BMW K100 Cafe racer

pipmusen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2014
Ort
Veinge
Hoj
1990 BMW K100, Honda CB 650 rc 03, BMW R1100s
Bygge av BMW K100 Cafe racer

Hej, jag håller på med ett bygge av en BMW K100 16v 1990 som så småningom skall bli nåt cafe racer liknande. Skall lägga in bilder eftersom med lite text till. Jag vet ju nockså att en bmw k100 inte är den vanligaste mc:n här så intresset kanske inte är på topp.
Från början var det en helt vanlig tråkig "sporttouring" som köptes sen sommaren 2013 för 17000 kr. Kvarvarande tiden av sommaren kördes den mycket sparsamt. Under våren här så fick jag ett ryck och började riva i den.20140312_171555.jpg

Inte världens roligaste hoj men pålitlig.
20140312_171618.jpg

Den stora glasfiber kåpan är äntligen borta.
20140312_180957.jpg

Och tresits soffan.
20140312_183617.jpg

Lite trixande om man skulle kunna använda original sadel men korta av den lite.
20140312_205244.jpg
 
Last edited:

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
just att det inte är vanligaste mc:n att bygga om gör det ju mycket mer intressant, ska bli kul att se vad du gör med den :tummenupp
 

pipmusen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2014
Ort
Veinge
Hoj
1990 BMW K100, Honda CB 650 rc 03, BMW R1100s
Nu i början av denna "byggtråd" så är det bilder på saker som jag redan har gjort för ett par veckor sedan. kom på det här med byggtråd bara i dag, men sedan kommer färskare bilder. Sedan är det ju ingen renodlad cafe racer heller utan en bastard som försöker att vara en slags cafe racer.

20140401_121206_1.jpg

Hojen blir ca 40 kilo lättare, och det mesta av vikten satt ovanför hjulaxlarna.
 

pipmusen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2014
Ort
Veinge
Hoj
1990 BMW K100, Honda CB 650 rc 03, BMW R1100s
Gaffeln är sänkt med 35 mm ca. Hoppas att den inte blir oregerlig att köra, ganska moderata vinklar från början. Vad tror ni?

20140326_205106.jpg
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
din ide med att korta originalsadelen gillar jag skarpt! är faktiskt synd att inte fler gör så
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ett utmärkt val.
Jag körde K100RS ett kort tag, men den var för bra och präktig för mig.
Precis som du verkar resonerar, så uppskattar jag om du behåller grunddragen.
Det skall synas att det är en gammal K100 som modifierats.
Kommer bli coolt och kompetent.
 

pipmusen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2014
Ort
Veinge
Hoj
1990 BMW K100, Honda CB 650 rc 03, BMW R1100s
20140312_205307.jpg

Hmmm näää, den bakdelen vill jag aldrig mer se.

a6aca21f4a926bf12965ed60e8b00d30.jpg


Mera åt detta hållet vill jag ha fast gjord i plåt.
 

pipmusen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2014
Ort
Veinge
Hoj
1990 BMW K100, Honda CB 650 rc 03, BMW R1100s
20140313_110527.jpg

Långa fula rör som skall kapas. Dags för vinkelslipen att jobba.

20140314_122238.jpg

Hjälm hållare och sadel lås behövs väl inte på en cafe racer wananbe va?

20140314_122242.jpg

Mycket snyggare utan. Mellan ramrören har jag börjat att svetsa järn (som har suttit som diagonalstag på några gamla lagerhyllor) för att lägga upp databoxen på. Tänkte faktiskt att använda så mycket hittat eller överblivit material som möjligt för att hålla den gamla bygg traditionen levande. Var det inte så att när det började med cafe racers i England så fick dom bygga med det dom hade då det inte fanns något färdigt att köpa?:confused:
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
View attachment 403380

Långa fula rör som skall kapas. Dags för vinkelslipen att jobba.

View attachment 403381

Hjälm hållare och sadel lås behövs väl inte på en cafe racer wananbe va?

