När ska jag köpa min hoj?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Haj, mitt första inlägg på detta nyfundna och tydligen väldigt bra forum - så frågan lyder:

Jag e blyga 19 år till våren, och tänkte ta A-kort då så fort jag klarar av det efter att säsongen börjat. Vad jag ska köpa för hoj, och NÄR jag ska köpa den?

Finns det verkligen skillnader i pris mellan höst och vår?

Ska jag köpa min hoj innan jag har kortet, så jag kan eventuellt övningsköra (jag ska inte öva privat), eller ska jag vänta till runt juni då målet är att faktiskt ha ett kort?

Sen alla kommentarer om en bra första hoj är också intressanta, vissa säger en trimmad 125cc är billigt och bra, medan andra lutar åt strypt 600cc.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Köp hoj nu, det är ett par tusenlappars skillnad faktiskt.
Budget? Tjao fzr 600/CBR600 kanske? Har du kört någon form av hoj förut?
Köper du hoj nu så kan du med lite god vilja ha kortet innan juni..
 
Last edited:

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
cRoC skrev:
Köp hoj nu, det är ett par tusenlappars skillnad faktiskt.
Budget? Tjao fzr 600/CBR600 kanske? Har du kört någon form av hoj förut?
Köper du hoj nu så kan du med lite god vilja ha kortet innan juni..


Budget helst inte mkt mer 50 , men det hela e ganska fritt, beror ju på en hel del, som försäkring osv.

fzr/cbr 600 kan ju vara något, andra har också tipsat.

Jag har faktiskt inte kört nåt innan, men lär mig snabbt, och det kan aktuellt med en intensivkurs så det blir gjort.

Frågan e vad jag tjänar på att köpa hoj nu , när jag inte kan privatköra... de där tusenlapparna du prata om.
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Om du köper hojen nu så får du ett billigare pris samt en större morot till att ta kortet.
Om du köper hojen i vår så slipper du ha den stående i garaget & sukta dig hela vintern...
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
frågan e väl snarare vad du vill betala i försäkring... vill du köra billigt så välj en custom båg :arsele
men annars en me få kubik... men kollar runt hos bolagen innan du köper....
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
FZR ligger lite billigare i försäkringspris än CBR, därför skulle jag välja den. Lite snyggare tycker jag också. Fråga någon om regnr och hör med MÅNGA försäkringsbolag.
 

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Anderstorp
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Har du pengarna och är fast besluten om att köpa ska du definitivt köpa nu.. Det är inte ett par tusen billigare det handlar om. Snarare 10 tusen...
Glöm för fan inte att pruta.
BEträffande effekt tycker jag inte du ska löpa för klent. Då ångrar man sig bara. Köp en riktig hoj med gott om effekt...
Jag hade bara kört 125.a innan... Köpte min första tunga hoj nu i höst.. En sp1.a och jag tycker redan att den börjar bli trött...

Jag vet att många kommer hacka på mig nu och säga att nya hojåkare inte ska ha för mycket effekt man detta är i alla fall min åsikt. :FU

Du bestämmer!!.

M.V.H. 200+
 

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
SOLNA
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
200+ /

Jag tänker då inte hacka på dig !
Håller med fullständigt :banana !
Köp en hoj som du ska ha ett par år=köper du en hoj med klen motor så kan jag nästan lova att du kommer bli förbannad :fatta! på dig själv att du inte köpte en "riktig" hoj direkt....(min åsikt) :notme


// TOK
 

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Anderstorp
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Gött att det finns nån likasinnad här...
:hej
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Köper du under höst/vinter så blir det billigare. Glöm 125 direkt om du inte tycker om att skruva och väger under 60 kg. Strypt sport-600 är skittrist, rent trafikfarligt slö. Min mellanklasshoj var en 650 offroad, enstånkor passar sällsynt väl för att strypa. Tänk på att köpa en hoj som inte har så mycket effekt när du ska strypa den så får du fortfarande en trevlig och körbar cykel. Glöm stora sporthojar som förstahoj, ett litet misstag blir väldigt stort med mycket effekt. De som nu tycker att deras hojar börjar bli slöa kan ju sticka ut på en krokig väg och roa sig med att elda fullt mellan böjarna så kommer man snabbt på andra tankar. Raktframracing är förvisso roligare med en 1000cc än en 600cc men är man nybörjare så har man inte på en stor sportmaskin att göra, oavsett om man är 20 eller 40 år.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Tjenare. Jag har faktiskt en Yamaha R6 -01 till salu reggad med strypning och allt! Jag har sattit ut den här på forumet för 66000kr, men jag kan släppa den för 65000kr. Lägre går jag inte. Hojen är mycket fin och bänkad till 105hk på hjulet (med slip-on, som tyvärr inte finns kvar). Sök på Yamaha R6 så borde den komma upp, och då får du se bild på den med. Även om priset är en bra bit över din budget så slipper du ju att betala för strypning och besiktning (cirka 2000kr)...

/Fredrik
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Vill ut och testa hojjar :(

Åh va det suger att börja köpa hoj nu på hösten... om det fortf. vore säsong kunde jag väl dra på körskola och provköra lite 600a och se hur det känns.. Ingen som vet något sätt att dra testa hojjar nu på hösten?

Den där 65k hojjen tror jag e lite väl mkt, då som sagt det ska vara första hoj, och rykten säger att man kommer krasha sin första hoj ett par ggr (speciellt om det e lite väl kraftig) =[
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Villee skrev:
Åh va det suger att börja köpa hoj nu på hösten... om det fortf. vore säsong kunde jag väl dra på körskola och provköra lite 600a och se hur det känns.. Ingen som vet något sätt att dra testa hojjar nu på hösten?

Den där 65k hojjen tror jag e lite väl mkt, då som sagt det ska vara första hoj, och rykten säger att man kommer krasha sin första hoj ett par ggr (speciellt om det e lite väl kraftig) =[

Köp min, billig och inte en massa kåpor som sprutar åt alla håll och kanter så fort man tappar den :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top