Hjälp för dig som vill hitta rätt försäkring

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Ska köpa en KTM 660 på söndag, självklart så måste den försäkras :gnissla

Är 18 år, haft A1(ska ta A2 till våren ASAP) sen 2011-08-11, bor i S(l)öd(d)ertälje med föräldrarna i radhus med garage, reggad på 24 kW.

Vad tror ni kalaset kommer gå på för mig om jag vill ha halvförsäkring(ingår alltid stöld väl?)? Känns som stöld är ett ypperligt alternativ när man bor i Södertälje :näsblod

Edit : Kollade på Compricer, vart uppringd och det enda han sa i telefonen "Aja detta kommer bli dyrt för dig, ringer upp dig lite senare" men det gjorde han aldrig :(

330.000 spänn skulle kalaset gå på. Men seriöst, ring till fler bolag än bara compricer om de inte ens vill hjälpa dig. Kolla med Länsförsäkringar och Bilsport & MCs mellanklassförsäkring.
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
330.000 spänn skulle kalaset gå på. Men seriöst, ring till fler bolag än bara compricer om de inte ens vill hjälpa dig. Kolla med Länsförsäkringar och Bilsport & MCs mellanklassförsäkring.

Helvete :D
Ska ringa runt så fort tummen är ur arslet och när jag har hojen i garaget.

Går det att pruta på försäkringar? :hihi
 

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Yamaha r6 - 03
Länsförsäkringar har förmånligt pris vad gäller mellanklass hoj, räkna defenitivt ut ditt pris där!
 

AlanGreen

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
RÖD SVART BMW S1000R 2017
Jag blir GALEN!! Försöker hitta en försäkring till min Suzuki Gsxr 750. Alla överstigerv 15.000Kr
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Helvete :D
Ska ringa runt så fort tummen är ur arslet och när jag har hojen i garaget.

Går det att pruta på försäkringar? :hihi

Det går faktiskt att pruta på dem, tror att det går att pruta mer på en extremt dyr försäkring än en billig, dock har jag aldrig vågat testa :tungan Se så ut med tummen och ring! Akta dig förövrigt för IF, de kanske har gulliga och snälla reklamer men är kända för att inte vilja betala något när ens hoj väl varit utsatt för något.

Jag blir GALEN!! Försöker hitta en försäkring till min Suzuki Gsxr 750. Alla överstigerv 15.000Kr

Vad är det för typ du letar efter: trafik, halv eller hel?? på min Suzuki GSXR600 kan jag teckna en halvförsäkring för 4500 spänn per å hos Länsförsäkringarr.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Jag kollade just Länsförsäkringars två alternativ för en Yamaha R1 -09, skaplig skillnad mellan de båda;

MC-smart, helförs. helår 15023 varav vagnskada 3653, delkasko 6787 och trafik 4583. Detta med den högre självrisken för vagnskada, 8000. Med den lägre, 3000, blir det 5625 för vagnskadan och alltså 16995 totalt.
Det andra alternativet heter Mc årsförsäkring - privat och den landar på 26530 varav vagnskada 11136, delkasko 9465 och trafik 5929. Med 3000 i självrisk för vagnskada stiger den till 17130 och alltså 32524 totalt.

Som sagt, skaplig skillnad mellan dem och detta ger väl en fingervisning även för andra :hej
 

AlanGreen

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
RÖD SVART BMW S1000R 2017
Har kollat med många F-bolag och de flesta överstiger 10.000kr på halvförsäkringen.

Folksam däremot är kapligt billigt för min GSXR 750 2000kr i månaden sedan efter augusti så får jag sälja den till min polare som vanligt.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Har kollat med många F-bolag och de flesta överstiger 10.000kr på halvförsäkringen.

Folksam däremot är kapligt billigt för min GSXR 750 2000kr i månaden sedan efter augusti så får jag sälja den till min polare som vanligt.

Det är väl billigt med tanke på att du bor i Göteborg, hur gammal är du?

Vad är det för årsmod. på gixxern?
 

gixxer87

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2013
Ort
avesta
Hoj
gsxr 600 -07
Är det någon som vet om salusansvar har samma månadspremie året om eller om det är dyrare på sommaren och billigare vintertid? dom har inga telefontider på helgerna =(
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Folksam, IF och Länsförsäkringar har börjat sätta begränsningar på hur deras försäkringar gäller under SMC kurser.

http://svmc.se/school/Forsakring_vid_SMCs_fortbildning/

1.) Folksam

Har ett undantag när det gäller vållande om en skada inträffar under utbildningen på inhägnat tävlingsområde. Fordonet som skadats får stå kostnaden oavsett vem som vållat skadan.

2.) If

Vagnskada – kaskoförsäkringen gäller inte på steg 3 och steg 4

3.) Länsförsäkringar

Vagnskadeförsäkring gäller på steg 1, 2 och 3, vid maximalt 5 kurstillfällen under en period på 3 kalenderår. Därefter gäller endast trafikförsäkring. För steg 4 gäller endast trafikförsäkring, inte vagnskadeförsäkringen.

Kan vara bra att kolla inför årsförfallodagen vad som gäller just er försäkring. Jag fick den här informationen alldeles nyss.

Har ni redan betalt försäkring för 2013 tycker jag det är "fel" om dessa ändringar/försämringar skall gälla under detta år då det i praktiken handlar om ett förändrat försäkringsvillkor även om det kanske inte stått så detaljerat i villkoren hur försäkringen gäller under SMC kurser.
 

