Nu svär jag i kyrkan

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har lånat en S1000RR. Helt fantastisk hoj, men vad har man (4:an) 5:an och 6:an till på en modern sporthoj? Iaf om man inte kör bana? Man ligger ju knappast och tourar i 130 på sexan med en sån här moppe. Eller?

Det finns ju inte en chans i helvette att man ens kan använda hälften av en sporthojs kapacitet fullt ut som vanlig dödlig trafikant.

Rakt fram ser jag knappt att man kan använda de högsta växlarna, och när det svänger ännu mindre.

Übergrym hoj för övrigt :tummenupp

Nej fasen skall man bara köra gata monterar de bort 6-5 och ibland 4an :tungan

Ärligt talat så ligger jag som inte är en race putte ofta och slapp kör på 5an även när det svänger lite.

Har en sporthoj mest för jag gillar sittställningen och utseendet, inte för att skrapa knä i varje kurva.

bättre att kunna köra på 1,2,3,4:an än inte alls! 5,6:an är bonus, klaga lite till och du får skicka hojen till mig istället :D

edit: ev. har du fel drevning om du inte använder fler växlar

bättre att kunna köra på 1,2,3,4:an än inte alls! 5,6:an är bonus, klaga lite till och du får skicka hojen till mig istället :D

edit: ev. har du fel drevning om du inte använder fler växlar

Asså, den drar ju en BRA bit över 100 på ettan. Visst, man kan ju inte ligga och köra i 130 på ettan i 15k, så då petar man i tvåan. Sen då? Trean kanske. Men därefter vetefan :confused:

Hojen är för övrigt original.

Jag tycker...

....att jag har rätt att uttala mig, eftersom jag har en S1000RR!

Toura i 130 går alldeles utmärkt, jag gör det en hel del (och mera kommer det bli). Hur roligt det sedan är jämfört mot att köra en Adventure, eller en K1300GT, låter jag vara osagt.

Men visst är det sjukt mycket effekt och absolut 150 hk mera än vad man behöver. Det går egentligen inte att argumentera emot. Men vad man behöver och vad man vill ha är inte samma sak... :tungan

Grymt fin hoj, väldigt lättkörd, bra att toura och köra bana med och det finns effekt så att jag inte kommer att behöva mera det närmaste decenniet (och vad skulle jag byta till? :gnissla)

Jag är helnöjd och älskar min hoj! :kär

din fråga är inte som svära i kyrkan utan mer likt att gå in på ett xxx forum och fråga, jag föddes med en grej mellan benen, vad är den till för och hur använder jag den? :D

är du tjej eller har du lånat ett nick:va

Asså, den drar ju en BRA bit över 100 på ettan.

det gjorde hojar redan på 80-talet....

Last edited:
Jojo. Det är en grym hoj och kul att köra. Väldigt lättkörd faktiskt och inte alls så nervös som andra sporthojar jag testat. Drar jämt och fint hela vägen utan större överraskningar.

Dock, även om man är på bushumör och har horn i pannan så lär man ju knappast aldrig använda 5:an och 6:an.

När du tourar i 130. Kör du på sexan då? Går den bäst då och drar minst soppa? Låg själv i 150 på fyran idag och den gick så fint så, men man skulle lätt kunnat ta den en bra bit över 200 på samma växel.

Imorrn då jävlar ska jag ha försökt peta i 6:an innan jag kommer till jobbet. Jag har 35km på mig att få i den. Hör ni ett kaboom i stockholmstrakten är det jag som sprängt ljudvallen.....

Toura i 130 går alldeles utmärkt, jag gör det en hel del (och mera kommer det bli). Hur roligt det sedan är jämfört mot att köra en Adventure, eller en K1300GT, låter jag vara osagt.

Men visst är det sjukt mycket effekt och absolut 150 hk mera än vad man behöver. Det går egentligen inte att argumentera emot. Men vad man behöver och vad man vill ha är inte samma sak... :tungan

Grymt fin hoj, väldigt lättkörd, bra att toura och köra bana med och det finns effekt så att jag inte kommer att behöva mera det närmaste decenniet (och vad skulle jag byta till? :gnissla)

Jag är helnöjd och älskar min hoj! :kär

5 & 6 är alldeles utmärkta 90+växlar. Ska jag helt plötsligt dra på går det fintfint att växla ner. 130 km/h nånstans är ungefär 5500 varv på 6an. Jag håller dock inte riktigt med Syss angående hojens touringegenskaper, men man kanske ska vara något kortare än strax över 190 för att det ska bli riktigt bekvämt och ombonat.

Du kommer till 140-145 på ettan ungefär om du varvar ur den. Bara som kuriosa sådär.

Last edited:
5 & 6 är alldeles utmärkta 90+växlar. Ska jag helt plötsligt dra på går det fintfint att växla ner. 130 km/h nånstans är ungefär 5500 varv på 6an. Jag håller dock inte riktigt med Syss angående hojens touringegenskaper, men man kanske ska vara något kortare än strax över 190 för att det ska bli riktigt bekvämt och ombonat.

Du kommer till 140-145 på ettan ungefär om du varvar ur den. Bara som kuriosa sådär.

Ja, jo, det började lysa lite där ikring :)

När du tourar i 130. Kör du på sexan då? Går den bäst då och drar minst soppa? Låg själv i 150 på fyran idag och den gick så fint så, men man skulle lätt kunnat ta den en bra bit över 200 på samma växel.

Klart jag ligger på sexan då. Brukar nog lägga i sexan redan mellan 70 och 90, beroende på typ av körning. För touringkörning, absolut.

Kurvig 70-väg = 4:an.

Aktiv körning på kurvig 70-väg = 3:an.

Ungefär så brukar jag köra :tummenupp

Men det beror ju också på vilket läge du har hojen i. Ligger du i Rain mode så kan du väl ha sexan i typ jämt för då är den rätt "slö", om det nu är det som är kriteriet... :tungan

Ursäkta, men varför skulle det inte gå att köra på 5:an o 6:an?? Hojen har väl vrid så det räcker även på hyfsat låga varv...? Förstår inte problemet faktiskt.

jag håller med, jag körde ytterst lite på 5:an och framförallt 6:an, den använde jag bara i +230 och när jag nån enstaka gång fick ett snålhetsanfall och försökte köra lite eco-driving.. men hur kul är det med en sån hoj:confused:

Fast det är inget specifikt med just BMW-n, har kört så med alla mina hojar, gillar att varva:tummenupp

Bra övning inför mitt troliga er6-köp :):)

Last edited:
är hon kaxig eller är jag en av de få? :va :D

Köper man en S1000RR verkar man få en DVD hur man ska dryga sig mot alla som inte har en.
Inte för att den är speciellt dyr, bra, eller exklusiv utan för att BMW (läs Bror Duktig) byggt den.

Obs, detta är min egen, helt personliga åsikt.

Köper man en S1000RR verkar man få en DVD hur man ska dryga sig mot alla som inte har en.
Inte för att den är speciellt dyr, bra, eller exklusiv utan för att BMW (läs Bror Duktig) byggt den.

Obs, detta är min egen, helt personliga åsikt.

Det ligger faktiskt något i vad du säger. Är man så innan man köper hojen, eller blir man det efter man fått den? Vi skall se om sporthojsfarmor blir normal igen när hon börjar köra ER6....

Back