Rekommendera mej en grushoj!

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag har ju tänkt köpa en offroad för att köra mest grusväg, lite asfalt för att ta mej ut till grusvägarna.
Vad är det för skillnader i grushojarna, vad kan ni rekommendera mej att köpa?
Jag är ju inte störst i världen, 172cm/55kg.

Hojen får inte kosta mer en 15000:-, så det blir ju nåt gammalt.
Har kollat på XT, TT, XR, DR osv. Hur ligger förhållandet vikt/effekt osv...
Krav på LV-reggat och 4takt.

Har funderat på att åka till Tyskland och hämta, dock inte än. Om någon annan funderar i samma banor kanske man kan samåka.

Hjälp mej! :crash
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Vi är ungefär lika långa och väger ungefär lika mycket (jag är några cm längre och väger något kilo mindre), och tro mig, med den kroppsbyggnaden är en XR600R inte det optimala valet direkt. Visst, en väldigt grym hoj, som för grusvägssmisk. Enligt mig toppar den listan av de hojar du räknade upp när man bara ser till köregenskaperna.

Det jobbiga är allting runt omkring. Den har en sadelhöjd på 93 cm har jag för mig, dvs jag (~176 cm) får precis ned båda tåspetsarna samtidigt. Man behöver inte mycket mer egentligen, men är man ovan vid att köra höga hojar kommer det nog kännas väldigt osäkert.

Sedan så ska ju hojen kickas igång. Bästa sättet är att ställa den på stödet, stå med vänster fot på vänster fotpinne och kicka. Det kan vara lite svårt att få igång om man väger så lite som vi gör. Med rätt teknik kunde jag få igång den på första kicken om den stått i varmgarage, men hade den stått ute i kylan fick jag kicka bra länge. Blir inte så mycket kraft i kickarna om man inte har någon tyngd att kicka med.

...ute i terräng går det kanske inte alltid att ställa den på stödet och stå och kicka, och då är det grymt svårt att få igång den kan jag meddela. Man måste vinkla hojen rätt mycket för att ha en fot i backen och en på kicken... och då blir det inte mycket kraft kvar till att kicka.

TT har jag aldrig kört (dock provsuttit), men jag har hört att den ska vara rätt grym på grusväg. Den väger dock lite mer än XR:en, så jag tror inte den är riktigt i samma klass. Något lägre än XR:en, men fortfarande rätt hög. Är inte så insatt i de olika modellerna (finns väl en 3 st iaf), men den med elstart verkar praktisk. Antagligen så är väl den en av de nyare, som ligger högt i pris...

DR600/650 är ytterligare ett snäpp längre ned på skalan. DR650:n är mycket mer asfaltshoj än XR och TT, väger väl ett antal kilo till också. Inte så farligt hög. Vid köp av DR bör man vara mer uppmärksam än om man tittar på någon av de andra... det är den motorn som är minst hållbar av de uppräknade (betyder iofs inte att den är dålig, det är ju en stånka...), har hört om vissa som fått större problem med dem, medan Hondas XR är riktigt slitstark och XT/TT:s motor nästan outslitlig...

Så XT600 då. Mest pålitlig av alla, mest lättkörd, lägst sitthöjd (87 cm, och är sänkbar både fram och bak, men det ska inte behövas), och tyvärr sämst på grusväg. Det betyder dock inte att den är dålig, tvärt om, det går att köra rätt bra ändå, speciellt om man har på ett par ordentliga däck! Som nybörjarval är nog XT:n bäst, men om du tänkt bli proffs på grusväg är den minst att växa i... fast kommer du inte köra sådär jättemycket duger den nog finfint. Med elstart är att föredra tycker jag, men det är ju billigare utan (finns som äldre modeller).
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Kika på supermotard forumet. jag skrev ett inlägg " en smula kär"
Där kanske du får tips.. Har du provkört någon av hojarna?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
det är alltså 600 klassen som gäller då?
XT och DR s modellerna är steget tyngre och mer asfaltsanpassade än TT/XR.
TT600 av de äldre modeller som kan komma ifråga här är en best när det gäller storlek, den är högre än xr600.
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Aha...någon som kan det här med offroadhojar! :bow
Jag vill ha en hoj i vinter som jag kan leka med och även köra lite på vägarna. På dig låter det som om XT:n håller i ur och skur, även på vintern då kanske? Funderar på att köpa en XT från tidigt 80-tal. Om jag vågar...
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Spinky Spendrup skrev:
Aha...någon som kan det här med offroadhojar! :bow
Jag vill ha en hoj i vinter som jag kan leka med och även köra lite på vägarna. På dig låter det som om XT:n håller i ur och skur, även på vintern då kanske? Funderar på att köpa en XT från tidigt 80-tal. Om jag vågar...