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
Är det stor skillnad i kostnad mellan bilsport-mc bas & mellanklass? Tänkte mig en honda 600 hornet kan dock inte räkna på mellanklass direkt på nätet. Det andra bolaget jag kollat med är länsförsäkringar och hos de verkar jag komma relativt billigt undan (de verkar gå på strypningen) :)
 

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Stockholm-Linköping
Hoj
CBR600F3-97
Är det stor skillnad i kostnad mellan bilsport-mc bas & mellanklass? Tänkte mig en honda 600 hornet kan dock inte räkna på mellanklass direkt på nätet. Det andra bolaget jag kollat med är länsförsäkringar och hos de verkar jag komma relativt billigt undan (de verkar gå på strypningen) :)

Jag befinner mig i en liknande situation. Får rätt bra pris på min hoj och dom verkar gå efter strypningen(Som sitter i tills september då jag får fullt A-kort), men lite läsning i gamla trådar tyder på att man får hem ett brev med en annan faktura. Så min fråga är det möjligt att tacka nej till det nya priset? Då får man försöka få den försäkrad till billigare pris utan att de märker ngt.
 

Eversun

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2012
Ort
Visby
Hoj
Yamaha R6 -00
Då är man stolt ägare till första sporthojen (sen någon månad tillbaka). Det är en Yamaha R6 -2000. Jag är 18 år (fyller 19 i år) och bor på Gotland, har haft lätt mc körkort i 2,5 år och tungt mc kort i 0,5 år. Ringde lite försäkringsbolag idag, och här är deras prisofferter (alla priser är för halvförsäkring):

Länsförsäringar: 10.828 kr (Smart = helår) 18.481 kr (Bas = avställningsbar)

Trygghansa: 21.048 kr (Bas = avsällningsbar)

If: 36.200 kr (Bas = avsällningsbar)

Folksam: 9.275 kr (Smart = helår) 12.797 kr (Bas = avsällningsbar)

Har inte ringt några mer, finns det några försäkringsbolag, som är seriösa och som försäkrar sporthoj? :va
Som det ser ut nu är det en avsällningsbar försäkring som ligger mig varmt om hjärtat, folksam har hittils gett det bästa priset, så jag överväger att tacka ja till. Någon som har varit missnöjd/nöjd med Folksam, vid en olycka? :tungan
 

xaxpop

Medlem
Gick med
28 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW F800R
Då är man stolt ägare till första sporthojen (sen någon månad tillbaka). Det är en Yamaha R6 -2000. Jag är 18 år (fyller 19 i år) och bor på Gotland, har haft lätt mc körkort i 2,5 år och tungt mc kort i 0,5 år. Ringde lite försäkringsbolag idag, och här är deras prisofferter (alla priser är för halvförsäkring):

Länsförsäringar: 10.828 kr (Smart = helår) 18.481 kr (Bas = avställningsbar)

Trygghansa: 21.048 kr (Bas = avsällningsbar)

If: 36.200 kr (Bas = avsällningsbar)

Folksam: 9.275 kr (Smart = helår) 12.797 kr (Bas = avsällningsbar)

Har inte ringt några mer, finns det några försäkringsbolag, som är seriösa och som försäkrar sporthoj? :va
Som det ser ut nu är det en avsällningsbar försäkring som ligger mig varmt om hjärtat, folksam har hittils gett det bästa priset, så jag överväger att tacka ja till. Någon som har varit missnöjd/nöjd med Folksam, vid en olycka? :tungan

Lustigt hur det kan skilja så mycket, är 24 och fyller 25 i år bor mitt i Göteborg, haft kortet i ett år och jag hamnar på 30.000:- för halvförsäkring på en R6 -00. Men är ju helt vansinnigt ju... Ska dom ha 20.000 om året extra för att stöldrisken är större här eller vad är det som är grejen?
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Jag befinner mig i en liknande situation. Får rätt bra pris på min hoj och dom verkar gå efter strypningen(Som sitter i tills september då jag får fullt A-kort), men lite läsning i gamla trådar tyder på att man får hem ett brev med en annan faktura. Så min fråga är det möjligt att tacka nej till det nya priset? Då får man försöka få den försäkrad till billigare pris utan att de märker ngt.

Det är möjligt att tacka nej. Tänk dock på att det formellt är så att om du tackar nej till nya premien räknas det helt enkelt som att du inte haft någon försäkring hos LF öht. Har du då haft hojen i trafik (ej avställd) kommer Trafikförsäkringsföreningen ("TFF") kräva pengar för perioden som du stått utan försäkring. Flera här på Sporthoj har skrivit om att de trots allt fått möjlighet att byta till annat bolag utan att LF backar trafikförsäkringen, men man får alltid ta sådant med en nypa salt. Räkna med TFF-krav.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Har ni redan betalt försäkring för 2013 tycker jag det är "fel" om dessa ändringar/försämringar skall gälla under detta år då det i praktiken handlar om ett förändrat försäkringsvillkor även om det kanske inte stått så detaljerat i villkoren hur försäkringen gäller under SMC kurser.

Inga ändringar införs efter att försäkringen förnyas med ytterligare ett år. Glömde (struntade...) man läsa villkoret och kolla att man verkligen ville ha produkten inför årsförfallodagen får man stå sitt kast så att säga.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top