Triumph Daytona 955i - tråden

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Tänkte att vi kunde starta en tråd för oss Daytona-ägare.
Här skulle vi kunna byta erfarenheter och ge varandra tips och råd om våra maskiner. Själv är jag nybliven ägare till en sprillandes ny Triumph Daytona 955i.

Tydligen är det så att man kan mappa om de här maskinerna och få ut en hel del fler kusar än med orginalmappningen. Är det någon här som har lust att dela med sig av sina kunskaper ang detta?
Det kanske även finns någon som monterat öppnare avgas och öppnare filter.

Om vi hjälps åt att lägga in info om ovanstående och allt annat som vi kan ha användning för så blir den här tråden snart mer värd än en verkstadshandbok. Jag hade en Suzuki Bandit 1200 tidigare och hade väldigt stor nytta av Suzuki Bandit 1200 - tråden.

Men snart har ju vi en lika bra och levande tråd till våra hojar :)

Det lilla jag kan bidra med hittills är att jag styvade upp framgaffeln ganska rejält och tycker att hojen nu är ännu mer svängvillig och stabil i kurvorna.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
El Garto skrev:
Tänkte att vi kunde starta en tråd för oss Daytona-ägare.
Här skulle vi kunna byta erfarenheter och ge varandra tips och råd om våra maskiner. Själv är jag nybliven ägare till en sprillandes ny Triumph Daytona 955i.

UNDERBART!

El Garto skrev:
Tydligen är det så att man kan mappa om de här maskinerna och få ut en hel del fler kusar än med orginalmappningen. Är det någon här som har lust att dela med sig av sina kunskaper ang detta?
Det kanske även finns någon som monterat öppnare avgas och öppnare filter.

Det finns en standardmapp för "slipon" som ger drygt 5 bhp mer...
Gör som jag... Skaffa stressflekt!

El Garto skrev:
Om vi hjälps åt att lägga in info om ovanstående och allt annat som vi kan ha användning för så blir den här tråden snart mer värd än en verkstadshandbok. Jag hade en Suzuki Bandit 1200 tidigare och hade väldigt stor nytta av Suzuki Bandit 1200 - tråden.

Det lilla jag kan bidra med hittills är att jag styvade upp framgaffeln ganska rejält och tycker att hojen nu är ännu mer svängvillig och stabil i kurvorna.

Ja, en underbar idé som sagt!
Jag har haft min 955/t595 i 1,5 år drygt, men det är ju den äldre modellen. Det jag märkt är att elen inte är helt hundra, samt backspeglarna och clipon till styret gick av en gång (utan att jag hade ramlat eller nåt).

Det finns ju tydligen nån jävel som envisas med att fu ut en del kusar ur den här hojen. Man har landat runt 180 bakhjulshästar i staterna och Australien, men här i sverige ska vi inte komma kortare än 260 i alla fall!

Hoppas det blir en givande tråd!

Någon som vet vart man får tag på bra, billiga och smidda stakar till våra hojar? och även turbokolvar???
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Vill föresten passa på att göra reklam för stockholms bästa Triumphverkastad: Freewheel vid hornsull...

Får alltid BÄSTA service där!
 

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Tjena.

Jag säger bara ett ord TUNEBOY http://www.tuneboy.com.au/

Detta verktyg kan du mappa om direkt i Sagem ECUn (bensinpumpen).
Klart mkt bättre än PowerCommander och många fler funktioner.
Jag hade en sån till min TT600 förra året och det märktes verkligen när man laborerade bland olika mappar. :tummenupp

Detta är en enklare form av trimning men helt klart värt pengarna som steg1 trimning. :tummenupp
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
ape skrev:
Tjena.

Jag säger bara ett ord TUNEBOY http://www.tuneboy.com.au/

Detta verktyg kan du mappa om direkt i Sagem ECUn (bensinpumpen).
Klart mkt bättre än PowerCommander och många fler funktioner.
Jag hade en sån till min TT600 förra året och det märktes verkligen när man laborerade bland olika mappar. :tummenupp

Detta är en enklare form av trimning men helt klart värt pengarna som steg1 trimning. :tummenupp

Låter intressant. Jag har läst lite om Tuneboy, men jag undrar vad det ger på en i övrigt stock 955:a. Sedan undrar jag var man pluggar in den, någon som kan lägga upp en bild?
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
El Garto skrev:
Låter intressant. Jag har läst lite om Tuneboy, men jag undrar vad det ger på en i övrigt stock 955:a. Sedan undrar jag var man pluggar in den, någon som kan lägga upp en bild?

