Fått ombesiktning på parkerad motorcykel. Är det möjligt?

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Hejsan. Igår fick jag ombesiktning av en polis på min mc som stod parkerad men att jag satt på den... Kan man få det?
Han sa att han sett mig köra den vilket han inte kunnat göra. Han vägrade att legitimera sig och när jag även frågade om han var legitimerad besiktningsman så sa han att han var det men ville inte vissa någon legitimation på det heller. Han sa helt enkelt att "Det är så för att jag säger det"...
En riktigt dryg jävel med andra ord som verkligen inte hade haft något att förlora på om han hade vart lite trevlig. Nu blev man bara jävligt sur istället..

Det stod säkert 100 bilar minst som hade funnits något att lipa över om man velat och några andra motorcyklar där. Jag var den ända som fick något. Och då stod jag även still....

Träffade en annan polis för ca 2 veckor sedan. Någon hade ringt att klagat på att vi hade kört på en stor asfaltsplan. Polisen kommer dit och är seriöst den underbaraste polis jag någonsin har och kommer stöta på. Hel skön snubbe som frågar om vi har kul och säger att han gärna gör likadant på sin lediga tid och han inte har något emot om att vi är där bara att han var tvungen att kolla upp det. Sen åkte han därifrån och vi alla var hel nöjda..

Så nu är min fråga. Har jag något att säga emot här? Var det verkligen rätt det han gjorde? Ska åka ner till stationen i stan imorgon och prata med dom men enligt polisen jag pratade med på 11414 så gjorde han iallafall fel när han nekade till att legitimera sig när jag bad om det. Hon sa att dom måste göra det när man ber om att få se legitimation. Det andra om ombesiktning visste hon inget om och kunde därför inte svara på det.
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Jag hoppas att du inte skrev på några papper.

- Han har skyldighet att uppvisa legitimation som polis.

Jag hade drivit det till rätten , självklart får du sitta på din mc utan att
han ska kunna gnälla över viss detaljer på den om han inte kan bevisa att han sett dig köra.

Han kommer förmodligen vinna mot dig i Tingsrätten då de ofta saknar stake för att sätta ner foten
& gå efter vad som står i lagboken.

Ditt ord är inte lika mycket värt som polisens ord i Tingsrätten.
Jag hade i ett sådant fall överklagat då han inte är Polis då han inte uppvisat giltig legitimation.
Det finns allt för många som leker poliser & inte är det.

ex; http://www.expressen.se/kvp/utgav-sig-for-att-vara-polis--nu-atalas-han/

hänvisa till det fallet. som ett exempel.

Jag hade även gjort en polisanmälan mot honom & även skickat en anmälan till justitieombudsmannen
då han eller hon vägrade uppvisa giltig Polislegitimation med tjänstenummer.


Om jag blir stoppad så begär jag det alltid & jag fotograferar även av det och den som utger sig för att vara Polis.

Godtar de inte detta så är de inte poliser.

Tänk alltid på att begära deras Polislegitimation innan du uppvisar ditt körkort eller legitimation.
Vägrar de det så behöver du inte heller uppvisa ditt.

Be då den falska Polisen att skick dit sitt befäl innan han fortsätter diskussionen med dig.
Sedan hålle du tyst vad han än säger eller uttrar sig om innan han uppvisat sitt polisleg.
Dröjer det så lås din mc & gå där ifrån helt enkelt. :tummenupp
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Jag skrev inte på några papper men fick med mig ombesiktnings papper hem. Han ville varken visa legitimation som polis eller att han var legitimerad besiktningsman heller. Han och en till kom i en transporter som det stod befälsbil på. Men om han var befäl så tycker man ändå att han borde vetat vad som gäller när jag bad om legitimationen på honom. Stod minst 50 pers runt bilen som även ifrågasatte hans beteende gällande ombesiktning när jag inte kört och även att han inte ville legitimera sig.

