Färgkoder MC lackering

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
För att kanske kunna hjälpa till med färgkoder osv. till MC har jag köpt hem färkartor enligt bild så dom finns till hands hemma. Min leverantör av färg kan dessutom blanda all lack i spray vilket är behändigt. (Kan många lacksäljare i Sverige). Sprayen har ett munstycke som är ställbart lodrätt eller horisontellt då färgbilden inte är rund som på "epa"spray, utan avlång. Burken på bilden innehåller den klassiska R1 blå nyansen som så vackert heter "Deep purplish blue mic" och har färgkod: 0564. Det har den oavsett fabrikat på lacken, Sikkens, PPG osv osv.


Lars
 

Bifogat

  • kartor.JPG
    kartor.JPG
    53 KB · Visningar: 1,567
  • spray.JPG
    spray.JPG
    41.5 KB · Visningar: 970

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej! Har du kawas " Firecracker red"? Skulle behöva lite till min zx7r som har den färgen
Per :squid
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
per7 skrev:
Hej! Har du kawas " Firecracker red"? Skulle behöva lite till min zx7r som har den färgen
Per :squid
Den heter (KAW B1) Firecracker red 2ct.
2ct betyder two component vilket betyder att det är en bas, (2-komponent) fast det inte är metallic, och måste klarlackas.


MVH Lars
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hornet_600 skrev:
Den heter (KAW B1) Firecracker red 2ct.
2ct betyder two component vilket betyder att det är en bas, (2-komponent) fast det inte är metallic, och måste klarlackas.


MVH Lars
Funkar det med vanlig sprayburkslack eller måste det till nåt annat?
Per :squid
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Vad skulle du kalla Kawa's gröna då?

Jag brukar kolla på www.color-rite.com. Skulle vara kul att se om det stämmer.

Manufacturer's Code, Paint Name, Comment, ColorRite Top, ColorRite Base
617, Lime Green, , 3051, -
8F, Flat Stoic Black, Frame and Swingarm Color, 3825, -
KM, Metallic Graystone, Wheel Color, 3758, -


EDIT: klistrade in vad de säger om min ZX-6RR.
 
Last edited:

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
per7 skrev:
Funkar det med vanlig sprayburkslack eller måste det till nåt annat?
Per :squid


Den går utmärkt att göra på spray.

Neutral skrev:
Vad skulle du kalla Kawa's gröna då?

Jag brukar kolla på www.color-rite.com. Skulle vara kul att se om det stämmer.


Finns varianter på den men "Lime green 7F" är väl den man kallar "kawa-grön" i dagligt tal. Colorite är en bra sida.
 

dgs

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
Gsxr 750 -06
Hornet_600 skrev:
Den går utmärkt att göra på spray.




Finns varianter på den men "Lime green 7F" är väl den man kallar "kawa-grön" i dagligt tal. Colorite är en bra sida.

Kawas blå då? Kallas "Candy lightning blue" men funkar det att kliva in till en färghandlare och uppge det. Vet färggubben vad som ska blandas till då?
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Daniel88 skrev:
Kawas blå då? Kallas "Candy lightning blue" men funkar det att kliva in till en färghandlare och uppge det. Vet färggubben vad som ska blandas till då?


Namnet säger inte färghandlaren allt, men uppger du istället (KAW 0019 Candy lightning) Så ska han kunna mixa den utan problem.
 

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Kan du hjälpa mig med att få fram färgkod och färg till min gamla Kawasaki 650 SR -81? Jag har inte kunnat hitta något som kan vara koden utom "E11 10R -01887" som står på en dekal på ramen. Bifogar bild.
Skulle verkligen uppskatta hjälpen.
Mvh//Nils
 

Bifogat

  • sr2_web.jpg
    sr2_web.jpg
    90.7 KB · Visningar: 562

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hornet_600 skrev:
Den går utmärkt att göra på spray.

Låter ju skitbra! Kan man köpa genom dej? Har din "langare" klarlack på sprayburk som inte sabbar färgen oxå så är det ju ännu bättre. Det här va ju riktigt lovande.
PS. Det ser ut som om jag goofade till tråden. Jag vet faktiskt inte varför det blev så. Sorry, alla!
Per :squid
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Du har möjligtvis inte färgkoderna till en Vit/svart KTM Duke II -02 liggandes i någon låda och skräpar ?

Tack på förhand.
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Kawasaki/Nils skrev:
Kan du hjälpa mig med att få fram färgkod och färg till min gamla Kawasaki 650 SR -81? Jag har inte kunnat hitta något som kan vara koden utom "E11 10R -01887" som står på en dekal på ramen. Bifogar bild.
Skulle verkligen uppskatta hjälpen.
Mvh//Nils

Oj. Äldre hojar är svåra, dessutom så TROR jag inte Kawa heller sätter ut färgkoden på sina maskiner likt Yamaha. På en hoj som din så ska man i färgkartan hitta ett par (jag hittade tre) alternativ och kolla mot din tank eller en annan fräch lackad del. Dom jag har som ser tänkbara ut är KAW 0043 red, KAW 0026 red och en som heter KAW H3 red. Kolla om någon av dina lacksäljare/butiker kan göra provburkar på dessa tre och dutta någonstans för att se om du hittar rätt. Min leverantör kan göra dessa små 1dl provburkar, borde fler kunna. Lycka till!! /Lars
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Hittade själv :)

