Fundering kring att sälja hojen till annat EU-land (Danmark)

Snowman89

Guest
Har fått en som är intresserad av att köpa min hoj, dock bor personen i Danmark.
Han verkar vettig och seriös samt betalningen ska vi lösa på ett vettigt sätt.

Det jag dock är fundersam över är hur det rent praktiskt funkar att exportera en hoj?
Vad jag har förstått så ska regbeviset fyllas i samt nummerplåten skickas in, sen ska även ett importbevis skickas in.
Men hur får man tag på importbeviset egentligen ifall köparen inte skickar det?
Finns det något enkelt sätt man kan försäkra sig som säljare för ifall köparen väljer att försvinna efter att han hämtat hojen?
Jag har ju då fått pengarna men står kvar som ägare till en hoj som inte existerar längre i Sverige.

Hur har ni som exporterat hojar gjort?
 

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Östersund
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
låt han komma och köpa hojen och låt han importera den istället. verkar riskfyllt att exportera år en spekulant.
 

Snowman89

Guest
låt han komma och köpa hojen och låt han importera den istället. verkar riskfyllt att exportera år en spekulant.

Givetvis är det just det han ska göra.
Men jag måste ändå fylla i regbeviset och göra en "export" av hojen hos transportstyrelsen för att få ut den ur det svenska systemet.
Så min huvudsakliga fundering är just hur man gör med beviset att den importerats i ett annat land, om det gick att lösa på något smidigt sätt där jag inte riskerar att sitta med papprena på en hoj som inte finns i Sverige längre.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Möjligt att jag fattar nada ... men varför ska du fylla i exportpapper på en hoj som du sålt i ditt hemland till ny ägare som kommer från annat land.Det är väl köparens bekymmer som ny ägare av denna hoj. :va
 

Snowman89

Guest
Möjligt att jag fattar nada ... men varför ska du fylla i exportpapper på en hoj som du sålt i ditt hemland till ny ägare som kommer från annat land.Det är väl köparens bekymmer som ny ägare av denna hoj. :va

Tyvärr så är det inte så enkelt.
Såhär skriver transportstyrelsen:
"Om du ska sälja ett fordon till en person bosatt i utlandet ska fordonet anmälas avregistrerat på grund av export. Köparen kan även ansöka om tillfällig registrering i samband med detta.

För att fordonet ska kunna avregistreras på grund av export, ska säljaren sända in följande till Transportstyrelsen:

-Anmälan om avregistrering på grund av export
-en handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige
-fordonets registreringsskyltar
"

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Export-och-tillfallig-registrering/Export-av-fordon/
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Hur ska man föra ut fordonet ur landet innan man får tillfällig registrering?
Eller missförstod jag?
Sverige är inte så smidigt att exportera från fastän vi tror oss vara moderna.

Frågan sen är om dansken har råd med avgifterna för importen till Danmark? För han ska väl inte köra svenskreggat i Danmark?
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
sist jag sålde en mc till Norge, så skickade nya ägaren ett papper från norska tullen
som visade att mc´n var importerat till Norge.
men då måste man lita på att han verkligen skickar detta papper.
nödlösning skicka in regpapparet o skrota hojen
om inte nya ägaren skickar tullpapper
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Jag sålde min Fireblade till en Dansk kille som skulle ha den enbart till Banåka för 2 år sen .

och precis som TS beskriver så behöver man i detta fall ett intyg från köparen där han bekräftar att Cykeln är tagen ur landet och där han försäkrade om att den inte skulle registreras någonstans .. (skickas in med skylt och regbevis som är kryssat export)

vad jag förstod när jag pratade med diverse myndigheter var att om hojen skulle registreras in i Danmark så behövdes inte detta intyg utan då sköttes det via danska-svenska bilregistret.

som vanligt när man pratar med myndigheter så har de inte en aning om sitt eget arbete så det blev en hel del ringande fram och tillbaka.


Men till sist sa tanten på bilregistret,

- få han att skriva ett intyg där han försäkrar att motorcykeln är tagen ur landet, så får vi se om det fungerar.

Viket det gjorde i detta fallet :)

Efter som Danmark är EU land så skriver inte tullen exportintyg ! (sa de till mig när jag ringde dem)
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Jag var i kontakta med transportstyrelsen när jag skulle sälja en hoj till Tyskland.
Då var problemet att han skulle rejsa med hojen och hade ingen avsikt att regga in den i Tyskland och då blir den aldrig avreggad i Sverige vilket innebär att man blir debiterade registeravgift varje år, om man inte lyckas skrota den som Toker skriver.

Det finns även ett annat sätt om man har en köpare och vet med 200% säkerhet att affären blir av. Då måste man ha alla uppgifter på nya ägaren, man fyller i ett dokument om export som lämnas till Transportstyrelsen (måste ske i god tid innan fordonet ska lämna Sverige). Då hamnar fordonet i en slags gråzon, den avregistreras i Sverige och nya ägaren har ansvaret för att regga in den i nya landet.
Men, i detta senare fall så står du med en värdelös mc utan registrering om affären avbryts och inte fullföljs. Har transportstyrelsen avreggat den så går det inte att backa tillbaka.

Ringer du Transportstyrelsen så är dom nog hjälpsamma för det upplevde jag dom när det var aktuellt. Dock med allt krångel exporten medförde så sålde jag den lokalt inom Sverige istället då en köpare plötsligt hörde av sig.

Lycka till.

//Nitrous
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har sålt en bil till Tyskland och det krävdes egentligen papper från Tyska bilregistret om inregistrering eller intyg från en transportfirma. Detta gick inte att fixa i rimlig tid eftersom det förelåg ett visst renoveringsbehov innan registreringsbesiktning var aktuellt och transporten gjordes privat. Jag skrev ett eget intyg på varför det inte gick att skicka med rätt papper och det var inga problem att få godkänt. Borde funka likadant om köparen strular.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top