Imorgon åker jag ner till stationen och pratar med någon men vill inte prata med den polisen för jag tycker han behandlade mig så drygt helt i onödan.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Verkar som om mycket av problemet bakom detta beror på störande körning i området där farbror blå beroende på en del klagomål bestämt sig för att bråka tillbaka.Man kanske skulle ransaka sin körning i bebott område så att folk ser lite mer positivt på dessa mc så slipper man irritation från boende och polis och alla är glada med andra ord. :crash
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Jag skrev inte på några papper men fick med mig ombesiktnings papper hem. Han ville varken visa legitimation som polis eller att han var legitimerad besiktningsman heller.

"legitimerad besiktningsman"? Var har du läst att dom måste ha någon sådan utnämning? Jag blev beordrad ombesiktning flertalet gånger under mina motardår och det såg då ut att vara helt vanliga trafikpoliser som skrev ut dom. Är det något uppenbart som är fel, ex. regplåtsplaceringen, så borde vem som helst kunna skriva ut en sån bot. Men däremot inte om hojen står parkerad, håller med, men hur vet du att han inte såg dig köra den tidigare?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Fick du ombesiktning eller registreringsbesiktning?
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Det var på en bilträff detta hände så visst har det väsnats lite under kvällen. Jag körde ifrån en kompis ner till industriområdet vi var på. Ombesiktning fick jag, inte reg besiktning
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Alla Poliser samt förordnade av polis civilt anställda Bilinspektörer får utför flygande inspektioner

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20020574.htm


"Flygande inspektion

10 § /Upphör att gälla U:2015-01-01/ Flygande inspektion sker för att kontrollera att ett fordon som anträffas i trafik
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.

Flygande inspektion får även ske av ett fordon som anträffas under sådana omständigheter att det finns anledning att anta att det i nära anslutning till anträffandet har använts i trafik.
Flygande inspektion av fordon som används i yrkesmässig trafik eller i taxitrafik får dessutom ske i företagets lokaler eller liknande eller på ett område i anslutning till dessa.
Flygande inspektion ska utföras av en polisman eller en bilinspektör som har förordnats av Rikspolisstyrelsen. Den som utför inspektionen får biträdas av en tekniker som har förordnats av Rikspolisstyrelsen. Lag (2012:220).






10 § /Träder i kraft I:2015-01-01/ Flygande inspektion sker för att kontrollera att ett fordon som anträffas i trafik
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.

Flygande inspektion får även ske av ett fordon som anträffas under sådana omständigheter att det finns anledning att anta att det i nära anslutning till anträffandet har använts i trafik.
Flygande inspektion av fordon som används i yrkesmässig trafik eller i taxitrafik får dessutom ske i företagets lokaler eller liknande eller på ett område i anslutning till dessa.
Flygande inspektion ska utföras av en polisman eller en bilinspektör som har förordnats av Polismyndigheten. Den som utför inspektionen får biträdas av en tekniker som har förordnats av Polismyndigheten. Lag (2014:732).

Annan kontroll genom polisman

11 § Varje polisman som har anledning att anta att ett fordon som anträffas i trafik inte är i föreskrivet skick får utföra den kontroll av fordonets beskaffenhet och utrustning som uppenbart behövs från trafiksäkerhetssynpunkt."

Sen är det ju jävligt luddigt om du är säker på att han inte sett dig köra.
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Saken är den faktiskt att det åker omkring ca 11 andra ktm motarder i Jönköping. Jag köpte denna i veckan och det var igår vid ca 17 tiden som jag fick på skylt och tex lampor. Vi alla vet hur väldigt lika tex Ktm är varandra och särskilt om man inte är så insatt i det. Att han förväxlat mig med någon annan låter mer troligt än att han känner igen mig på den då det aldrig suttit skylt på den förr då den gått i skogen och att skylten sattes på precis innan igår.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag är säker på att det finns personer med insyn på det här forumet som skulle kunna bringa klarhet i denna fråga! Hat själv åkt på en ombesiktning för ljudet trots att det stod "road legal" på triumphs egna slip on, polismannen eller den pensionerade polisgubben kanske jag ska säga (den gamla skolan av trafikpolisen ör inte lätta att ha att göra med) envisades dock om att det inte var gatlegal så det var bara till att åka och ombesiktiga med samma slip on på och givetvis gick den igenom så egentligen borde jag fakturerat polisen kostnaden för ombesiktningen.
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Jag hoppas att du inte skrev på några papper.

