de vet vad de sysslar med, har ringt många gånger men aldrig någon som svarar och efter att ha sett tidsstämpeln på hemsidan som också nämndes här ovan så började jag undra om firman fanns ännu... Aja de har väl fullt upp.

./sorry för bumpad tråd... ./
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top