Bromsskivor från kina

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Behöver två nya skivor och skummar av ebay i jakten! Sjukt billigt men frågan är om kineserna har kommit ngn vart i utvecklingen? Använder dom ivf någorlunda hyfsat bra stål nuförtiden? Hittade dessa waveskivor http://www.ebay.co.uk/itm/2X-Front-...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item2a3c025153 2 stycken för 135£, löjligt billigt men frågan är om jag vågar sätta dom på hojen och hojen ifråga är en kawasaki zx9r -98! Är det möjligtvis ngn som kör/har kört på kinaskivor som har lust att dela med sig av sina erfarenheter så är det välkommet.
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Hade samma funderingar som dig förra året till min R1 00 och startade tråd om det, fick både positiva svar samt negativa. Se tråd här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?263620-Erfarenhet-kina-waveskivor&highlight=

Då priset var bra så slog jag till på ett märke som heter arashi,var ett par wave-kopior exakt som dem du kollar på. Var skeptisk men får säga att efter en och en halv säsong samt cirka 800 mil så är jag mer än nöjd.Ihop med galfer 1375 så är bettet riktigt bra. Slittåligheten är även den bra då dem knappt ser använda ut efter dessa mil.

Har inte märkt någon fade-tendens även när tempot ökat, dock har jag bara kört gata med dem men enligt svar i min tråd så var ju folk som kört brno och varit nöjda. Har kört sjöborakan ett antal ggr fram och tillbaka efter varandra upp till i princip hojens maxhastighet utan att märka minsta antydan till sämre bromsförmåga trots att skivor/belägg gått riktigt varma.

Så köp, tror inte du blir missnöjd :tummenupp
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Hade samma funderingar som dig förra året till min R1 00 och startade tråd om det, fick både positiva svar samt negativa. Se tråd här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?263620-Erfarenhet-kina-waveskivor&highlight=

Då priset var bra så slog jag till på ett märke som heter arashi,var ett par wave-kopior exakt som dem du kollar på. Var skeptisk men får säga att efter en och en halv säsong samt cirka 800 mil så är jag mer än nöjd.Ihop med galfer 1375 så är bettet riktigt bra. Slittåligheten är även den bra då dem knappt ser använda ut efter dessa mil.

Har inte märkt någon fade-tendens även när tempot ökat, dock har jag bara kört gata med dem men enligt svar i min tråd så var ju folk som kört brno och varit nöjda. Har kört sjöborakan ett antal ggr fram och tillbaka efter varandra upp till i princip hojens maxhastighet utan att märka minsta antydan till sämre bromsförmåga trots att skivor/belägg gått riktigt varma.

Så köp, tror inte du blir missnöjd :tummenupp

Låter bra! Hittade några recensioner på kinaskivor från folk som köpt men mestadels från hojsidor från usa och de senaste inläggen från olika sidor var runt 2012 och tidigare med blandade åsikter! En del var nöjda andra mindre nöjda. En del var insatta i den kinesiska tillverkningsprocessen och menade att man kunde ha tur och få bra skivor som var tillverkade från en bra batch av stål, kvaliten på skivorna hängde helt enkelt ihop med hur bra stål tillverkarna fick fatt på för tillfället så kvaliten kunde skilja sig avsevärt mellan batcherna från samma fabrik. Kan var värt en chansning, skulle det visa sig vara skit så är det inga större pengar i förlust.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Köpte ett par fotpinnar från Kina nyligen. Typ inget är som det ska med dem, delarna har dålig inpassning som gör att saker glappar och rör sig, hålen är för stora, dåliga gängor osv.
Har man en cncfräs och inte kan få ihop ett par plattor, då skulle jag inte lita på att de kan göra bra bromsskivor heller.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Kina är som Biltema, man kan ha tur...ibland... :)

Det är ju det, precis som jag skrev ovan att allt verkar hänga på hur bra kvalitet på stålet dom lyckas köpa in dag för dag typ. Kanske ka. Vara värt å chansa, ca 750:- stycket istället för ca 2000:- stycket på hemmaplan, skulle det skita sig är det inte hela världen!

Köpte nya skivor och belägg till min 9-5:a -06 i våras från en av de större leverantörerna av saabdelar, tror du inte att de skivorna har slagit sig, efter endast 500 mil vibrerar det fan så man tror att ratten skall lossna, ska reklamera skivorna i nästa vecka har jag tänkt men det blir bara en jävla massa merjobb och dessa skivor tillverkas inte i kina:fakta
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Det är ju det, precis som jag skrev ovan att allt verkar hänga på hur bra kvalitet på stålet dom lyckas köpa in dag för dag typ. Kanske ka. Vara värt å chansa, ca 750:- stycket istället för ca 2000:- stycket på hemmaplan, skulle det skita sig är det inte hela världen!

Köpte nya skivor och belägg till min 9-5:a -06 i våras från en av de större leverantörerna av saabdelar, tror du inte att de skivorna har slagit sig, efter endast 500 mil vibrerar det fan så man tror att ratten skall lossna, ska reklamera skivorna i nästa vecka har jag tänkt men det blir bara en jävla massa merjobb och dessa skivor tillverkas inte i kina:fakta
Jag har Bremboskivor som slagit sig efter ca 1 år.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kinaprylarna är ju generellt sett billigare eftersom att det inte sker någon kvalitétskontroll och kassering av dåliga produkter. Annars tillverkas ju prylarna i samma fabrik som de dyra märkena, som har kvalitétskontroll och FoI för nyutveckling. Känner man att det inte gör något att man kan få skit och tycker att det där med FoI och bättre saker i framtiden verkar onödigt är det bara att köpa dem.
Och jag lägger inte några värderingar alls i vad man väljer, även om det kanske låter som det.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Kinaprylarna är ju generellt sett billigare eftersom att det inte sker någon kvalitétskontroll och kassering av dåliga produkter. Annars tillverkas ju prylarna i samma fabrik som de dyra märkena, som har kvalitétskontroll och FoI för nyutveckling. Känner man att det inte gör något att man kan få skit och tycker att det där med FoI och bättre saker i framtiden verkar onödigt är det bara att köpa dem.
Och jag lägger inte några värderingar alls i vad man väljer, även om det kanske låter som det.

Lägre pris hänger inte alls ihop med mkt lägre löner, lägre inköpspriser, lägre skatter osv (kanske ska skriva också)? Vi i sverige blir ju rövknullade varje dag i det här landet problemet är att vi har blivit så vana vid det att ingen reagerar när den lokala puben tar 85:- spänn för en öl t ex. Ju dyrare desto bättre men är det verkligen så?

På mitt jobb tillverkade vi en produkt avsedd för En tysk matkedja i sverige med deras logga på etiketten, produkten var exakt samma som våra egna produkt, samma batch! denna matbutik sålde alltså samma vara som vi tillverkar till de större aktörerna fast mkt billigare.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top