Trimning av oljekylda GSXR-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
J.J skrev:
Hur är det med tråget, om man vill bli av med en del av det för att kunna sänka mer ? Finns det någon årsmodell eller så som har lägre tråg, eller finns det att köpa "billet" för "rimliga" pengar eller är det till att terrorisera händiga polare ? :confused:

Jag tog vinkelkapen och drog av mina tråg och klippte sen till en alu-durkplåt som jag tog till polaren som sen svetsade ihop det. Mest krångligt är det att korta av olje-pickupen eftersom alla porer är indränkta med olja och legeringen inte är den mest optimala. Jag har tätat mina med Techno-Weld, dvs det zink-baserade alu-lodet på de ställen där det såg ut som råttskitar.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
J.J skrev:
Hur är det med tråget, om man vill bli av med en del av det för att kunna sänka mer ? Finns det någon årsmodell eller så som har lägre tråg, eller finns det att köpa "billet" för "rimliga" pengar eller är det till att terrorisera händiga polare ? :confused:


'88ans 1100 R har ett lägre tråg, bara o montera men du måste ha motsvarande oljepickup, fast det är andra anslutningar för kylaren. Även 1100 F'en har ett lägre tråg, och det finns med samma anslutningar som 1127 R tråget.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
J.J skrev:
Börjar misstänka att min koppling inte riktigt "bettar" ordentligt, det känns som att den har lite problem direkt efter växlingarna. Hur mycket pallar den för innan man behöver modifiera ? Jag har 183 bhp nu och kopplingen är helt orörd, sätter man bara i en x-tra solfjäder eller ? Roos, du hade något trix om jag inte missminner mig. :confused: :huvet

Fick sätta ditt en extra fjäder på min koppling efter nya toppjobbet...*s*...det bara slirade med orginal fjädrar i med en fjäder till sen har det varit lugnt.
Innan det han jag elda upp gamla lamellerna...*flin*...så det vart nya såna också
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Hej,

Har blivit ägare till en Turbo Gixxer modell lååååång.

Har lite frågor..Är 1052,1127 och 1150 cylindrar/toppar kompatibla på samtliga årgångar?

Är det nån som har c/c måtten mellan insugen, har inte hunnit skruva isär den än, men är intreserad av att veta?

mvh
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Färnbo skrev:
Hej,

Har blivit ägare till en Turbo Gixxer modell lååååång.

Har lite frågor..Är 1052,1127 och 1150 cylindrar/toppar kompatibla på samtliga årgångar?

Är det nån som har c/c måtten mellan insugen, har inte hunnit skruva isär den än, men är intreserad av att veta?

mvh

Japp 1052, 1127 och 1157 är kompatibla, enda problemet är att vevhusen är anpassade för respektive cylinder så det krävs lite arbete(slipa/fräsa)
för att tex sätta en 1157cylinder på en 1052motor.

cc mått 77mm-93mm-77mm
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Noyah skrev:
Borde jag inte märka av det mer om den vore helt bortom hjälp?

Kanske lite fel tråd att söka råd om felsökning på en trött originalmotor... å andra sidan har jag hur mycket prylar som helst som kan göra den icke-trött! :D

Tag hjälp av någon och gör en läckagetest av alla 4 cyllarna (först utan och sen med lite olja pytsad i cyllarna, men först ska du justera ventilerna så att ingen ventil ligger på. Behöver du hjälp av en meck hos en MC-handlare men vill mecka själv, köp en servicemanual och tag hjälp av sporthoj.com när det kör ihop sig. Mecka hoj är väldigt enkelt - om man inte har bråttom samt tar reda på vad saker och ting har för funktion i motorn.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
andersbrink skrev:
Kanske lite fel tråd att söka råd om felsökning på en trött originalmotor... å andra sidan har jag hur mycket prylar som helst som kan göra den icke-trött! :D

Helt rätt, fel av mig... men är den inte helt död så kommer jag nog försöka pigga upp den :tomten
Det som inte behöver läggas på att laga den kan man ju lägga på att trimma va ju idén.

jag har en servicemanual till hojen men inte riktigt tillgång till garage.
bråttom har jag inte det är ju långt till nästa säsong!
ska se om bror min kan låna lite av sitt garage.

Dyrt att göra den "icke-trött" ?:p
lika bra att slänga in en färdig tok-trimmad 1100 ? :gnissla
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
gixxer_1255 skrev:
Japp 1052, 1127 och 1157 är kompatibla, enda problemet är att vevhusen är anpassade för respektive cylinder så det krävs lite arbete(slipa/fräsa)
för att tex sätta en 1157cylinder på en 1052motor.

cc mått 77mm-93mm-77mm

Tack...

Nån som känner att de vill bli befriade från ett 1157 cylinderblock?