Under Cutsen har du en "databox" som titter bakom batteriet. Ifrån den går en kabel med en vit propp som är kopplad till en pryl som bara sitter där när man inte kopplat in något till databoxen. En liten svart greja på 2x4x4 cm med en kabel som går ut på ena sidan och tillbaks på samma sida 3 cm längre bort. Du kan inte missa den!

Har faneme ingen bild...

Kan man mappa insprutningen med Tuneboy???
Mappar man då emot lufttryck VS varv eller är det bara varv?
Det är ju trycksatt luftburk original...
Jag har en fristående piggyback för mina extraspridare som behövs vid överladdning. Denna går på strömmarna som går till originalspridarna... Vore bra att kunna eliminera Daytonans originalmappning för lufttryck i.o.m. att de sensorerna sitter placerade utanför det nya plenumet (luftburk) och istället BARA ställa allt beroende på varv. För med piggybacken kan jag mappa på riktigt.
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
t.otte skrev:
Kan man mappa insprutningen med Tuneboy???
Mappar man då emot lufttryck VS varv eller är det bara varv?
Det är ju trycksatt luftburk original...
Jag har en fristående piggyback för mina extraspridare som behövs vid överladdning. Denna går på strömmarna som går till originalspridarna... Vore bra att kunna eliminera Daytonans originalmappning för lufttryck i.o.m. att de sensorerna sitter placerade utanför det nya plenumet (luftburk) och istället BARA ställa allt beroende på varv. För med piggybacken kan jag mappa på riktigt.
Det är samma kille som gjort Tuneboy som jag tipsade dig om i den andra tråden.
Han utvecklade Tuneboy för att kunna mappa insprutningen m.m.
Kolla in hans sida, det verkar fan som om den där mackapären kan allt och lite till. :Bugar
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Sweedo skrev:
Det är samma kille som gjort Tuneboy som jag tipsade dig om i den andra tråden.
Han utvecklade Tuneboy för att kunna mappa insprutningen m.m.
Kolla in hans sida, det verkar fan som om den där mackapären kan allt och lite till. :Bugar

Vilken andra tråd?
Ska kolla in hemsidan!
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
t.otte skrev:
Ja just ja!
=)

Har hittat andra stakar nu (smidda från carillo) för 7000:-, men ska man upp, så är det priset man får betala!

Ni som kan TuneBoy;
Det verkar bara vara en mjukvara man installerar, sen kopplar man PC:n direkt till styrboxen? Är det så?

Japp, så är det.
Sen betalar du 100 dollar för en nyckel till programmet som gör att den funkar med din ECU.

Jag funderar på att köpa en i vinter.
 

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
t.otte skrev:
Det verkar bara vara en mjukvara man installerar, sen kopplar man PC:n direkt till styrboxen? Är det så?

Mjukvaran består av 2 delar. Tuneboy och TuneEdit.
Tuneboy tillåter dig att göra inställningar som CO-halt, tomgångsreferensvärde och lite annat lull lull. I princip det som krävs för att själv kunna göra en service på hojen. Dessutom kan du läsa en mängd värden.

TuneEdit tillåter dig att mecka med det mesta inklusive ladda in och ur mappningar.

Både Tuneboy och Tuneedit kräver en mjukvarunyckel som beställs från hemsidan. Nyckeln för Tuneboy är gratis medans för TuneEdut kostar den en slant. Kolla deras hemsida för aktuell info.

Programmet går att starta utan att koppla in hojen. Bara att ladda ner och dra igång, så får du en uppfattning om vad som går att göra. Ett tips är dock att läsa allt som går att läsa om detta innan du börjar ratta mappningar. Går att ställa till det ordentligt för sig. Se till att ha ordentligt med kräm i batteriet på cykeln innan du börjar också.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
rogka566 skrev:
Mjukvaran består av 2 delar. Tuneboy och TuneEdit.
Tuneboy tillåter dig att göra inställningar som CO-halt, tomgångsreferensvärde och lite annat lull lull. I princip det som krävs för att själv kunna göra en service på hojen. Dessutom kan du läsa en mängd värden.

Programmet går att starta utan att koppla in hojen. Bara att ladda ner och dra igång, så får du en uppfattning om vad som går att göra. Ett tips är dock att läsa allt som går att läsa om detta innan du börjar ratta mappningar. Går att ställa till det ordentligt för sig. Se till att ha ordentligt med kräm i batteriet på cykeln innan du börjar också.

Låter bra!
Fan det är ju en investering värd minst det dubbla :banana
Är det någon HÄR som har gjort några ändringar?
I. s. f. vilka?
 

955

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Kumla
Hoj
Daytona 955
Triumph

Hej.
Kul att se att fler än jag har valt en lite ovanligare hoj. :)
Själv har jag en Daytona 955 -02 med kolfiber slipon som är mappat med triumphs egen mjukvara för just denna. Funkar kanon.

