Laddaren har blåst på med c:a 5A laddström i ett batteri som troligen trivs bäst med c:a 1.5A laddström. Det kan ha gått varmt och kokat bort lite av vad det nu är för vätska i batteriet och isåfall mår det lite sämre än tidigare. Om eller hur stor skada som inträffat är nog svårt att spekulera sig till i ett forum?
Intelligenta laddare och generator / laddningsregulator på hojen har en sak gemensamt:
Vid en spänning omkring 14,5 Volt under laddning stängs laddningen av / minskas strömmen så mycket att batterispänningen inte stiger över ca 14,5 Volt.
Vilket skyddar batteriet mot att koka sönder.
Och C-teks laddare är intelligent. Enda resultatet är att batteriet kanske inte blivit fulladdat.
Med laddaren ställd på 5A.
För mest laddning får man i batteriet med "låg" laddström.
Vilket en del intelligenta laddare är konstrerade för.
En Biltema laddare avbröt laddningen med 0,8A vid 14,3 Volt. gick därefter över till att ladda med 0,06A. Direkt vid bytet sjönk spänningen till 13,9 Volt.
En Lidl laddare avbryter MC-laddningen vid 14,5 Volt. går därefter över till att ladda med 0,03A.
Min Triumph generator på Sprint RS 2001 kan ge 40A. Tack vare smart laddningsregulator eldas inte batteriet upp. När jag på bandagar kör utan slå på belysningen.
Laddar till omkring 14,5 Volt. Gissar jag. Har inte mätt.......