- Han har skyldighet att uppvisa legitimation som polis.



Jag hade även gjort en polisanmälan mot honom & även skickat en anmälan till justitieombudsmannen
då han eller hon vägrade uppvisa giltig Polislegitimation med tjänstenummer.


Man behöver icke legitimera sig om man anser att det kan föranleda hot, våld eller någon annan hämndaktion.

Hela grejen låter sjukt mysko. Har det dock varit god stämning så behöver man faktiskt inte skriva på något varpå man kan dra det vidare.

TS: Som du själv säger så har de tidigare fått in klagomål på bl.a. dig, kan det vara så att han var less och bara ville försöka sätta dig på plats? Känns som det kan vara anledningen till din, tillsynes, konstiga böter.
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Man behöver icke legitimera sig om man anser att det kan föranleda hot, våld eller någon annan hämndaktion.

Hela grejen låter sjukt mysko. Har det dock varit god stämning så behöver man faktiskt inte skriva på något varpå man kan dra det vidare.

TS: Som du själv säger så har de tidigare fått in klagomål på bl.a. dig, kan det vara så att han var less och bara ville försöka sätta dig på plats? Känns som det kan vara anledningen till din, tillsynes, konstiga böter.

Visst har jag åkt och busat förr. Men inte på denna hojen då jag precis köpt den. Men han såg väl mig där sittandes och ville ge mig en ombesiktning. Tycker det bara är så konstigt att jag fick det när den stod still. Bara för dom ser en sänkt bil med stora fälgar på en parkering borde dom väl inte kunna ge en ombesiktning. Det som kändes konstigt. Och om han istället kunde svarat på mina frågor som en normal person istället för att säga "För att jag säger det" hade gjort det så mycket enklare och man själv hade sluppit bli arg. Jag hade inte gjort någonting som förtjänar att han skulle vara allmänt uppkäftig mot mig. Nästan det som stör mig mest.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det lönar sig alltid att vara snäll och artig mot Herr Haffa.
Mopsa sig belönas sällan, bara att lämna all prestige åt sidan..
Jag har klarat mig ifrån händelser du inte kunnat drömma om på det sättet. Feg? javisst, men billigt för plånkan!
Fått en klapp på axeln med ett "ta't lugnt" eller "fixa det där nu".
T o m från Jönköpingspolisen (ofta surgubbar, tyvärr)
Under min Linköpingstid så var det en gång race på Mantorp och en raggarkaravan skulle besöka platsen.
Man stoppade 100% och besiktigade samtliga fordon "by the book".
Två fordon släpptes vidare..(de lär ha åkt hem igen..)

Du har råkat ut för samma sak/problem, man ville ha bort dig från vägen.
Acceptera faktum, sånt händer.

Tycker mig dessutom mellan raderna läsa att det varit rätt ljudligt på byn och det tyvärr blev du som fått ta sk-en.
Sånt händer, och det duger möjligen som sommartråd på SH...
(Nu ska jag skruva lite hoj..)
 
Last edited:

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Försöker alltid vara trevlig då jag vill bli bemött på samma sätt. Tyvärr fungerade det inte denna gången då han bemötte mig väldigt dåligt.