View attachment 403382

Mycket snyggare utan. Mellan ramrören har jag börjat att svetsa järn (som har suttit som diagonalstag på några gamla lagerhyllor) för att lägga upp databoxen på. Tänkte faktiskt att använda så mycket hittat eller överblivit material som möjligt för att hålla den gamla bygg traditionen levande. Var det inte så att när det började med cafe racers i England så fick dom bygga med det dom hade då det inte fanns något färdigt att köpa?:confused:

Snarare för att man var en fattig biker och inte hade råd med annat!
Därför jag känner mig så jäkla oldschool, alltid pank o kajsawargar ihop allt :)
 

pipmusen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2014
Ort
Veinge
Hoj
1990 BMW K100, Honda CB 650 rc 03, BMW R1100s
Snarare för att man var en fattig biker och inte hade råd med annat!
Därför jag känner mig så jäkla oldschool, alltid pank o kajsawargar ihop allt :)

Det är samma situation här. men i bland lyckas man få till det. Även en blind höna hittar ett korn då och då.
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Även om jag delvis håller med vissa ovan om att orginalcutsen skulle kunna bli riktigt ball med rätt behandling (läs: rejäl ombyggnad :D ), hur du nu än gör, försök att hålla koll på linjen mellan tank och cuts, tycker det är ett allt för vanligt misstag, och framförallt på denna hojen med den tanken :tummenupp Just my 2 cents

a6aca21f4a926bf12965ed60e8b00d30.jpg
 

pipmusen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2014
Ort
Veinge
Hoj
1990 BMW K100, Honda CB 650 rc 03, BMW R1100s
20140313_121251.jpg

Börjat att kapa bort onödiga fästen så att jag kan börja på cutsen.

20140313_133513.jpg

Det blev plåt över när grabben skulle rostlaga sin bmw så den snodde jag. Fått till grund formen rätt bra förvisso den lätta biten men ett steg framåt.

20140313_141226.jpg

Sådär ja, med papper är det lätt men inte så hållbart att sitta på. Har knackat plåten runt ramrören så att passformen blir tajt. tänkte dra klädseln runt plåt kanten sen.
 

pipmusen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2014
Ort
Veinge
Hoj
1990 BMW K100, Honda CB 650 rc 03, BMW R1100s
20140313_141237.jpg

Svårt som bara den att få till en snygg form på cutsen. Skall försöka att följa hojens linjer så gott jag kan.

20140313_155320.jpg

Sådär ja, nu börjar den ta form med plåt som material istället för papper. ganska svårt att få till det i ytterspetsarna men det finns billiga slipskivor på Biltema.

20140313_181947.jpg

Nu sitter framstycket på plats. Slipa, slipa, slipa.
 

pipmusen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2014
Ort
Veinge
Hoj
1990 BMW K100, Honda CB 650 rc 03, BMW R1100s
20140313_182000.jpg

Så här blev det, ganska nöjd.

20140314_120901.jpg

Stag för att lägga databoxen på så att den blir mindre synlig under sadeln.

20140314_122238.jpg

Hjälm och sadellås = onödigt.

20140314_162325.jpg

Sadelstomme grundad. Var tvungen att skära upp ett jack mitt i den för att ta bort spänningar.

20140315_110810.jpg

Börjat på en liten skärm, mest för att det inte ska spruta grus på databoxen.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Spännande utgångsobjekt!

Vad ska du göra med motorn?
Den är ju ganska dominerande om man säger...
 

pipmusen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2014
Ort
Veinge
Hoj
1990 BMW K100, Honda CB 650 rc 03, BMW R1100s
Ja, det är ju lite udda att göre en cafe racer av en sån här hoj. Motorn kan man ju inte göra så mycket åt, det är lite industristandard över den. Däremot är planen att den stora luftburken skall tas bort och ersättas av konfilter (heter det så?) ett på varje insug på vänster sidan. sedan åker expansionskärlet och batteriet skall bli ett minder och flyttas in ovanpå motorn. :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Klart man kan göra något åt motorn. Antingen gömmer man den i svart så gott det går eller så försöker man göra något av det säregna utseendet.
Jag hade nog kört mattsvart på allt utom ventilkåpa och vad man nu ska kalla motorkåpan på högersidan. De hade fått bli antingen vita eller någon klar/ljus färg som passar med resten av bygget. Inte orginal tråk-silver/svart iaf.

Det gäller att jobba MED underligheterna och låta dom skapa karaktär.:tummenupp

Hade du ABS innan du började kapa?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top