CBR600f4i 2002 - dör vid uppjustering av tomgång

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej,
Efter att jag lämnade in motorcykeln för byte av bränsletrycksregulator, tändstift och luftfilter så kan jag inte längre justera upp tomgången utan att motorn direkt dör.

Det fungerar att justera på skruven när motorcykeln är avstängd och sedan starta motorn.
Är man envis nog med att starta motorn kan det även gå på kanske fjärde eller femte försöket när den är igång.

När jag har prövat justeringen har cykeln både varit ordentligt varmkörd 100+ på termometern, men den har även varit varmkörd, men något svalare.

Enligt folk på internet så justerar inte denna motorcykel tomgången med spjället utan med bränsleblandningen, detta ska jag kolla upp närmre.

Här finns en sprängskiss av hur tomgångsvredet är anslutet.
http://www.motosport.com/ES/motorcycle/oem-parts/HONDA/2005/CBR600F4I/THROTTLE-BODY
Mirror: http://imgur.com/nNA36oG

- - - Updated - - -

Då en del av diskussionen hamnade i en tidigare tråd flyttar jag med det hit.

avatar9106_22.gif.jpg
Är du på rätt ställe och skruvar?
View attachment 412302
Det där ser ut som skruven jag använder mig av. Den sitter på vänstersidan och sticker ut genom kåpan, så jag kan inte riktigt avgöra om placeringen är identisk med bilden.

avatar51307_2.gif.png
Blippa till med gasen när du justerar så dör väl inte motorn?
Jag skulle kunna pröva att ge högre grundgas, men det är inte så att den hostar till. Den stendör direkt så fort man lyckats rotera vredet minsta möjliga bit.

Så här var det inte innan jag körde iväg till mc-kompaniet med den, då gick det fint att justera. Men de hävdar att de inte varit när någonting vad gäller tomgången.

Ska ta och bygga ihop en ny tråd av detta, då det är ett nytt problem som kanske en ny ämnesrad skulle göra gott för.

avatar51307_2.gif.png
Testat att dra upp den på högre tomgång och se om den dör när du ökar tomgången där med?
Nej, det har jag inte prövat. Vad skulle det tyda på om det fungerar, respektive inte fungerar att göra så?


Video:
https://www.youtube.com/watch?v=-jUIT-KAlJw
https://www.youtube.com/watch?v=YIBsPLM1r5E
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om det funkar så skulle jag gissa att soppablandningen är lite jobbig på för låg tomgång.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hittade en tråd med detaljerade bilder som visar hur man lägger till en skruv för att justera spjället istället för bränsleblandning!

http://stuntride.com/vbstunt/showthread.php/25600-F4i-2nd-Idle-Mod-Install-and-Clean-Air-Mod-Pics

Då blir den riktiga frågan, hur kan en väldigt liten skillnad i bränsleblandning direkt slå av motorn? Det kan ju vara så illa att spjällskruven är felaktigt inställd och bränsleblandningen fortfarande är helt off.

Om det funkar så skulle jag gissa att soppablandningen är lite jobbig på för låg tomgång.
Med jobbig, menar du att den skulle kunna vara fet, för tunn eller något av båda?
Jag tänker att en fet blandning borde döda motorn när man fettar på ytterligare?

Du skriver "för låg tomgång", men tomgången har jag ställt till 1300rpm vid varmkörd motor, precis som servicemanualen föreskriver.

Jag prövade även att låta hojen svalna ett par timmar, varmköra och såg att tomgången landade på 1300rpm igen, så det är åtminstone inom spec när man tittar på varvräknaren :)

Men jag ska pröva ditt förslag när jag kommer hem, se hur den beter sig.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hittade en tråd med detaljerade bilder som visar hur man lägger till en skruv för att justera spjället istället för bränsleblandning!

http://stuntride.com/vbstunt/showthread.php/25600-F4i-2nd-Idle-Mod-Install-and-Clean-Air-Mod-Pics

Då blir den riktiga frågan, hur kan en väldigt liten skillnad i bränsleblandning direkt slå av motorn? Det kan ju vara så illa att spjällskruven är felaktigt inställd och bränsleblandningen fortfarande är helt off.

Med jobbig, menar du att den skulle kunna vara fet, för tunn eller något av båda?
Jag tänker att en fet blandning borde döda motorn när man fettar på ytterligare?

Du skriver "för låg tomgång", men tomgången har jag ställt till 1300rpm vid varmkörd motor, precis som servicemanualen föreskriver.

Jag prövade även att låta hojen svalna ett par timmar, varmköra och såg att tomgången landade på 1300rpm igen, så det är åtminstone inom spec när man tittar på varvräknaren :)

Men jag ska pröva ditt förslag när jag kommer hem, se hur den beter sig.

