Färgkoder MC lackering

drapåtrissor

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Sthlm's södra.
Hoj
STR -13
Last edited:

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
zx10r
Hittar ingen färgkod för Ducati 996 s år2000.Möjligtvis heter den: Rosso Anniversary PPG 473.101
Någon som vet mer än jag????
 

monzza

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Emmaboda
Hoj
Letar
någon som vet vad det är för färgkod på den ljusblåa er6:an? (tror det var en er6) vet inte vilken årsmodell men skulle gissa på att det var en sprillans ny hoj jag såg...
 

102cuin

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
Yamaha Roadstar Warrior
Jag skulle vilja ha hjälp med tips på nån snygg svart lack med pearl eller nån effekt som ändrar färg (om det finns). Lackeraren sa att det helst ska va standox.
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
sticky?

Skulle inte någon som har tillgång till en massa färgkoder sätta ihop en lista och få en moderator till att göra en sticky?
En tråd där ingen spammar en massa och frågar vilken kod ens motorcykel har utan bara en ren lista där man även kan lägga till om det saknas någon hoj/årsmodell.

Hade ju varit skitbra och ha det sammanställt!
 

jonas_800

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2007
Ort
svalöv
Hoj
-91 suzuki dr800s, m1800R
tjena
Såg att ni kunde hjälpa till med färg koder , har en m1800r 2006 silver skulle vara tacksam om någon visste färgkoden till den ?
Vh jonas_800
 

Crescendo

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki SV 650 S -99
Hej, jag har en Svart Suzuki SV650S-99. någon som kan trolla fram färgkoden till den? Vore mycket tacksam för det :)
 

anders.n

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Huskvarna
Hoj
kawasaki GPX 750r -87
färg

hej vet du färgen till kawa gpz 900r -1990 den svarta med guld stripes
mvh anders
 

alve

SST 600 #3
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Tjockhult/Motala
Hoj
Kawa
Kawa ZX6-RR

Tjena,

Jag behöver hjälp av er lackkunniga. Jag har en "grön" Kawasaki ZX-6RR från -06 som nu behöver lite ny färg. Min lackare frågar mig vilket färgnummer och färgsystem som min "gröna" färg har. Är det någon här som har koll på vad jag borde svara?? Känner mig rätt korkad... Frågan blir alltså vad för färgsystem och färgnummer är "Kawagrön"

Tack på förhand
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Det borde vara: "KAWASAKI KAW.*0062 - LIME GREEN" på din hoj och det är en solid lack dvs. ingen metallic, men kan göras som bas och läggas med klarlack om man vill.


/HCC Racing
 

myrn

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Ort
Bro
Hoj
MT-01 -06, TT600R -01, ZX7R -98
Last edited:

muz

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Ort
sthlm
Hoj
mz
Jag letar efter färgkoder till en suzuki bandit 1200 i maroon academy red. Suzukis kod är 22U, men det är ingen färgleverantör som kan blanda efter den koden.Någon som har en begriplig kod??
Håkan
 

Lankfisher46

Ny medlem
Gick med
7 May 2008
Ort
Finspång
Hoj
Yamaha MT09 Deep Armor
Jag undrar hur det är att lacka med YAM Lava red lacken? Blir det lätt nyansskillnader? Vad har den för färgkod och var kan man köpa lacken?


Dina Lava Röda pärla är lackad i (YAM DRMK Lava Red). Att det skulle vara en "treskikt" som du säger framgår inte. Man kan färga primern röd exempelvis för att sen lägga den lavaröda basen och sen klarlacken på det för att minimera att det blir flammigt. Man bör dock kolla hur många procent infärgning den aktuella primern (grundfärgen) kan ha då det varierar mellan olika fabrikat. Jag kan kolla om det finns en särskild spec. om det ska vara någon kulör i botten.

[EDIT] I i receptet för Lava Red DRMK så ingår det recept på en silverkulör som ska ligga i botten innan den röda.



Lars.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Som de flesta här så letar jag också efter en färgkod, det är till en Z750-07 grön. Har kollat på colorrite men där finns bara Z1000. Vart kan man hitta rätt färgkod? Finns det motsvarande colorritesidor med komplett information?
 

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
Den heter (KAW B1) Firecracker red 2ct.
2ct betyder two component vilket betyder att det är en bas, (2-komponent) fast det inte är metallic, och måste klarlackas.


