Vilket fett till styrlager

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Jag ska byta styrlager på en XT600E, har kollat lite trådar om detta, verkar finnas massvis med alternativ. Jag har fett från SKF som är lithiumbaserat för hjullager står det på baksidan, tål upp till 220 grader Celsius, perfekt när jag ska åka i ljusets hastighet :rolleyes: Läste nån som sa att man inte ska ha värmetåligt fett, men det ska vara lithiumbaserat. Vad gäller? Ska jag köra med SKF, har vanligt hjullagerfett från Feltema också eller bör jag köpa nått annat?

P1010144.jpg.
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Mina 2 cent – ta vilket universalfett som helst, hjullagerfett torde annars fungera utmärkt.
 

Losgard

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda
Fett modell tjockare med ep-tillsatser brukar rekommenderas, men vilket lagerfett som lär ju göra jobbet. Kleta på.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det finns fett som kallas just styrlagerfett att köpa. Jag vill minnas att meken där jag bodde förut använde vanligt hjullagerfett och det är vad jag också använt i tjugo år. Inget styrlager har rasat än.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tryck i vad fan som helst. Fettet är till för att skydda från smuts och vatten, smörjkraven på fettet är inte högre än att du kan använda precis vad som helst EP tillsats eller ej.

Jag använder ett fett från Maxima som heter waterproof, bäst på att stanna kvar i länkage och styrlager på endurohojar som går i lera och tvättas med högtryckstvätt.
maxima.jpg
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tryck i vad fan som helst. Fettet är till för att skydda från smuts och vatten, smörjkraven på fettet är inte högre än att du kan använda precis vad som helst EP tillsats eller ej.

Jag använder ett fett från Maxima som heter waterproof, bäst på att stanna kvar i länkage och styrlager på endurohojar som går i lera och tvättas med högtryckstvätt.
View attachment 415268

Jag har Molybdendisulfid fett.
Det smörjer väldigt bra men gillar inte vatten lika bra.

Så precis som Boris säger så är det nog bäst att hitta ett fett som är "Vattentåligt"
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Kanske formularade mig fel.
Det finns fett som fungerar mycket bättre mot vatten än random universalgrejer.
Marinfett bland annat.

En XT600E lär du väl inte köra i de värsta dyhålen med, såvida du inte är Hulken. Oroa dig inte utan ta det du har. Högtryckstvätten ska du inte rikta direkt mot ställen som har lagringar i vilket fall och den är den största boven vad gäller att få in vatten i lager.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skulle jag bara köp ett fett att ha till min mc så skulle det nog bli Biltemas Marinfett 30548 200g 49:90kr. Har man ett Swedol i närheten så är Marinfett 400g 47:00kr kanske en ännu bättre deal.

I så gott som alla användningsområden för fett på en mc är man i första hand ute efter de antikorrosiva och vidhäftande egenskaperna smörjfilmens bristpunkt är ganska sekundär. Hellre ett fett med halvtaskig filmbärighet som sitter kvar.

När bytte någon ett styrlager av rullmodell pga slitage sist? Inte pga att det gått utan smörjning, feljusterat, sönderstuntat, fullt med skit osv....
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Skulle jag bara köp ett fett att ha till min mc så skulle det nog bli Biltemas Marinfett 30548 200g 49:90kr. Har man ett Swedol i närheten så är Marinfett 400g 47:00kr kanske en ännu bättre deal.

I så gott som alla användningsområden för fett på en mc är man i första hand ute efter de antikorrosiva och vidhäftande egenskaperna smörjfilmens bristpunkt är ganska sekundär. Hellre ett fett med halvtaskig filmbärighet som sitter kvar.

När bytte någon ett styrlager av rullmodell pga slitage sist? Inte pga att det gått utan smörjning, feljusterat, sönderstuntat, fullt med skit osv....

Tack för alla svar!
På skoj kollade jag med SKF, de tyckte man skulle ha grafitfett, men som ni säger så lär ju inte styrlagret haverera för att jag tar ett annat fett, tycker det är lite intressant med fettets olika egenskaper, nån skillnad måste det ju vara på molybden, lithium, EP, grafit och vad de nu heter. Att bara köra på första bästa fettet vet jag inte om jag håller med om. Jag har ju sånt där grafikfett i patron, kanske ska köra på det istället för det vita lithiumfettet.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
I manualerna står det alltid "Lithium soap based grease" till lager med låg rotationshastiget, typ styrlager och svinglager. Lithium är en EP-tillsats så om du hittar ett sånt fett kör det, annars kör som folk sagt vad som helst som är tjockt och skyddar mot vatteninträngning. Alltid det som dödar styrlager i slutändan.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag kan berätta om en rolig grej jag var med om på bilen.

Då jag har en Honda CRX ED9 med en B16a motor så måste jag ha speciella drivaxlar för att få det att fungera.
Dessa får man inte på en vecka direkt och jag körde bra länge med en drivaxel som var så slut att det slog som attan i ratten när jag körde rakt fram.

Påväg hem från ett läkarbesök så blev det så illa att jag fick stanna hos min kusin och jag tryckte i två tuber med Biltemas Molybdendisulfidfett i knuten.
Den blev helt knäpptyst.
Och var helt tyst i ett år.

Jag bytte axeln för en månad sedan och glappet i knuten var helt hysteriskt.

Så man kan inte jämföra fett och fett.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
- - - Updated - - -

I manualerna står det alltid "Lithium soap based grease" till lager med låg rotationshastiget, typ styrlager och svinglager. Lithium är en EP-tillsats så om du hittar ett sånt fett kör det, annars kör som folk sagt vad som helst som är tjockt och skyddar mot vatteninträngning. Alltid det som dödar styrlager i slutändan.

Just ja, tack för det! Tänkte inte på att det i manualerna brukar stå vilken geggamojja de rekommenderar men det stämmer ju nu när du säger det! Kunde inte låta bli att maila SKF en prinscreen på den sidan i verkstadshandboken och nu rekommenderade SKF att jag skulle använda Lithiumfett mot tidigare rekommendationen grafitfett
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Jag kan berätta om en rolig grej jag var med om på bilen.

Då jag har en Honda CRX ED9 med en B16a motor så måste jag ha speciella drivaxlar för att få det att fungera.
Dessa får man inte på en vecka direkt och jag körde bra länge med en drivaxel som var så slut att det slog som attan i ratten när jag körde rakt fram.

Påväg hem från ett läkarbesök så blev det så illa att jag fick stanna hos min kusin och jag tryckte i två tuber med Biltemas Molybdendisulfidfett i knuten.
Den blev helt knäpptyst.
Och var helt tyst i ett år.

Jag bytte axeln för en månad sedan och glappet i knuten var helt hysteriskt.

Så man kan inte jämföra fett och fett.

Haha!! Mera fett åt folket! Det kan du fethaja! :banana
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
http://www.hjertmans.se/base/getimage?path=Articles/7840-40/7840-40.jpg

getimage


Detta kör jag på allt (nåväl nästan) som vill ha någon typ av kullagersmörja. Glidlager samt i bussningar fungerar det också bra på. Använder det även som korrossonsskydd på tex hjulaxlarna. Eftersom det säljs som propelleraxelfett så utgår jag från att det är vattenbeständigt som tusan :tungan .

Kostar 69:- och lär vara en livslängd på en motorcykel
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top