Motorn brinner kall!!

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Minimalistisk rubrik..

Fick för mig att kicka igång motorn innan jag lade ut den på blocket, kopplade en liten tank ovanför och kickade igång den på andra kicken. Stängde av efter ett par sekunder och plötsligt fattade motorn eld!

Jag såg att förgasaren droppade rätt rejält med bensin, men sket i det då den ska ultraljudtvättas på måndag. Men vad var det som gjorde att bensinen började brinna egentligen?

Motorn klarade sig oskadd, lite svedd i plasten.

Nu har jag lagt 10 min på att få med bild utan att lyckas, det är en Yamaha TZM 150 -91 motor....
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja jag vet men du förstår säkert frustrationen när det jiddras om fel filtyp som om det vore -98, men jag fick i fall fram vattenslangen innan kameran tyvärr:banana
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Eftersom bild fortfarande saknas får jag tillägga att jag kickade igång den på garageuppfarten, löst på marken. Ni vet som man sparkar ihjäl en grävling ungefär, eller slår ut ngn i krockett
 

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Jag kan inget. Men spontant känns det som soppakranen stod på primer. Bensinen flödar över då rejält. Sen krävs bara en liten gnista
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fast var blir det en gnista i kablarna från motorn? Jag minns glödheta moppemotorer -86 som dränktes i soppa, utan eldhav. Den här flammade upp direkt!!
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Som sagt är det ångorna som är faran. En liten läcka bensin är alltså farligare än om det dränks bensin, för vid dränk i bensin blir blandningen för fet för att slå fyr..
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Jag kan inget. Men spontant känns det som soppakranen stod på primer. Bensinen flödar över då rejält. Sen krävs bara en liten gnista

Hmmmm "primer" finns väl bara på de system som har vacumstyrd bränslekran. Vanlig vred-kran har ej primer. Och om det flödar över så är det i flottörhuset felet är, flottörventil stänger ej pga skit.... . Kan ju vara skadad bränsleledning, sprickor. Dåliga packningar.... Mvh Tony
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja fuggen är ju genomskitig, och motorn är inte använd på evigheter. Varför den läcker förstår jag, men fattar inte hur den började brinna, var uppstod gnistan som tände soppan?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är inte bensinen som är det farliga, det är bensinångorna..
och då behövs det inte mycket mer än en statisk gnista så brinner det..

Tror på statisk gnista. Bensintank upphängd - Slang - Motor på marken
Och tanken och Motorn är inte förenade med en jordkabel. Och de är inte jordade.

När bensinen passerar genom slangen laddas bensinen upp elektriskt.
Laddningen överförs till motorn.
Och till slut så slår det en gnista. Till tex marken.
Och de tunga bensinångorna som flyter ut på marken runt motorn fattar eld.

Jag är ganska övertygad om att röret på bensinstationen längst ut på slangen är jordat via slangen (lämpligt material i slangen) eller på annat sätt. Just för att undvika gnistbildning mellan röret och tanken på hojen/bilen.
Kanske hela slangen på macken är gjord av elektriskt ledande "gummi".
Nån som vet ?
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tror på statisk gnista. Bensintank upphängd - Slang - Motor på marken
Och tanken och Motorn är inte förenade med en jordkabel. Och de är inte jordade.

När bensinen passerar genom slangen laddas bensinen upp elektriskt.
Laddningen överförs till motorn.
Och till slut så slår det en gnista. Till tex marken.
Och de tunga bensinångorna som flyter ut på marken runt motorn fattar eld.

Jag är ganska övertygad om att röret på bensinstationen längst ut på slangen är jordat via slangen (lämpligt material i slangen) eller på annat sätt. Just för att undvika gnistbildning mellan röret och tanken på hojen/bilen.
Kanske hela slangen på macken är gjord av elektriskt ledande "gummi".
Nån som vet ?


Detta stämmer nog. Motorn låg löst på marken, tändspolen likaså.. Ja då törs jag nog försöka igen när fuggen är tät.

Blev väldigt förvånad, men kanske inte så konstigt med elden när allt kommer omkring.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är inte och leka med och h bensin eller E850 ångor, väldigt lätt att det går åt skogen.

Spiller ni ut en del i garage och sen slår nån termostat till med gnistbildning,nån slår på en ljusknapp eller gnistor från statisk urladdnning så kan det va klippt.

Fundera ut om ni kan säkra området eller ring räddningstjänsten.
Proffsmekare bör ha skum-Afff släckare, en sådan kan man lägga ut på bensinen och därmed täcka över bensinen och förhindra
avdunstningen med och därmed det brännbara tills man får ned det i avlopp eller så.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top