avdragna bultar.. hur göra?

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vasastan
Hoj
R1
jaha, då har man lyckats dra av 3 av 4 grenrörsbultar på min dr 600..

Har ställt till det ännu mer också genom att borra ett litet hål i den avdragna bulten och slog in en torks som gick av i hålet!! Hur faaan ska man få bort dom nu??

tacksam om nån kan komma med förslag..

/Rickard
 
RRickard skrev:
jaha, då har man lyckats dra av 3 av 4 grenrörsbultar på min dr 600..

Har ställt till det ännu mer också genom att borra ett litet hål i den avdragna bulten och slog in en torks som gick av i hålet!! Hur faaan ska man få bort dom nu??

tacksam om nån kan komma med förslag..



/Rickard


Kom hit med den så tigsvetsar jag upp en pelare så den går att dra ut med svetstång

(funkar i 9 fall av 10)
 
andersson turbo skrev:
Kom hit med den så tigsvetsar jag upp en pelare så den går att dra ut med svetstång

(funkar i 9 fall av 10)

hmm, har ju motor lös och sitter i kista.. skulle kunna komma med den imorn om de passar dig? Bara det inte kostar en miljon så lämnar jag mer än gärna över det till dig..
 
Bra borrar, pyttesmå slipstift. Jobba sig bort materialet. Börja med litet. Sedan större o större. Så småning om kan man peta bort resterna. Akta dig för att slinta förmycket så man jobbar upp hålet i onödan. Sätt i Helicoil. Många timmar med borrmaskinen blir det. Det är en jobbig metod men som fungerar.

Reklam:

Har en DR600-motor som skall säljas i sommar.
 
Men fy fan va surt! Bultarna in i toppen alltså?

Själv brukar jag försöka med att borra ett litet hål i centrum, få det riktigt centrerat. Sedan gå upp i borrstorlek lite i taget och förhoppningsvis till slut få bort hela "kärnan" av bulten. Med lite tur går det att rensa gängorna sedan.

Tror inte jag skulle våga detta i en topp med de verktyg jag har dock. Ta hjälp av nån med riktiga grejer. Det blir nog billigast till slut.

Edit: hann visst inte först.
 
RRickard skrev:
hmm, har ju motor lös och sitter i kista.. skulle kunna komma med den imorn om de passar dig? Bara det inte kostar en miljon så lämnar jag mer än gärna över det till dig..[/QUOTE



I morgon passar bra å så dyrt brukar det inte bli man märker rätt fort om det går eller inte

Slå en signal innan 070 4390807

Peter
 
Det är väldigt enkelt att slipa ur pinnar / avbrutna bultutdragare med hjälp av en högvarvig borrmaskin (dremel exempelvis) och diverse relativt billiga slipstift från Clas Ohlson.
 
andersson turbo skrev:
RRickard skrev:
hmm, har ju motor lös och sitter i kista.. skulle kunna komma med den imorn om de passar dig? Bara det inte kostar en miljon så lämnar jag mer än gärna över det till dig..[/QUOTE



I morgon passar bra å så dyrt brukar det inte bli man märker rätt fort om det går eller inte

Slå en signal innan 070 4390807

Peter

Känner du Amie G ? Har för mig att hon nämnde dig och dina turbohyss. Släkten eller så tror jag.

/håkan
 
UltraMarine skrev:
Det är väldigt enkelt att slipa ur pinnar / avbrutna bultutdragare med hjälp av en högvarvig borrmaskin (dremel exempelvis) och diverse relativt billiga slipstift från Clas Ohlson.

dom här har suttit där sen 1807 kan jag säga och verka inte ha nån plan på å rubba sig heller, tror faktiskt mest på svets grejjen..
 
Kanske är att slå på en liggande, men för oss andra, o inför nästa gång.....
Det där är det värsta (mest frustrerande iaf) som kan hända (nästan). Kopparpasta vid monteringen o värme (svets), rostolja o knacka hindrar att det händer. O när det händer sitter man illa till. O då ska man för allt i världen ta det lugnt o inte göra saken ännu värre, för det räcker ju gott redan !
Bara grispittar o dyl funkar inte, inte ens orginalskruven höll ju. Sånt sätter ju fast skruven ännu hårdare. O det räckte ju gott redan innan sas.
Nåt bättre måste till helt enkelt. Annars blir det bara ur askan i elden.
Lugn i själen åtminstone. Ofta proffshjälp oxå.
/u
ps. vi har väl haft lite trådar om detta förut, där finns nog mer knep o mindre moral o filosofi. ds.
 
Är det tillräkligt med gängor så kan du ju bara lägga en mutter på och svettsa fast den ovan på bulten, då vidgar sig allt av värmen och kommer los lättar plus att du har nogåt att ta tag i när du ska skruva ur dessa :d fungerar skitbra....
 
Har varit i nästan exakt samma sits själv med en av mina tidigare motorcyklar. Lämnade in på verkstan den gången, om jag inte minns fel så gängade de om.
 
rostlösniningsmedel....

banka lite försiktigt.. gör ett spår i bulten.. skruvmejsel.. med bra grepp.. woollaaa
 
Fuck!!! Lyckades med en till :(

En av dom två långa bultarna som kamkedjan går emellan.. sitter i ventilkåpan eller va de heter men gängorna i toppen..

Fan, nån som vill ta över renoveringen?? :D

Det enda jag vill är att den ska sluta ticka/rassla.. iof inte så farligt men i mina öron är det de!

Nån som vet om man kan lämna över den till nån som inte e alltför dyr och som kan spänna kamkedjan och ställa ventilerna? Och nu ocskå få ut alla bultar som gått av :)

dom verkar ha suttit där sen 1807!!
 
Funkar det inte alls får man borra ut och gänga om vilket inte brukar vara så himla dyrt att lämna ifrån sig (Dom kanske tom fixar det utan att varken behöva borra eller lägga i nya gängor) Men skam den som ger sig! :gnissla

Hur långt in sitter bultarna?
 
Back
Top