Ah, jag trodde du låg en bit under specad tomgång, men ligger du på rätt så är det ju lite knepigt.
Men, med tanke på att den tvärdör när du skruvar upp men inte ner skulle jag gissa på att den går fett.

Jag är inte något motorgeni, eller ens lite kunnig om motorer, jag brukar mest försöka resonera mig fram lite. Ibland lyckas jag vara den omtalade blinda hönan som hittar ett korn. Bara för att vara tydlig med min nivå av kunnande. :hihi
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag behöver en bredbandslambda för att felsöka det här ordentligt. Det hade inte mc-kompaniet. Någon som vet var man kan låna/hyra en sådan i göteborgsområdet?

Känner att snart tröttnar jag helt på det här och köper en PCV med autotune så jag kan mäta och styra hela spektaklet själv, utan gissningar.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Känns som att vi spinner iväg lite för långt nu med lambdasonder och andra dyra grejer :tungan

Som jag nämnde i den gamla tråden så heter ju skruven "throttle stop screw" i servicemanualen. Har som sagt väldigt svårt att tro att den justerar tomgång via bränsleblandningen.

Har du kollat så du har ett spel på gashandtaget? Går gashandtaget lätt att vrida på? Ändrar sig gasen när du vrider på styret? Vajrarna har kanske blivit feldragna under reparationen eller behöver smörjas. Allt detta måste vara ok innan man börjar skruva på tomgången.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Känns som att vi spinner iväg lite för långt nu med lambdasonder och andra dyra grejer
Jättegod nyhet, rådfrågade en bilintresserad kollega. Avslutar med att jag skulle behöva hyra/låna/köpa en bredbandslambda för att verkligen få det rätt. "Du kan få låna min".
Sen får vi väl se om han menade ikväll eller om ett kvartal, men det kändes positivt.

Har du kollat så du har ett spel på gashandtaget? Går gashandtaget lätt att vrida på? Ändrar sig gasen när du vrider på styret? Vajrarna har kanske blivit feldragna under reparationen eller behöver smörjas. Allt detta måste vara ok innan man börjar skruva på tomgången.
Nej, det har jag faktiskt inte dubbelkollat. Bra idé. Däremot märkte jag aldrig något sådant när jag körde runt under gårdagen.

Som jag nämnde i den gamla tråden så heter ju skruven "throttle stop screw" i servicemanualen. Har som sagt väldigt svårt att tro att den justerar tomgång via bränsleblandningen.
Tittade du på länken jag postade? Känns underligt att någon skulle göra en mod för att kunna justera spjället om originalskruven justerade spjället. Men, folk på internet har haft fel förr ;)
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
dubbelpost. mod får gärna ta bort. (eller kan man ta bort själv?)
 
Last edited:

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Gissar för fullt här nu... (det var några år sedan det begav sig och dessutom hade jag själv "bara" en F4 med förgasare medans svångern och grannen körde F4i).

Men jag tror inte att F4i har någon O2-sensor vilket gör det lite knepigt att felsöka med bredbandslambda. Jag vet att på amerikanska marknaden så finns det O2-sensor på hojar specade för Kalifornien men inte för övriga delstater.

Det gäller egentligen all info man söker efter gällande bränsle- och avgassystem på dessa modeller. Man ska därför vara lite vaksam på forum och nedladdade manuler som oftast kommer från USA.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Tittade du på länken jag postade? Känns underligt att någon skulle göra en mod för att kunna justera spjället om originalskruven justerade spjället. Men, folk på internet har haft fel förr ;)
Den modden du postade med en extra tomgångsvajer är för att kunna höja tomgången till över ~3000 rpm (eller hur högt man nu kunde gå med original skruven) samt hålla tomgångenen stadig hur hög man än vill ha den. De är något som alla stuntåkare behöver, inget som behövs för vanlig gatkörning :) (om du nu inte föredrar att åka med hög tomgång vill säga :banana)

Original tomgångsskruven justerar faktiskt blandningen på f4i :) På förgasar f4 som chili nämnde går den direkt på spjället
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej alla hjälpsamma :)

Nu har jag varit en tur i garaget, fick låna en bredbandslambda, tyvärr passade den inte i gängan på avgassystemet, så fick slänga in den i avgasröret. Jag hade inte heller någon bromsbänk att tillgå, så jag fick helt enkelt vrida snabbt på gasen och se utslag. Med andra ord, långt från exakt men kanske en fingervisning.

På tomgång har cykeln en väldigt mager blandning, lambdan visade någonstans i krokarna 22-26. När man gasade på så sjönk lambdavärdet längs registret, såg ~12 i närheten av varvstopp.

Min garagevän påpekade dock att om man lägger lambdan i avgasröret kan avgaspulser göra att luft dras tillbaka in mellan pulserna, vilket kan ge lambdan ett magrare värde än vad det egentligen är.

