Förgasarhjälp och slangkoppling Kawasaki 600R

rough_boy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Ort
Hemse
Hoj
Kawazaki GPZ 400
Köpte en Kawasaki av okänd modell GPZ/GPX? Går som ett spann skit och tror att det är för att den inte får tillräckligt med bensin. Fattar inte riktigt hur man ska få bort förgasarbryggan då luftburken inte rör sig en enda centimeter. Och vart skall alla vakumslangar sitta? Har ju vakumstyrd bensinkran men ändå har den den en OFF-läge och är inte säker på att den fungerar. Tacksam för all hjälp jag kan få :)
 

Bifogat

  • IMG_9082.jpg
    IMG_9082.jpg
    224.8 KB · Visningar: 104

z650

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2014
Ort
Trångsund
Hoj
1977 Kawasaki Z650 och 2018 projekt Yamasaki
Hej, jag lossade gummianslutningen på luftsidan först, sen bör du kunna trycka in dom i luftburken alt. stoppa in handen ovanifrån om det går efter du tagit bort filtret. Om du har något liknande som på min gpz 750 motor.
Sen ska det inte vara något problem å få bort förgasarna.
Värre sen att få tillbaka, kör omvänd ordning och efter ett par fina svordomar går det nog.
Finns en klack alt. märke på luftgummina att hålla sig efter så man vrider in dom med rätt vinkel.
Det är inte roligt men efter ett par turer kan man få snitts på det.

Soppakran, om du har den monterad på tanken är det bara provsuga i vacumslangen i läge on och se om det kommer bensin.
Kom ihåg att sätta kranen i prim om hojen stått ett tag, då fylls förgasarna upp. Sen när du startat vrid tillbaks till on.

Hoppas du blev hjälpt av detta o lycka till./Per
 

rough_boy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Ort
Hemse
Hoj
Kawazaki GPZ 400
Svurit har jag redan hunnit med :huvet men får försöka i morgon igen när jag har lite bättre ljus.

Så när soppakranen står i primläge ska det alltså komma bensin oavsett om man har vacum eller ej? för det gör det nämligen inte... För On borde väl va neråt OFF uppåt och prim framåt/bakåt?

Du råkar inte ha kolla på vacumslangarna? / Morgan
 

z650

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2014
Ort
Trångsund
Hoj
1977 Kawasaki Z650 och 2018 projekt Yamasaki
Hej, på min kran är on bakåt, prim neråt och off framåt. Står det inget på kranen? Prova dig fram.
Det kan ju också va fullt med rost/skit i tanken sitter ju ett filter där också, innan kranen. Kommer det inge sås i något läge får du nog plocka bort kran och göra rent.

Så mycket slangar har jag tyvärr inte, är du säker på att det är vacumanslutningar.
Vet ej på dina men vissa förgasare har slangar från överfyllnadsrören. Isåfall ska dom bara hänga ner under/bakom motorn så man ser om flottörhusen blir överfyllda.
Per
 

rough_boy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Ort
Hemse
Hoj
Kawazaki GPZ 400
Vågar man skruva isär bensinkranen och titta med tanke på membran och sånt?

Ja två slangar ska gå rakte ner men två stycken ska sitta med t-koppling till kranen, vet inte vilka bara... sen finns det ett par andra slangar som inte passar någonstans...
 

rough_boy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Ort
Hemse
Hoj
Kawazaki GPZ 400
Lägger upp ett par bilder på slangarna och se om nån vet vart dom ska, bensinslangen som det sitter klammer på har jag kolla på ;)
 

Bifogat

  • IMG_9081.jpg
    IMG_9081.jpg
    212.5 KB · Visningar: 78
  • IMG_9083.jpg
    IMG_9083.jpg
    229.1 KB · Visningar: 73

z650

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2014
Ort
Trångsund
Hoj
1977 Kawasaki Z650 och 2018 projekt Yamasaki
Vad jag menade var att ta bort hela kranen ur tanken.
Om membranet är paj märker du om du bara får soppa i läge prim. Går ju att köra så också.
Funkade på äldre hojar, nackdelen är om det uppstår läckage om den står obevakad länge och man glömmer stänga kran.
Hände mig, soppaslangen sprack i en böj, ca 8 liter soppa rann ut i garagegolvet och vidare under husgrunden.
Luktade bensin i sovrummet i 4 veckor.
Tanten var så där lagom glad.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med slangarna.
Per
 

rough_boy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Ort
Hemse
Hoj
Kawazaki GPZ 400
Fått bort skiten nu, menade du att man skulle trycka en gummina helt i luftburken och sen dra ut dom när man satt fast förgasaren på insuget?
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Akta dig för att pilla isär kranen. Jag har testat. Hysteriskt massa småsaker som flyger omkring. Kan vara bra med en sprängskiss eller en kamera för att få ihop den.
Ang slangarna så brukar vacumslangen till kranen gå från toppen på förgasaren och dränerings/evakueringsslangen gå från botten och skall hängas ner under cykeln.
T-korset borde höra till vacumslangarna för att få ihop dem till kranen.
Om det finns fler slangar som troligtvis är lite grövre så är det ventilationsslangar och skall in i luftburken.
Lycka till
 

z650

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2014
Ort
Trångsund
Hoj
1977 Kawasaki Z650 och 2018 projekt Yamasaki
Fått bort skiten nu, menade du att man skulle trycka en gummina helt i luftburken och sen dra ut dom när man satt fast förgasaren på insuget?
Om du kan få in handen i luftburken från andra hållet är det enklast, enligt mig.
Som vitxr sa, skruva inte isär kranen om du inte konstaterat att den är trasig.

Behöver du sprängskiss gå till Kawasaki.com, välj owner info, klicka fram till din modell och välj parts diagram.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top