Knep för att slippa betala TV-licens

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Läste på denna sida nyss: http://digital-tv.4m.se/betala-tv-licens.htm
Där står detta:
"Skyldigheten att betala TV-avgift omfattar inte sådana TV- mottagare som på grund av sin konstruktion inte kan användas för att ta emot markbundna sändningar. Lag (1997:1164)."

Mitt scenario:
Jag har projektor i vardagsrummet och LCD i sovrummet (även en crt32" i vardagsrummet men ska byta mot plasma) och har en box till vardera pryl. Dock endast ett abonnemang (flyttar kort när jag ska kolla). Behöver jag pynta avgift (om vi skippar 32"-aren)?
Om jag måste pynta för att det är marksänd digitaltv, kan jag istället teckna abonnemang hos CanalDigital och slippa tv-avgiften?

boxer-abonnemang 164:-/månad (grundutbud+autogiro)
TV-avgift 160:-/månad
SUMMA: 324:-/månad

Istället:
Canaldigital familjepaket+familjepaket för en extra bildkälla 269 Kr/mån
SUMMA: 269:-/månad

Enda sura är att man inte får TV3 samt ZTV :huvet Där visas ju de bästa sitcom-serierna!


OBS: Jag mailade nyss detta till Radiotjänst men jag förväntar mig att få ett väldigt krångligt svar som gör att jag antagligen inte kommer förstå vad de menar (om detta stämmer mao) för då förlorar de ju stålar. Men jag bad om ett rakt svar, får se vad som kommer.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vem behöver knep? :va
jag har då rakt ingen tv :rolleyes:
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Har för mig att om man inte har en analog tv tuner så behöver man inte betala. Typ det stog nå i lagen som lyder så här "TV apparater med analog mottagare ska betala tv licens"

Vet ej om dom har hunnit ändra detta.

Om det gäller fortfarande så är det bara ta bort den och kolla på digital tv istället
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nu tänkte jag ju för en gångs skull göra rätt för mig :rolleyes:
Och vem fan orkar skruva ut mottagaren ur tv'n? Men seriöst så använder jag mig inte av mottagaren i tv'n och har heller aldrig gjort detta där jag bor nu.
Och har jag endast projektor/plasma/lcd samt CanalDigital så borde jag ju slippa betala licensen? Det är det jag är ute efter, sen att jag kan ljuga om att jag har tv eller ej kvittar. Det är känslan av att blåsa dem på riktigt när de kommer hit och frågar som jag är ute efter.
Enda anledningen till att jag pyntar just nu är för att min sambo inte kan ljuga och när de frågade om vi hade tv när hon öppnade för dem så blev svaret ja.... :huvet

Twosaint skrev:
Vafan ska ni hålla på och fuska för ?
Det är väl bara att betala som alla andra :tomten

Som sagt, inget fusk jag är ute efter...
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
så där kör jag.. en plasmadisplay o satelitmotagare.. slapp tv-avgiften, har kvar mitt fina brev från radiotjänst o visar upp när dom kommer o ringer på dörren. :D
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Maverick skrev:
...när dom kommer o ringer på dörren. :D
Då låter det annars, "Öhh.. ja just ja det stämmer. var och skaffade en dumburk häromveckan . :rolleyes: " . Anmäler och sen "säljer" man TVn....
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
morlock skrev:
Då låter det annars, "Öhh.. ja just ja det stämmer. var och skaffade en dumburk häromveckan . :rolleyes: " . Anmäler och sen "säljer" man TVn....
orkade inte me de tjafset.. så jag gjorde på detta vis istället.. :D
 

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
En liten YZF
Så efter 2008 så behöver inte många betala tv-avgift pga. digital tv, det låter konstigt..

Eller så kan man får betala ändå fast det markbunda inte fungerar men man har ju fortfarande en analog tv mottagare :näsblod

EDIT:
Westfield skrev:
Läs noga, Lag 1989:41 4paragrafen
Den lag som hänvisas till upphör att gälla 2005-08-01 !!

OK då är jag med..
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
En klassiker.
Ställ en uppsättning vinterdäck i vardagsrummet. När pejlaren kommer så säger du bara att det är brorsans TV, som du förvarar medans han flyttar. Det är ju hans däck också.
Var tydligen någon student som provade detta för några år sedan med lysande framgång :yoparty
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Stortryne skrev:
En klassiker.
Ställ en uppsättning vinterdäck i vardagsrummet. När pejlaren kommer så säger du bara att det är brorsans TV, som du förvarar medans han flyttar. Det är ju hans däck också.
Var tydligen någon student som provade detta för några år sedan med lysande framgång :yoparty
Verkar rätt värt att ha 4 vinterdäck i vardagsrummet utifall en pejlare kommer vart tionde år. :rolleyes:
 

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
VTR Firestorm
Det är ju bara att slänga lapparna om betalning av TV-licens. Så slipper man betala. Så gör jag. Brukar intala mig själv att min sambo (sköldpaddan) betalar licensen, då slipper man också betala.
 

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Men om dom kommer och ringer på så är det väl bara att säga att jag har minsann ingen tv. Vill dom komma in så får dom återkomma med domstolsbeslut gällande husrannsakan och polisen. Annars sätter dom inte foten innanför dörren. Inte hemma hos mig iaf. Skulle dom mot förmodan göra detta då åker dom dit för hemfridsbrott. :)
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Jag brukar kasta ut TVn genom fönstret varje gång de ringer på. Bor på 4e vån. :nicka
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
M.G.F skrev:
Men om dom kommer och ringer på så är det väl bara att säga att jag har minsann ingen tv. Vill dom komma in så får dom återkomma med domstolsbeslut gällande husrannsakan och polisen. Annars sätter dom inte foten innanför dörren. Inte hemma hos mig iaf. Skulle dom mot förmodan göra detta då åker dom dit för hemfridsbrott. :)

Detta är inget problem för mig men tydligen för min flickvän :mad: Ska det vara så svårt att ljuga för en statligt anställd person? Dem SKA man ljuga för, så har jag blivit uppfostrad iaf :4skrika
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top