Hjälp för dig som vill hitta rätt försäkring

moddlaren

Guest
Länsförsäkringar har den funktionen att det går o direkt försäkra via nätet, Jag gjorde detta skälv i går med nya bilen men det kanske är skillnad på bil o våra mc.
 

polskizz

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
stockholm
Hoj
YZF-R125
Hej det är så att jag har ett litet problem. Jag har täknat ett avtal med SalusAnsvar för en yamaha YZF-R125. NU har jag lämnat in den på mcvaruhusets verkstad och den ska vara där över vintern. Så jag ringde och fråga om det går att frysa försäkringen till nästa år men det gick visst inte. Jag har inte lust att betala 1200kr (800kr försäkring, 400kr verkstad) för att inte kunna använda mc'en!

Jag är inte helt hundra på försäkrningar men har ni några tips vad jag borde göra?
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Hej det är så att jag har ett litet problem. Jag har täknat ett avtal med SalusAnsvar för en yamaha YZF-R125. NU har jag lämnat in den på mcvaruhusets verkstad och den ska vara där över vintern. Så jag ringde och fråga om det går att frysa försäkringen till nästa år men det gick visst inte. Jag har inte lust att betala 1200kr (800kr försäkring, 400kr verkstad) för att inte kunna använda mc'en!

Jag är inte helt hundra på försäkrningar men har ni några tips vad jag borde göra?

"sälj" hojen till en förälder eller nära vän. Då bryts försäkringen och du kan antingen "sälja tillbaka" direkt eller låta den stå kvar på sin nya ägare. Glöm inte att teckna en garageförsäkring!!!

Edit: Detta gäller om du inte kan ställa av cykeln på vanligt vis och teckna garageförsäkring.
 

brum

amatör
Gick med
12 Oct 2010
Ort
Mölndal
Hoj
KTM 990 SM, 2008
Garageförsäkring

Någon som har tips på garageförsäkring med rimligt pris? Bilsport&mc vill ha 2997 per helår och att jag måste byta till deras försäkring när jag ställer på annars får man inga pengar tillgodo för tiden man inte utnyttjar.

Skulle helst teckna något som går att säga upp till våren. Max 200 pesetas/månad tycker jag är rimligt för min maskin.
 

polskizz

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
stockholm
Hoj
YZF-R125
"sälj" hojen till en förälder eller nära vän. Då bryts försäkringen och du kan antingen "sälja tillbaka" direkt eller låta den stå kvar på sin nya ägare. Glöm inte att teckna en garageförsäkring!!!

Edit: Detta gäller om du inte kan ställa av cykeln på vanligt vis och teckna garageförsäkring.

tackar, varför är garageförsäkrning viktig? om det står på en verkstad?
 

guldrevolt

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2011
Ort
City
Hoj
2010. BMW S1000rr
Tjena jag undrar vilken som är bästa försäkring om man ska ha en kawasaki z750 / z1000 är 29 år och bor i shtlm. Är det någon som har en tankar krign märkesförsäkring osv? Vilka försäkringsbolag ska man hålla sig ifrån? Har haft folksam tidigare och var väl helt ok nöjd med dem förutom att rånade mig :)
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Om det händer nånting under vintern så täcker garageförsäkringen det. En verkstad kan få inbrott, börja brinna, någon klåfingrig jävel välter din hoj eller tappar något på den... Vad som helst kan hända och du ska inte förutsätta att verkstaden betalar...
 

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Sitter i förs. funderingar, kan någon bekräfta lr dementera följande anekdot?
Var i kontakt med ett bolag idag där jag skulle få betala 1100:-/mån helförs. godtagbart!!, däremot skulle jag hamna på 680:-/mån när jag ställde av å där tyckte jag det ballade ur, ifrågasatte om hon verkligen tyckte detta var vettigt för nåt som står inlåst över vintern? åde tyckte väl inte hon heller,
nu till de som förvånade mig, plötsligt säger hon att jag kan ringa å säga upp förs. helt när jag ställt av, detta var tydligen nåt som hon helst inte skulle prata högt om för kunder...lite hysch hysch alltså.
kan de vara så att man har rätt att säga upp den garageförsäkringen som träder in när man ställer av, utan att förfallodagen spelar nån roll??? å detta är en sån grej som man inte "ljuger" om men inte berättar hela sanningen.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Sitter i förs. funderingar, kan någon bekräfta lr dementera följande anekdot?
Var i kontakt med ett bolag idag där jag skulle få betala 1100:-/mån helförs. godtagbart!!, däremot skulle jag hamna på 680:-/mån när jag ställde av å där tyckte jag det ballade ur, ifrågasatte om hon verkligen tyckte detta var vettigt för nåt som står inlåst över vintern? åde tyckte väl inte hon heller,
nu till de som förvånade mig, plötsligt säger hon att jag kan ringa å säga upp förs. helt när jag ställt av, detta var tydligen nåt som hon helst inte skulle prata högt om för kunder...lite hysch hysch alltså.
kan de vara så att man har rätt att säga upp den garageförsäkringen som träder in när man ställer av, utan att förfallodagen spelar nån roll??? å detta är en sån grej som man inte "ljuger" om men inte berättar hela sanningen.

Hej!

Det stämmer att du har rätt att säga upp en garageförsäkring när du vill, och då få eventuell outnyttjad premie återbetald.

Mvh. Marcus
Trygg-Hansa
 

Blaxxor

Medlem
Gick med
15 Nov 2010
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda Hornet 600 -00
Köpte mig en Honda Hornet 600 i höstas och tecknade en garageförsäkring över vintern för att spara pengar.

Har kollat vad helförsäkringen kostar på IF nu under vintern och det blir dyrare för varje gång jag tittar.