Vrider jag på skruven så påverkas blandningen, men det ser ut att endast påverka blandningen för tomgång, kunde inte märka någon skillnad på resten av utslaget när jag vred på rullen. Ville jag ha någonting i närheten av 16 vid tomgång, då varvade hojen åtminstone 3000 rpm om inte mer. Minns inte exakt.

Så nu till min fråga, är det farligt att ha en väldigt mager blandning på tomgång? I så fall behöver jag öppna och justera spjällskruven samt feta på tomgångsblandningen.

Spontant känns det inte som att blandningen på tomgång inte ska vara så tunn att den dör när man försöker justera tomgången. Däremot vet jag att det är helt okej att ha en tomgång som är tunnare än 14.1.

En fundering jag har är om det skulle kunna vara tjuvluft. Det skulle väl kunna magra ut tomgången utan att för den sakens skull påverka något nämnvärt vid gaspådrag?

Jag var ute en snabbis i garaget med startsprej, men lyckades inte påverka något, fast o andra sidan är det svårt att komma åt på något vettigt ställe med alla kåpor. Kanske behöver jag montera av tanken eller någon sidokåpa och försöka mer?

Testat att dra upp den på högre tomgång och se om den dör när du ökar tomgången där med?
När jag ställer upp tomgången, dvs, fetar på blandningen så den inte är supertunn, så går det fint att justera under drift. Det förklarar också varför jag kunde justera min tomgång utan problem tidigare, när cykeln gick alldeles för fett. Troligtvis var tomgångsblandningen mer normal.

Har du kollat så du har ett spel på gashandtaget? Går gashandtaget lätt att vrida på? Ändrar sig gasen när du vrider på styret?
Gashandtaget har ett litet spel på någon millimeter eller så, det verkar vara inom spec enligt serviceboken. Vrider jag på styret så påverkas inte gasen.

Men jag tror inte att F4i har någon O2-sensor vilket gör det lite knepigt att felsöka med bredbandslambda. Jag vet att på amerikanska marknaden så finns det O2-sensor på hojar specade för Kalifornien men inte för övriga delstater.
Endast den tyska F4i har lambda om jag minns rätt.

Det gäller egentligen all info man söker efter gällande bränsle- och avgassystem på dessa modeller. Man ska därför vara lite vaksam på forum och nedladdade manuler som oftast kommer från USA.
Så är det, manualerna jag har hittat verkar däremot vara universella, där de har någon extra beteckning så fort det är något regionsspecifikt på gång.

Den modden du postade med en extra tomgångsvajer är för att kunna höja tomgången till över ~3000 rpm (eller hur högt man nu kunde gå med original skruven) samt hålla tomgångenen stadig hur hög man än vill ha den. De är något som alla stuntåkare behöver, inget som behövs för vanlig gatkörning :) (om du nu inte föredrar att åka med hög tomgång vill säga :banana)

Original tomgångsskruven justerar faktiskt blandningen på f4i :) På förgasar f4 som chili nämnde går den direkt på spjället
Jag får känslan att jag kanske behöver justera ner spjället och feta på tomgången. Tror du att spjälljusteringen skulle påverka hur den beter sig när man vrider på rullen med?
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
La till en video när problemet uppstår:
https://www.youtube.com/watch?v=-jUIT-KAlJw

I morse ringde jag kenneths mc, de skulle ha maskin för att mäta avgasblandning, så jag körde dit. Tyvärr visade det sig att den hade slutat fungera sen de senast använde den för ett litet tag sedan.

Så jag ringde alla andra företag här i stan, johansmc, bike, honda mc-center, yamacenter. Ingen hade en bredbandslambda.

Jag frågade även om de varit med om något liknande det jag beskriver, att en pyttejustering på tomgångsskruven resulterade i att motorn stendog direkt, inte att den hostade till eller så. Ingen hade hört om det. Killen på kenneths mc som tittade på den verkade nästan fascinerad.

På kenneths mc tittade de en sprängskiss och hävdade att det inte är bränsleblandning man ändrar med skruven, utan en bypass-kanal för luft. När jag pratade med honda mc-center sa de samma sak, det är en bypass för luft och sedan ser map-sensorn till att feta på efter behov.

Är verkligen inte sugen på att köra till mc-kompaniet en gång till för det här. Hade jag varit säker på att det bara är en skitsak, som inte kommer förvärras, inte kommer uppstå under färd osv hade jag gärna låtit det vara.

Men utan att veta och när ingen jag pratar med har varit med om något liknande känns det lite sådär att bara lämna det.
 