MVH Lars

här har vi då vad som gör att t-ex teknikforumet har en regel som säger "vem skall svara på en fråga"

jättefint initiativ av dig att köpa färgkartor , men om du inte vet något om lack så skall du heller itne tippsa folk..

vill du ha exempel..

1. 2ct står mycket riktigt för 2komponent , MEN 2komponent betyder inte att det är en bas, jag vet ej hur det är med vattenbaserad så det uttalar jag mig inte om , men "riktigt" lack ÄR 2 komponent . en bas som du är inne och yrar om , är inte tvåkomponent där blandar du enbart thinner och färg. för den skall , som du säger klarlackas för att få stryktålighet , samma gäller metallic , ingen härdare . dock skall en bas även om jag säger att den inte är 2K fast den är teknikst sett 2k eller lekmannamässigt sett.. jaja den skall iallfall inte jämföras med 1K på biltema eller mekonomen. för det är inte ens samma sak.. bara för tt reda ut begreppen lite tänkte jag

2. ditt "lackkit" tillåt mig småle.. till att börja med en 1-komponentsprimer där du tycker man skall lägga en tvåkomponent utanpå.. hade jag inte kunnat något och lyssnat på dig så vet jag iallfall vem jag skall strypa när lacken reser sig. och för att riktigt toppa av så lägger vi en enkomponents klarlack utan på våran resta lack.

en klarlack är inte för att öka glansen enbart. en klarlack är det skyddande lager som man använder för att avsluta en lackering med bas eller metallicfärg. och för att den skall skydda så SKALL den vara 2K eftersom du torkar bort en 1K lack men en trasa och lite förtunning.

då jag inte jobbar som lackerare utan enbart är självlärd och även fått lära mig hos firman där jag handlar all färg , så har jag säkert glömt någon vässenligt del någonstans..men på det hela förstår du nog vad jag menar.

som sagt jättefint initiativ av dig med kartorna och att du hjälper folk md färgkoder..

men uttala dig inte om resten , för det har du absolut ingen aning om..
alla kan inte och tar gärna hjälp av folk som hävdar att dom kan .. men då ska det vara folk som kan också..

tack för mig
 
Last edited:

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
per7 skrev:
I Stockholm borde det ju finnas fler färghandlare än vi har affärer totalt i Sundsvall..."lol" MEN, nu var det klarlack vi skulle diskutera. Jag bifogar en bild på ett "kit" som funkar fint att lacka mindre detaljer eller bättra med. Det fina i kråksången med denna klarlack är att du flyttar över det goa "sprutpistols-munstycket" från burken med färg till klarlacken och får på så vis en sprutbild även där som är kanon. Jag kan även tillägga att det finns som tillbehör ett högflödes-munstycke till denna spray, perfekt om du vill göra en enkel och billig garagelack på en skärm till en bil, eller om du ska lacka en hel framkåpa på en sporthoj. Ska man gå vidare i detta så kan man blanda klarlack i en sprayburk lika som kulören, och då även tillsätta härdare i den, men då måste den användas inom ett dygn, kanske två om du har den i kylen. Då har du en lack så nära du kan komma utan blask med färgsprutor, tillgång till ren tryckluft och så vidare. (Vilket självklart är det bästa) Det jag visar är att man kan komma rätt långt utan dessa dyra verktyg, inte alla tror det.

Lars

man tillsätter alltid härdare.. det är därför lacken blir tålig.. och trust me. att du har härdare i burken betyder inte att den behöver användas inom ett dygn eller två... och vill du argumentera om just den biten så bjuder dig ut i garaget så så får du själv på burkar jag har som är ett år gammla..

som sagt du är duktig på att hitta färgkoder..men håll dig till det..
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Letar efter den orange metallic färgen som kawasaki zx10r:en har på sin 2008 modell. och vart kan jag få tag i det i sthlm området helst norrort.
 

rgrelz

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawa zx9 och Husqvarna 250
Tjena!

Jag är i behov av att få fram en färgkod till en zx9r -99 (Candy lightning blue). Färgkoden jag skulle behöva hjälp med är till magspoilern (eller belly pan). Den är grå och på ColorRite så heter den Flat chateu gray. Är det någon som vet?

//Robin
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top