Dagen innan jag köpte hojen så tittade jag och då skulle den kosta 4000:- hel/hel. Nu när jag tittar så är den uppe i 5300:- hel/hel. Vad beror detta på ?

Har ni nåt tips på nåt annat bolag som är billigare som man ev t.o.m kan ställa av ?

Tycker det känns löjligt att premien bara sticker upp i pris, utan för mig, nån synlig anledning.

Honda Hornet 6000 -2000
Jag är 25år och haft körkort i två år, boendes i Vänersborg, (så ingen storstad direkt).
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Köpte mig en Honda Hornet 600 i höstas och tecknade en garageförsäkring över vintern för att spara pengar.

Har kollat vad helförsäkringen kostar på IF nu under vintern och det blir dyrare för varje gång jag tittar.

Dagen innan jag köpte hojen så tittade jag och då skulle den kosta 4000:- hel/hel. Nu när jag tittar så är den uppe i 5300:- hel/hel. Vad beror detta på ?

Har ni nåt tips på nåt annat bolag som är billigare som man ev t.o.m kan ställa av ?

Tycker det känns löjligt att premien bara sticker upp i pris, utan för mig, nån synlig anledning.

Honda Hornet 6000 -2000
Jag är 25år och haft körkort i två år, boendes i Vänersborg, (så ingen storstad direkt).

Det beror på att du har en 6000cc motor vettu, blir svindyrt då :tungan

Men ring och kika med länsförsäkringar, betalar 100:-/månad i garageföräkring till dem :tummenupp
 

Blaxxor

Medlem
Gick med
15 Nov 2010
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda Hornet 600 -00
Det beror på att du har en 6000cc motor vettu, blir svindyrt då :tungan

Men ring och kika med länsförsäkringar, betalar 100:-/månad i garageföräkring till dem :tummenupp

Har den garageförsäkrad där nu, men det var väldigt dyrt att helförsäkra. Minns inte vad det kostar, men det var bra mycket mer än på IF när jag ringde och kollade i höstas.

Tråkigt att det ska vara så dyrt :(
 

StreetFighter/R

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
87 Yamaha FZR1000/R
Hej! Har en fråga gällande importhojar.
Jag är precis på väg att köpa en GSXR 1000 k7 alt. k5. Jag undrar bara om suzuki's märkesförsäkring går att ta om man köper en importhoj ? Har hört att det inte ska gå.
 

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Tack för svaret, vad jag fattat så har TH gått tillbaka till som de va när ja va ung:) alltså inge tröökiga årsförs. som man inte får ställa av under vintern.Å inte helt vansinniga premier lr självrisker heller, nu kan man ju åka R utan å bölgrina igen då:)
Hej!

Det stämmer att du har rätt att säga upp en garageförsäkring när du vill, och då få eventuell outnyttjad premie återbetald.

Mvh. Marcus
Trygg-Hansa
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Tack för svaret, vad jag fattat så har TH gått tillbaka till som de va när ja va ung:) alltså inge tröökiga årsförs. som man inte får ställa av under vintern.Å inte helt vansinniga premier lr självrisker heller, nu kan man ju åka R utan å bölgrina igen då:)

Det stämmer. Sedan senhösten 2011 är THs MC-försäkringar återigen avställningsbara :)
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
En liten jämförelse mellan tre bolag på förvisso "bara" trafik.

Svedea, de har "valt att inte ta in dessa motorcyklar utan hålla låga priser på andra mc-typer".
Drygt 26 000 :- per år.

Sveland ville ha 10263:- för motsvarande försäkring.

Kollade med mitt nuvarande bolag, Länsförsäkringar Bergslagen, och det visade sig att jag inte hade fått rabatten för att man kör med skyddskläder och priserna blev följande:
Årsförsäkring (ej avställningsbar) 6172 :- per år
Basförsäkring (avställningsbar) 9887 :- per år
 
Last edited:

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Ur Svedeas villkor:


Alltså om olyckan är framme, oljan börjar läcka under färd och tar fyr (som för Lorenzo förra året) , så är det taskigt läge, du får inte en spänn.

Skär motorn under KNIX med SMC får du inte en spänn. Härligt, speciellt "liknande ändamål", under vilket de kan sätta nästan vad som helst.


Vad är detta för? Stenskott ? Frostskador ?

Låter som två paragrafer för att slippa betala ut

sist men inte minst:


Så det gäller inte om nån anser att du har :
-kort för fort
-kört vårdslöst
-wheelat
-visat upp dig för att vara häftig (burnouts inkluderat)

Låter för mig som en usel försäkring. Du får ju inget skydd egentligen. Villkoren är löst formulerade och med reservationer för att f-bolaget ska kunna neka dig utbetalning. Skulle aldrig tecknat med dessa

Kan bara säga att jag har Svedea och att jag gick omkull på en KNIX och de har bara varit bra att ha att göra med. Inget tjafs och snabba med att betala ut pengarna.
 

Ondketchup

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Ort
På hojen
Hoj
KTM RC8R -11
Har kollat upp försäkring på en Ktm RC8R -11
trygg hansa skulle ha 28k för helförsäkring
Alla pratade om att folksam va sjukt bra på ktm
men glöm de 48k skulle dom ha :(
Någon som har en sådan hoj här o tips?
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Har kollat upp försäkring på en Ktm RC8R -11
trygg hansa skulle ha 28k för helförsäkring
Alla pratade om att folksam va sjukt bra på ktm
men glöm de 48k skulle dom ha :(
Någon som har en sådan hoj här o tips?

KTM märkesförsäkring, men då måste du ha trafikdelen i ett annat bolag.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top