Hjälp för dig som vill hitta rätt försäkring

Bjojo

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Varberg
Hoj
Kawasaki zx9r -02
Är det någon som vet om det finns någon organisation typ "Hata försäkringsbolag"? För då skulle jag definitivt gå med där.
 

micke501

40 års kris? Från winge till gixxer.
Gick med
7 Sep 2008
Ort
Tierp
Hoj
Suzuki gsx-r 1100w
Är det ingen som reflekterar över varför premierna är så dyra för vissa och billiga för vissa andra?
Är det inte så att om din premie är hög så beror det på att f-bolaget anser dig tillhöra en riskgrupp. De innebär att man kanske ska rikta in sig på den hojkategorin som f-bolaget anser vara "riskfri" i förhållande till din ålder och boende ort samt körkorts innehavstid. Jag skulle vilja påstå att det inte finns några nyblivna mckörkorts förare som klarar av en tung sport maskin med över 300 på mätaren utan att vara regelvidrig mot lagboken vid varje tillfälle man framför hojen. På dom små runda skyltarna med siffror på som står brevid vägen lite då och då står det faktiskt hur fort man får köra. Skulle alla mc förare hålla sig till dom ja då skulle troligen premierna vara snudd på gratis även på 300 maskiner. Vart jag vill komma med detta? Ja jag vet faktiskt inte riktigt annat än att smakar det så kostar det vilket jag tycker är jätte bra.
 

Perishzero

embrase the lane
Gick med
12 Aug 2008
Ort
Halmstad
Hoj
Ktm Duke 2 -01
2528 kr per år, 220 kr i månaden har haft kortet i 6 månader och är 20 år, den står på mig.... Folksam

tjenare hur fan kan en cbr 600 rr kosta så lite?
jag ska köpa en cbr 600 rr -03 och den ligger på 16 000 helår helförsäkring.
och jag är 22 och har haft kortet i 3 år.
:S
 

Psykbryt

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
Vem fan har råd med en hoj?
Nån som har svar på detta;?

Om jag tar ett lån på en ny hoj genom Handelsbanken Finans; kräver de att man måste ha helförsäkrat då eller räcker det med halv?
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Nån som har svar på detta;?

Om jag tar ett lån på en ny hoj genom Handelsbanken Finans; kräver de att man måste ha helförsäkrat då eller räcker det med halv?

Om hojen är säkerhet i lånet, dvs ett normalt fordonslån så kommer du behöva ha den helförsäkrad. Tar du blankolån så är det en annan femma, ingen kreditgivare som har ett ekonomiskt intresse i din hoj...
 

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Liiiiidingö
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
tjenare hur fan kan en cbr 600 rr kosta så lite?
jag ska köpa en cbr 600 rr -03 och den ligger på 16 000 helår helförsäkring.
och jag är 22 och har haft kortet i 3 år.
:S


Det där var på en gammal hoj och inte min 600rr som jag har nu.. Det var en CBR 600 F -92...
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Är det billigt eller dyrt med en helförsäkring 1400kr/månaden. På en yamaha R6 -05. 1400kr blir total priset per månad om man slår ut det på 12 månader inkl 6 månader avställt.


Jag är 24 och haft körkort 1år.Halvförsäkring skulle kosta 1200kr/mån och 106kr avställd.
 

guffy

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Malmö
Hoj
Triumph Sprint RS 955i -00
Låter som helt ok pris, men vilket försäkringsbolag gäller det? Är själv igång med att hitta en försäkring till MCn, fast förstår det är svårt att hitta avställningsbara försäkringar.
Betalde tidigare 1400kr i mån, fast helårsförsäkring. Blir rätt saftigt och tråkigt att betala under vintern.
 

Bjorne_83

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Husum / Örnsköldsvik
Hoj
Ktm 525 smr, Lill Gixxer 600
Betalar 1998kr hel/hel och få ställa av när jag vill.. Är 26 bor på landet i norrland kör Gsxr 600 -01 25kw på papper.. Kan inte klaga:banana
 

Micha

No one fights the naked guy
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 560smr -06
man tjänar på att ringa runt till olika bolag asså. hade IF förra året o betalade 16.900 halv/helår. kollade nu o då ville dom ha 18.700 för samma.
Ringade istället till SalusAnsvar, o dom ville ha 15.300 för halv/helår. Allt med dom är billigare. Självrisken är 2k billigare vid stöld osv, plus att jag har flyttat till stan också så man trodde ju att de skulle bli dyrare på de sättet
 

Isak

Åk ni i förväg så väntar jag där framme
Gick med
10 Jun 2008
Ort
lidköping
Hoj
Ktm 625,er6-n
Är det billigt eller dyrt med en helförsäkring 1400kr/månaden. På en yamaha R6 -05. 1400kr blir total priset per månad om man slår ut det på 12 månader inkl 6 månader avställt.


Jag är 24 och haft körkort 1år.Halvförsäkring skulle kosta 1200kr/mån och 106kr avställd.

Jag betalar 360kr i månaden/halv åretrunt för min r6 -00. jag är 32år och haft kortet i ett år.Detta är på folksam,det konstiga är att dom ville ha lika mycket för min gamla renault-95a.
 

ostkakan

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Östersund
Hoj
r6 -02
Jag betalar 360kr i månaden/halv åretrunt för min r6 -00. jag är 32år och haft kortet i ett år.Detta är på folksam,det konstiga är att dom ville ha lika mycket för min gamla renault-95a.