/Björn
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
rogka566 skrev:
Programmet går att starta utan att koppla in hojen. Bara att ladda ner och dra igång, så får du en uppfattning om vad som går att göra. Ett tips är dock att läsa allt som går att läsa om detta innan du börjar ratta mappningar. Går att ställa till det ordentligt för sig. Se till att ha ordentligt med kräm i batteriet på cykeln innan du börjar också.

Jag sitter och kollar lite i Tune edit, och ser att man kan fibbla med tänningen(Fliken ignition). Av vilken anledning vill man ändra på tänningen, och vad "rent fysiskt" händer när du ändrar på den? :gnissla

Lägger upp lite bilder på bygget så att alla Daytonare får kika =)
Bilderna är från byggets gång. Nu är allt klart inkl. plenum, extraspridare och tryckslangar och allt fan det är...

Kan säga att det INTE är ett lätt jobba att konvertera Daytonan, då det inte finns en jävla pinal från eftermarknaden! Men nu är det klart... Har bara lyckats fått en spricka i blocket, då jag drog i en gänga som var expanderande i oljetrycksuttaget på vänster sida.

Under vintern kommer nya kolvar & stakar. Ska gå igenom alla lager och dessutom försöka svetsa på en annan gänga där man tar ut oljan.

Så här såg det som sagt ut i våras. Återkommer med fler bilder under hösten.
 

Bifogat

  • CIMG0787.JPG
    CIMG0787.JPG
    92.7 KB · Visningar: 449
  • CIMG0788.JPG
    CIMG0788.JPG
    103.7 KB · Visningar: 472
  • CIMG0790.JPG
    CIMG0790.JPG
    103.3 KB · Visningar: 395
  • CIMG0793.JPG
    CIMG0793.JPG
    103.4 KB · Visningar: 409
  • CIMG0794.JPG
    CIMG0794.JPG
    78.8 KB · Visningar: 413
  • CIMG0799.JPG
    CIMG0799.JPG
    102.5 KB · Visningar: 540
Last edited:

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Fler...
 

Bifogat

  • CIMG0810.JPG
    CIMG0810.JPG
    77.4 KB · Visningar: 388
  • CIMG0803.JPG
    CIMG0803.JPG
    107.1 KB · Visningar: 397
  • CIMG0800.JPG
    CIMG0800.JPG
    77.7 KB · Visningar: 388
  • CIMG0823.JPG
    CIMG0823.JPG
    113.8 KB · Visningar: 480
  • CIMG0833.JPG
    CIMG0833.JPG
    79.8 KB · Visningar: 418
  • CIMG0826.JPG
    CIMG0826.JPG
    101.9 KB · Visningar: 420

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Det kliar i fingrarna och jag vill så gärna skriva ner alla mina erfarenheter om Daytonan. Men i denna tråd ska jag nog skona er eftersom jag har nog skrivit ner alla andra trådar som finns om denna cykel...

...och nej då...jag är inte alls bitter...



...kan inte låta bli riktigt. Freewheel är en vandrande katastrof!
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
StAnger skrev:
Det kliar i fingrarna och jag vill så gärna skriva ner alla mina erfarenheter om Daytonan. Men i denna tråd ska jag nog skona er eftersom jag har nog skrivit ner alla andra trådar som finns om denna cykel...

...och nej då...jag är inte alls bitter...



...kan inte låta bli riktigt. Freewheel är en vandrande katastrof!
Konstigt...
Tur att du har blade nu då, så att du slipper beblanda dig med tekniska saker.
Nu har jag inte behovet av att lämna bort grejerna när jag ska serva saker, men när jag vart där och behöver speciella pryttlar, så är de alltid 90 % billigare än triumphs verkstad i skärholmen. Dessutom är de nå innihelvette otrevliga där (Har iof bara pratat med en kille där).

Freewheel Rocks!
(Fins väl en anledning till att Triumph själva använder dem vid tillfällen)
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
t.otte skrev:
Freewheel Rocks!
(Fins väl en anledning till att Triumph själva använder dem vid tillfällen)
Jag håller med om att Freewheel är bra på att ta hand om kunderna.
Att Triumph själva använder sig av Freewheel beror på att en av cheferna oxå äger Freewheel...
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Tycker inte om evighetstrådar

Gul flagg!

Gillar inte evighetstrådar i meck/teknik. Mycket info som kan vara lätt för andra att missa.
Grundprincip: Ett ämne, en tråd. Blir lätt trådar i tråden annars.

Så länge ni håller er inom tekniksnack så OK men flyter den iväg flyttas den direkt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top