The power of surströmming

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Jag och min kompis skulle prova på denna ?ädla? ?MAT?.

Vi har länge stirrat på den där runda, riktigt uppsvälda burken som nästan blängt på oss när vi öppnat kylskåpet.

Min kompis Claes hade tänkt att bara smaka en bit av strömmingen. Medans jag, som enbart ville känna lukten. Vi hade ingen speciellt bra konservöppnare, vi har en sådan som man nästan hackar/skär upp konserven med.

Claes stället sig beredd på diskbänken och tittar lite mot mig, jag sitter som ett barn på julafton och väntar spännande. Claes hugger, PTCJJHHHHHHHHHSC! Det sprutar surströmmingslake över hela honom. Jag känner ingen lukt just vid detta tillfälle och tänker, hmm det va väl inte så farligt. 30-40 sekunder efter börjar det komma nån stank mot mig. Jag känner hur pulsen höjs, de små prickarna i pannan som nyss va nervositetssvett har nu blivigt en stark konkurent till niagarafallen.

Nu är lukten så sjuk så jag börjar verkligen må dåligt. Kvälvningarna kommer och går, vi bara står och gapskrattar och nästan spyr över sillen. Det blev inget smakande, men en riktigt bra idé. Våra polare som bor precis 20 meter bort behöver få sig ett uppvaknande från sin tv-soffa.

Vi traskar över och diskuterar hur vi skall lägga ut sillen. Hmm, jag tror vi skall lägga det i korridoren. Claes tycker detta är en riktig dum idé då grannarna antagligen kommer mörda nån stackare i all panik.

Claes tycker vi skall lägga det på deras balkong. Till min förtjusning så står balkongdörren öppen. Fast jag envisas med Claes och hävdar att lukten inte sprider sig bra för det blåser lite.

Men sagt och gjort, Claes tar på sig uppdraget att kasta upp några sillar på balkongen, han står och nästan spyr sammtidigt som han skrattar och slänger upp sillarna. Vi ställer oss under deras balkong. Vi står ungefär 40 centimeter under deras balkonggolv. Och nu börjar vi verkligen känna skitlukten igen.

Efter 1-2 minuter börjar vi höra hostande från tv-soffan. Ola, en av svenskarna utbrister till sin kompis Glenn. -Men för helvete, sluta skit. Glenn säger, jag har fan inte sktit, men här luktar tamejfan bärfis. Nu börjar dom hosta och må riktigt dåligt.

Ola börjar nu i panik leta efter luktens källa. Jag och Claes står fortfarande under balkongen med magkramper som får dedär fåniga tv-träningsprogrammen för å bygga magmuskler att vara helt lama.

Ola kommer ut på trappan och börjar skrika vad det är för idioter som kastar sill på deras balkong. Vi står nu och biter oss i armarna och gör allt för att inte höras. Vi hörs inte heller, vi går därifrån med skrattattacker, men nu börjar våra tankar gå mot vårat kök.

Ett lyckat kvällsbus från två tröttna omogna 25-åringar ;)

/Martin
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Bah, amatörer som inte ens vet hur man öppnar Burken på rätt sätt. Dessutom kasta bort godmaten. Ja herreminje. :rolleyes:

Tips 1: Öppna under vatten.

Tips 2: När ni får chansen att smaka, gör inte som alla andra miffon och ta en bit på en gaffel. Det smakar räv! Strömmingen är en krydda till anrättningen. Att äta den utan tillbehör är som att tugga på en kanelstång och därefter vägra prova kanel på gröten. :)

Mvh,
/Fredrik
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Hahaha, öppna en surtströmmingsburk inomhus? :D Vad tänkte ni med egentligen :rofl :tummenupp
 

nabru

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
suckar...

ja se sörlänningar :)
Fast...ska vi vara riktigt ärliga så tror jag inte ens en norrlänning gillar lukten speciellt mycket...men man vänjer sig trots allt. Vi fördrar dock att både öppna och äta utomhus.

Och som någon sa tidigare...utan tunnbröd, a lot of mandelpotatis samt lök blir det ju helt fel.

Sen tycker jag ju att...practikal jokes är ett måste - härligt jobbat! :)
 

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
Svart med trampor.
:rofl Man kan hitta på mycket roligt med surströmming.

Men vilka amatörer ni är ,, testa att öppna den under vatten nästa gång..
surströmming äts med fördel utomhus,, med tunnbröd och potatis,, och öl till så klart.

Luktar inte gott, men det smakar desto bättre.

Jag bjöd över 3 kompisar för ett tag sen på just surstömming, ingen av dom hade ätit det tidigare, och alla var skeptiska , och det spottates och frästes när dom kände lukten.

Men alla 3 smakade fisken , och alla 3 vill testa att äta det igen,, så ge det en chans till.
 

HbgQ

Guest
Mm man blir hungrig av allt tjat om surströmming...

Tunnbröd, röd & gul lök, ex-lagrad Västerbottenost, mandel potatis och så givetvis underbar surströmming...

Jag längtar hem till Piteå, där fattar man hur underbart gott det är med surströmming..
 

MikkE

Guest
Hhhaah, får ont i magen

"-Men för helvete, sluta skit. Glenn säger, jag har fan inte sktit, men här luktar tamejfan bärfis."

Säg till när nästa bus kommer, jag är fetpå!

HAHAHAHAHAHAA
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
haha :D..

alltid kul me practical jokes :D ..

Roligaste i luktväg jag gjort va att kasta in ett gäng stinkbomber i ett stort militärtält fullt me folk o massa musik i midsommarfirandet nere på kusten..

Musiken tystnade efter några sekunder o ett gäng personer skrek ilsket.. gickdärifrån lite diskret då :D :D
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
När jag gick på högstadiet var det en snubbe som la surströmming i ventilationen. Fick stänga skolan och sanera.
 

Pijt

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
748
Olof.B skrev:
2471898 När jag gick på högstadiet var det en snubbe som la surströmming i ventilationen. Fick stänga skolan och sanera.

Hände ett par gånger i min skola också...dock ingen sanering eller stängd skola efteråt:zpy
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Olof.B skrev:
2471898 När jag gick på högstadiet var det en snubbe som la surströmming i ventilationen. Fick stänga skolan och sanera.

En klassiker!! har hänt alla skolor vid nått tillfälle tror jag :rofl
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top