Modell Color description/Standox-colorcode

Duke II 99-01 titan / KTM702
Duke II 99-01 lime / KTM701
Duke II 99-01 black-lime/titan / KTM904
Duke II 01 orpheus / KTM/703
Duke II 02 chili red / KTM301
Duke II 02 adrenaline orange
Duke II 02 jet black Standox 906 97888
Duke II 02 arcdic white Standox 21 97488
Duke 98 orange metal. / KTM204

Adventure 99-00 blue / KTM501
Adventure 01-02 3-färbig KTM704/705/905

Six days LC4 99 blue / KTM501
Six days LC4 00 black / KTM904
Six days LC4 01 racing green / KTM601
Six days LC4 02 yellow

LC4-E u. SM 02 steel-blue / KTM503

Rahmen

Modell Color description

Alle dull antracite / Vorlage 20187
Alle silver / Vorlage 20487
DukeII 99- dull black / Vorlage 20387
 
Last edited:

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
per7 skrev:
Hornet_600 skrev:
Den går utmärkt att göra på spray.

Låter ju skitbra! Kan man köpa genom dej? Har din "langare" klarlack på sprayburk som inte sabbar färgen oxå så är det ju ännu bättre. Det här va ju riktigt lovande.
PS. Det ser ut som om jag goofade till tråden. Jag vet faktiskt inte varför det blev så. Sorry, alla!
Per :squid

I Stockholm borde det ju finnas fler färghandlare än vi har affärer totalt i Sundsvall..."lol" MEN, nu var det klarlack vi skulle diskutera. Jag bifogar en bild på ett "kit" som funkar fint att lacka mindre detaljer eller bättra med. Det fina i kråksången med denna klarlack är att du flyttar över det goa "sprutpistols-munstycket" från burken med färg till klarlacken och får på så vis en sprutbild även där som är kanon. Jag kan även tillägga att det finns som tillbehör ett högflödes-munstycke till denna spray, perfekt om du vill göra en enkel och billig garagelack på en skärm till en bil, eller om du ska lacka en hel framkåpa på en sporthoj. Ska man gå vidare i detta så kan man blanda klarlack i en sprayburk lika som kulören, och då även tillsätta härdare i den, men då måste den användas inom ett dygn, kanske två om du har den i kylen. Då har du en lack så nära du kan komma utan blask med färgsprutor, tillgång till ren tryckluft och så vidare. (Vilket självklart är det bästa) Det jag visar är att man kan komma rätt långt utan dessa dyra verktyg, inte alla tror det.

Lars
 

Bifogat

  • kit.JPG
    kit.JPG
    47.7 KB · Visningar: 666
Last edited:

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Hornet_600 skrev:
Oj. Äldre hojar är svåra, dessutom så TROR jag inte Kawa heller sätter ut färgkoden på sina maskiner likt Yamaha. På en hoj som din så ska man i färgkartan hitta ett par (jag hittade tre) alternativ och kolla mot din tank eller en annan fräch lackad del. Dom jag har som ser tänkbara ut är KAW 0043 red, KAW 0026 red och en som heter KAW H3 red. Kolla om någon av dina lacksäljare/butiker kan göra provburkar på dessa tre och dutta någonstans för att se om du hittar rätt. Min leverantör kan göra dessa små 1dl provburkar, borde fler kunna. Lycka till!! /Lars

Stort tack för hjälpen. :pannkyss
Är någon av dessa metallik-lack?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Fråga :

Kan man få "pärlemo" lack i sprayburk också ,och är det något speciellt man skall tänka på när man lackar med just pärlemo ?
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Långa farbron skrev:
Fråga :

Kan man få "pärlemo" lack i sprayburk också ,och är det något speciellt man skall tänka på när man lackar med just pärlemo ?

Det bör gå att göra. Många lacker idag till bilar osv. kallas "Pearl" pga. att dom är väldigt finkorniga. "Riktig" pearl lägger du ju på en bas av en annan kulör för att få önskad effekt. Så valet av basfärg är väl nåt du bör tänka på och kanske provlacka på en plåtbit eller nåt innan. Röd pearl på en bas av guldmetallic exempelvis är ju en klassiker. Endast fantasin sätter gränserna.

Jag ska prova att blanda en spray med kameleont också, men den är ju vansinnigt dyr, så till en spray går det åt färg för cirkus 900:-...men men...
Vore rätt fränt på brevlådan eller nåt... :yoparty
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Hornet_600 skrev:
Det bör gå att göra. Många lacker idag till bilar osv. kallas "Pearl" pga. att dom är väldigt finkorniga. "Riktig" pearl lägger du ju på en bas av en annan kulör för att få önskad effekt. Så valet av basfärg är väl nåt du bör tänka på och kanske provlacka på en plåtbit eller nåt innan. Röd pearl på en bas av guldmetallic exempelvis är ju en klassiker. Endast fantasin sätter gränserna.

Jag ska prova att blanda en spray med kameleont också, men den är ju vansinnigt dyr, så till en spray går det åt färg för cirkus 900:-...men men...
Vore rätt fränt på brevlådan eller nåt... :yoparty


Tack för svaret :)
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
OK, Plastic Padding prylar finns ju på Clas Ohlsson och Auto K på närmsta mack , det har jag ju sett, men jag undrar om du säljer själva färgen, blanda och klar på burk? I så fall skulle jag gärna köpa ett par , tre burkar så att jag kan lacka min snart hemkomna racebakdel.
Hej................Per :squid
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top