Jag anlitade idag insplanet till att hitta en billig försäkring åt mig.

Hade räknat med minst en tusenlapp i månaden, har ännu inget mc kort, hojen är en r6 -02, jag är 29år

Salus ansvar, årsförsäkring: 6825kr för halvförsäkring, så 568kr per månad får jag punga ut med.

Helförsäkring skulle gå på 14900
 

Ichi

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2005
Ort
lite utanför kristianstad...
Hoj
sükka gsx750f -94
ja snackade me nåra som hette insplanet. d jämför olika försäkringsbolag så man får en som passar. d hittade en halvförsäkring till mig på salusansvar. dock får ja betala 7154 kr helår, fan att man e så ung:( ja tyckte d va mycke lättare o använda dem än att kolla runt själva.. d bästa va att d va gratis:D
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Har TryggHansa, är 24 och haft A-kort i 1månad. Hojen är ostrypt och reggad på 74kW

Avser: HONDA CBR 600F - 1993
Försäkringsskydd: Halvförsäkring
Pris: 572 kr per månad inklusive avgift och kostnad för skatt

Det sjuka är att jag inte får ställa av den över vintern utan då måste jag "sälja" den (dvs skriva över på mor/far/kompis i samband med avställning hoss vägverket) Sen kan jag skriva över den på mig igen så fort det är klart och ha den avställd tills sesongen är här igen. Verkar ju väldigt omständigt.
 

Pizzan

nybörjare
Gick med
18 Nov 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
07, Yamaha R6
Sitter i den sitvationen nu att jag har köpt en R6:a -07.

Ringt runt lite och kollat försäkringar, är 21 år och ska ta kortet nu till sommaren. Salus ansvar ville ha 18.000 per år för halv. 40.000 per år för hel. Helt sjuka summor om jag ska vara helt ärlig, 1 och ½ år sen är ju hojjen betald.

Har funderat på att göra liten fuling istället (utnyttja FB inkompetens). Har ringt några olika och frågat vad dom vill ha för en liknande R6a (fast denna är då strypt/reggad till 25kw). Fick svaret 210 kr eller något sånt per månad och sen 50 kr avställd. Sen precis innan jag skulle lägga på så säger han, men du... Är denna MC:n strypt? (detta va efter att jag hade sagt: "oj, kostar det inte mer alltså") så svarade jag ja, och då fick jag ett helt annat pris, 2500 kr i helförsäkring per månad och 600 kr avställd.

Antar att dom kommer höra av sig senare och säga att premien är fel men de andra som skrivit här har ju fått behålla det priset i ett år. Sen får man bara prova nästa bolag nästa år och hoppas på det bästa, om det skiter sig så får man helt enkelt bara bita i det sura äpplet.

Men gäller försäkringen fortfarande om jag smäller, alternativt hojjen blir stulen? Det är väl inte mitt fel att dom ger mig fel pris? eller?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Sitter i den sitvationen nu att jag har köpt en R6:a -07.

Ringt runt lite och kollat försäkringar, är 21 år och ska ta kortet nu till sommaren. Salus ansvar ville ha 18.000 per år för halv. 40.000 per år för hel. Helt sjuka summor om jag ska vara helt ärlig, 1 och ½ år sen är ju hojjen betald.

Helt sjukt att ens fundera på helförsäkring. Själv har jag bara haft trafikförsäkring på mina fordon. Försäkringsbolagen får hitta någon annan som kan försörja dom.
 

icce

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2010
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha R6
Är det billigt eller dyrt med en helförsäkring 1400kr/månaden. På en yamaha R6 -05. 1400kr blir total priset per månad om man slår ut det på 12 månader inkl 6 månader avställt.


Jag är 24 och haft körkort 1år.Halvförsäkring skulle kosta 1200kr/mån och 106kr avställd.

vilket bolag har du fått dem priserna?
ja har oxå en R6 -05 o jag e 25 men de billigaste ja hittat är runt 2000månaden/helförsäkring. varje månad.
 

carella

Demonizer
Gick med
21 Mar 2005
Ort
Farsta
Hoj
Aprilia Dorsoduro-08 750
Bilsport och MC är crap ju...sorry om jag kanske bröt tidigare tråd, men är fett förbannad på dom där jäkla bolagen. Höjer premie bara sådär. Jag har faan aldrig krockat vare sig med bil eller hoj. Tog Vesta försäkringar istället och sparar 1000kr...fett bra:)
Har en Aprilia Dorsoduro 750 som Bilsport ska ha 5200kr på...va faan det är ju ingen race hoj heller! Bor i Hökarängen med garage liksom. Vesta skulle bara ha 4200kr. 1000kr är en jäkla skillnad. Värt att ringa runt till olika bolag. Ville bara få ur mig detta:)
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
En liten fundering bara.
Min hoj gsxr1000 2001 står specad som 160hkr, jag bänkade den och finputsade lite hos kamikazekid.
Det vart lite mindre än de där 160hkr som står som original så jag antar att det inte är bakhjulshästar som står i tillverkarens spec.
MEN kan det ha någon betydelse för premien om jag kan visa upp ett papper med lägre häst på bakhjul, kanske inte behöver nämna min teori utan bara säga att den måste va klenare nu för tiden? Och kanske inte behöver låtsas om att jag vet skillnaden på sätt att mäta? (Då har jag väl inte uppgett falska uppgifter?)
Gammal och trött liksom?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top