Last edited:

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
En reflektion som jag gör, är att det verkar som om du vrider ett kvarts varv på en halv sekund.
Jag kanske är försiktig, men jag vrider ett kvarts varv på cirka fem sekunder.
Om elektroniken inte hinner justera den magrare blandningen som tomgångs/bypass-skruven så kanske det leder till att motorn dör.
Dör motorn även vid mer försiktiga justeringar?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Just det, jag glömde skriva vad de sa till mig.

När jag beskrev felet för mekanikern på honda mc-center, trodde han att det kunde vara ECUn.

Mekanikern från kenneths mc som faktiskt kollade på hojen, funderade på om det var något som var fel med spjället eller potentiometern som tomgångsvredet är anslutet till. Han funderade också på om den drog tjuvluft, men den borde inte dö så snabbt av.

Tyvärr ser det inte ut som att delen som skulle kunna vara trasig går att köpa, den saknar helt artikelnummer.
http://www.motosport.com/ES/motorcycle/oem-parts/HONDA/2005/CBR600F4I/THROTTLE-BODY
Mirror: http://imgur.com/nNA36oG

En reflektion som jag gör, är att det verkar som om du vrider ett kvarts varv på en halv sekund.
Jag kanske är försiktig, men jag vrider ett kvarts varv på cirka fem sekunder.
Om elektroniken inte hinner justera den magrare blandningen som tomgångs/bypass-skruven så kanske det leder till att motorn dör.
Dör motorn även vid mer försiktiga justeringar?
Om du tänker dig att du håller i vredet och så långsamt du kan gör minsta möjliga förändring. Det är så mycket som krävs, den kan dö exakt i den stund som vajern slutar flexa och börjar vrida i andra änden. När den dör känns det närmast som man slår av den med killswitchen, inte som att den hostar till på grund av blandningen.

Om du tittar i videon igen, så kan du se att innan den dör andra gången lyckas jag höja tomgången något. Där kan du se hur långsamt jag faktiskt ställer upp den när det händer. Men det händer även om man så gör det mycket långsammare än det där.

Det som ser ut att vara ett kvarts varv fort, är i själva verket 90% flex, själva vridandet av vredet är endast någon millimeter. Men man måste nästan känna själv på vredet.

Men för att utesluta tvivel om mig och videon, så kan jag citera vad mekanikern på kenneths mc sa:
det räcker ju med att jag nuddar den, så dör motorn!
Medan han dödade den fem, sex gånger på raken utan att lyckas justera tomgången.

Här är ett kort klipp där man ännu en gång kan se tempot i justeringen på varvräknaren innan den dör. Men man får titta noga, jag hinner justera från kanske 1550 till 1500rpm innan den dör.
https://www.youtube.com/watch?v=YIBsPLM1r5E

Tyvärr ser vridningen snabb ut denna gången med, men du kan se hur kort jag behöver vrida denna gången och då är det fortfarande en stor del flex.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Eftersom hojen fortfarande är under garanti från mc-kompaniet lämnade jag in den igen.
Uppdaterar när jag får reda på mer.

Mötte för övrigt en sporthojare i butiken, nosense, som tittade på en ZZR1400.
Fick åka med honom nästan hela vägen hem och blev bjuden på en kopp kaffe!
Sporthoj har ett par trevliga medlemmar :)

nosense skrev:
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nu hörde mc-kompaniet av sig, de säger att det är glappkontakt till pulsgivaren.
Kontaktering sitter precis i närheten av tomgångsskruven.

Jag känner mig inte helt bekväm med detta.
Till att börja med så har jag själv prövat just detta, genom att peta runt i detta kablaget, flyttat runt hur tomgångsskruven ligger an mot kablaget samt även rycka lite försiktigt i kontakteringen. Detta har aldrig dödat cykeln.

Det andra är att jag endast upplevt dessa symptom på varmkörd tomgång. Jag kunde inte få felet att upprepa sig om jag vred lite på rullen samtidigt som jag pillade med tomgångsskruven eller om cykeln var kall och hade en något förhöjd tomgång.

Enda jag kan tänka mig som får detta att gå ihop är om signalen från pulsgivaren skulle bli starkare (högre spänning) vid högre varv och på så sätt skulle det göra att problemet endast uppstod vid den lågvarviga varmkörda tomgången.

Åsikter?

Edit: Pratade mer med mekanikern som kände sig starkt övertygad om att detta var fallet och att han inte får problemet längre efter att ha bytt kabelskor.

Får återkomma mer i vår, det slutade med att den hamnade hos mc-kompaniet på vinterförvaring, det var deras krav för att kunna förlänga min garanti något.

Jag kände mig tvungen att fixa en förlängning av garantin då jag praktiskt taget inte provkört fordonet utan bara kört det fram och tillbaka mellan mc-kompaniet.

Hoppas det ska bli bra till slut :)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top