Men men, eftersom han eller sin kollega inte kunde svara på mina frågor så åker jag ner och försöker få svar på stationen imorgon.
 

carlsson747

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2007
Ort
Örebro
Hoj
-02 R1
Fast om du har fel på hojen(lysen och plåt?) och du sitter på hojen och han har tilloch med tagit reda på att du är ägaren, varför inte stå ditt kasst när du ändå vet om att det inte är riktigt?
Jag åker lika på min sportis men jag står för det om jag blir stoppad.
Har blivit stoppad två ggr och kom undan båda iof:rolleyes:
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Fast om du har fel på hojen(lysen och plåt?) och du sitter på hojen och han har tilloch med tagit reda på att du är ägaren, varför inte stå ditt kasst när du ändå vet om att det inte är riktigt?
Jag åker lika på min sportis men jag står för det om jag blir stoppad.
Har blivit stoppad två ggr och kom undan båda iof:rolleyes:

Vad ska han stå för kast? Det är inte olagligt att sitta på en hoj som inte är laglig att köra, ska polisen springa runt på verkstäder och bötfälla alla hojar som saknar något så de inte får köras för stunden?

Vilken tur att det finns såna duktiga medborgare som du, varför gör du inte oss alla en tjänst och gör en skrivelse där du erkänner samtliga dina brott och skickar in denna till polisen och tar dina böter? Du lär ju få mängdrabatt också.

Efter det kan du ta och slänga din bror duktig-attityd någon annanstans och ge fan i att försöka uppfostra vuxna människor.
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Visst har jag åkt och busat förr. Men inte på denna hojen då jag precis köpt den. Men han såg väl mig där sittandes och ville ge mig en ombesiktning. Tycker det bara är så konstigt att jag fick det när den stod still. Bara för dom ser en sänkt bil med stora fälgar på en parkering borde dom väl inte kunna ge en ombesiktning. Det som kändes konstigt. Och om han istället kunde svarat på mina frågor som en normal person istället för att säga "För att jag säger det" hade gjort det så mycket enklare och man själv hade sluppit bli arg. Jag hade inte gjort någonting som förtjänar att han skulle vara allmänt uppkäftig mot mig. Nästan det som stör mig mest.

Alla kan vi ha dåliga dagar. Speciellt om man är klädd i blått, gammal och aning avdankad. Tråkigt att det drabbade dig! Har du signat något? Du lär åka på allt ändå, men visa att du inte är nöjd, kanske han tänker om både en och två gånger innan han dummar sig i onödan mot nästa person. :)
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Åker jag och blir stannad i en kontroll tex så klart jag tar den där ombesiktningen. Men att få ombesiktning när jag inte ens körde på den tycker jag är konstigt.
Nej jag behövde inte skriva på något och hade inte tänkt att göra det i såfall. Han skrev på två olika papper och gav mig sen åkte han därifrån. När jag vaknar imorgon tar jag med dom och åker till stationen med för att se om han har skött allting rätt och även det att han inte ville legitimera sig som polis som enligt kvinnan jag snackade med var en plikt om någon frågade om det.

Ska han vara otrevlig mot mig så ska jag inte ge mig på en gång heller..
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Vad ska han stå för kast? Det är inte olagligt att sitta på en hoj som inte är laglig att köra, ska polisen springa runt på verkstäder och bötfälla alla hojar som saknar något så de inte får köras för stunden?

Vilken tur att det finns såna duktiga medborgare som du, varför gör du inte oss alla en tjänst och gör en skrivelse där du erkänner samtliga dina brott och skickar in denna till polisen och tar dina böter? Du lär ju få mängdrabatt också.

Efter det kan du ta och slänga din bror duktig-attityd någon annanstans och ge fan i att försöka uppfostra vuxna människor.
Han ställer en fråga. Snarare du som försöker "uppfostra". Med en jäkligt taskig attityd dessutom.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
STÄM HONOM JÄVLA CP POLIS!!! :hihi


Skärp er för fan, han behöver inte legitimera sig. Sluta käfta nästa gång så kanske du slipper strulet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top