Jag har kört elstartad XT två vintrar i rad. Parkerar man den i garage över natten är det inga problem, har fungerat felfritt ned till -25 grader. Utomhusparkerad gick den dock inte att få igång vid under -20 nu i vintras... var något i motorn som vägrade snurra (bakhjulet konstant låst och det hände ingenting då man försökte sig på elstarten) men då temperaturen steg till varma ~-15 så gick den snällt igång :D

XT är kanske i tyngsta laget att baxa omkring med på vintern, men det går...

Har tyvärr ingen erfarenhet av de gamla kickstartade 80-talarna, men tror de håller samma höga XT-kvalitet... en av Yamahas mest pålitliga motorer. Inte konstigt att den hängt med i ca 20 år och flera olika modeller...
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jag är också intresserad av en billig grusbusare.

Det verkar som att XR eller TT är de bästa grushojarna av dessa, där TT är något större/tyngre men finns att få med elstart?

Har jag förstått rätt?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
TT finns med elstart på 90-talet, men de tidigare var kickstartade enbart.
TT käns omodernare än XR, motorn är ovillig att varva nåt även jämfört med XR600 som inte direkt är varvvillig.
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
J-Bone skrev:
Jag är också intresserad av en billig grusbusare.

Det verkar som att XR eller TT är de bästa grushojarna av dessa, där TT är något större/tyngre men finns att få med elstart?

Har jag förstått rätt?

Jodå, det stämmer rätt bra.

TT finns i lite olika utföranden, är inte helt 100 på det här, men tror den finns som TT (äldre), TTR och TTE, varav TTE är elstartad. TTR och TTE tror jag har lägre sitthöjd än XR:en, väger lite mer. Kanske lite mellanting XR/XT. Tror att det är lite mer skillnad mellan TTE/TTR, fjädringskomponenter och så, men är inte allt för insatt. Gamla TT har jag knappt ens sett någon av, så har ingen vidare koll på dem. Det är nog den silwer menade var hög. (fast när jag tänker efter så kanske TTR/E är lika höga som XR:en... kommer ihåg som lägre, men jag kan ju ha fel)
Sedan finns ju XT med i grunden samma motor som TT - snällare, har något lägre effekt, högre vikt och mer asfaltsanpassad fjädring. Finns med kickstart (äldre modeller) och elstart.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
modell TT600 83-87 är den äldsta 600an, den har trumbroms fram med, sen kommer skivbroms och 90 kommer en uppdaterad maskin med lite finare fjädring bla.
Det är den gammla modellen jag menar, höga i sitthöjd och ganska bängliga.
Vikten på dessa ligger runt 140+ kilo fulltankade, de som kommer efter med elstart mm blir ännu tyngre, men har nog såsom tks säger en lägre sitthöjd.
TTR600 tillverkas ännu tror jag?
den har faktiskt samma gammla rova som fanns 83, med små förändringar.
Jag har som sagt haft en TT600 -90 och et par XR600 och kan jämföra, TTn har dessutom 6v elsystem på de äldre jag räknar up, urselt, fast XTs delar passar så det går att bygga om.
Själv anser jag att XR är en roligare hoj, men det är en smaksak, skillnaden är inte enorm.

I vilket fall får man nästan ingen 600 av de här modellerna för 15k i Sverige, eller så är de riktiga vrak som den jag åker på numera.
 
Last edited:

devetdu

- Förnekar allt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
saknas och saknad
klart vettigt att hämta en från tyskland... de är bra mkt billigare där...
:tummenupp
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
tks skrev:
Har tyvärr ingen erfarenhet av de gamla kickstartade 80-talarna

Kick, det tänkte jag inte på... Men jag behöver garanterat mer benmuskler så det blir nog bra. :D

Hojåka i -25 grader, coolt. :cool:

Nu gäller det bara att hitta ett lämpligt objekt, folk tar ju ut hutlösa priser för sina vrak. Funderade på en 125:a ett tag men de kostar nästan lika mycket begagnade som stora hojar? :confused:
 
Last edited:

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Silwer skrev:
Känner på mig att 15k inte ger nån skitfin hoj från Tyskland heller.

Fast urvalet är ju mycket större.

Jag hittade en XR600 som var nyrenoverad för 5000:- för 15000:- här i sverige. Det tillhör dock ovanligheterna, jag hade tur -snubben behövde pengar pronto.

I tyskland ligger hojarna runt 12-13 000 och uppåt vill jag minnas (när jag tittade innan ovanstående köp).

Har inte kört XR:en så mycket än dock, måste besiktigas.

/J
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Re: Re: Rekommendera mej en grushoj!

tks skrev:

Pettitesser. Roligare skogsmaskin får man leta efter. Frågan är om det finns över huvud taget. Iofs så kräver den sin man (kvinna) att tygla, men ack vad rolig den är. Fullständigt vild maskin. :bow
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top