PMa....
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
andersbrink skrev:
Tips för trimsugna.....


Hade jag suttit med en bunt pengar så hade jag nog befriat dej från 1127 blocket och ditt 83mm block med kolvar. Vem vill inte ha en extra räsermotor?

Men nu är jag luspank och knappt råd med makaroner på bordet så det får bli någon annan gång. Samt att sambon inte delar min passion för att köpa saker, har varit en dyr sommar med bil, båt och husvagn. Det sista hennes krav för som andra prylarna.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Fruntimmer... :rolleyes:

Tänk om man kunde ha skinnstället på hela tiden, garaget fullt av hojar och tillgång tilll obundna grabbar att dricka öl med hela natten....

Jag ska bli läderbög i nästa liv ! :hihi
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Biker66 skrev:
Fruntimmer... :rolleyes:

Tänk om man kunde ha skinnstället på hela tiden, garaget fullt av hojar och tillgång tilll obundna grabbar att dricka öl med hela natten....

Jag ska bli läderbög i nästa liv ! :hihi


Nåja. I vårt förhållande är det hon som tjänar pengarna, så det är väll bara att ställa sig in i ledet och se glad ut, jag är ju företagare så jag är ju pank.

Om du har garaget fullt av hojar, lite småmek och konstant kalla bira så blir jag gärna din läderbögspolare i nästa liv. Det är bara att tänka på PH när det är dax... Ont det gör ont.....Liten stund på natten inte på dan..... :3freak
 

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Grimsås
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
J.J skrev:
Hur är det med tråget, om man vill bli av med en del av det för att kunna sänka mer ? Finns det någon årsmodell eller så som har lägre tråg, eller finns det att köpa "billet" för "rimliga" pengar eller är det till att terrorisera händiga polare ? :confused:


Jag tog ett 86-88 tråg (1100) som jag fräste av och sedan tog en 4 mm platta & tigade dit. Penslade insidan av svetsen med epoxy som säkerhet mot läckage.

Olje silen fräste jag av samt tog bort det ca 1 cm höga plåtgalleri som sticker ner.

Tot fick jag bort ca 2,5-3 cm.

Ang kopplingen så ligger det ett shims bakom fjädrarna som är ca 60 mm i diameter och ca 1,5 mm tjockt: släng bort det. Använd 3 st fjäderbrickor, nya & fräscha.

mvh H (numera utan räser.............. :( )
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
RoosRacing skrev:
Jag tog ett 86-88 tråg (1100) som jag fräste av och sedan tog en 4 mm platta & tigade dit. Penslade insidan av svetsen med epoxy som säkerhet mot läckage.

Olje silen fräste jag av samt tog bort det ca 1 cm höga plåtgalleri som sticker ner.

Tot fick jag bort ca 2,5-3 cm.

Ang kopplingen så ligger det ett shims bakom fjädrarna som är ca 60 mm i diameter och ca 1,5 mm tjockt: släng bort det. Använd 3 st fjäderbrickor, nya & fräscha.

mvh H (numera utan räser.............. :( )

Behövs det ? har mitt kvar + 3 fjädrar.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Biker66 skrev:
Fruntimmer... :rolleyes:

Tänk om man kunde ha skinnstället på hela tiden, garaget fullt av hojar och tillgång tilll obundna grabbar att dricka öl med hela natten....

Jag ska bli läderbög i nästa liv ! :hihi

Man behöver inte bli läderbög, det är bara att bosätta sig i Hedesunda, undvika socialt liv på pizzerian i veckorna och istället bosätta sig i garaget och sen räjsa på helgerna (där är det ju VÄLDIGT "många" groupies, jorå... visst sörru). De enda tjejer man ser är kassörskorna på ICA och på jobbet är det 148 grabbar och 2 uggliga sektreterare i 60-års åldern.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Okej, jag kanske får anledning att titta förbi någon gång :pannkyss

Förresten, sektreterare!? Har de flyttat dit från Knutby ?? :va
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Kopplingsfjädrar

Hej alla glada !!!
Var ute och moterade i en x-tra solfjäder igår kväll och lät den där innersta "shims/brickan" sitta kvar. Har inte kunnat provköra än - men jag tyckte att kopplingen inte kändes nämnvärt mycket trögare - har jag schabblat eller är den fortfarande hyffsat lättjobbad :confused: :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om du kör med Barnett-fjädrar och spänner upp dem för hårt så spricker de men om du kör med en extra originalfjäder så var din koppling så slut att den bara tog upp slacket på förslitningen. En extra originalfjäder märks knappt. T.ex. Micke Berglund kör med 4 st originalfjädrar och den kopplingen känns inte speciellt trög den heller.

Däremot 3 Barnett-fjädrar, DET känns. :D

J.J skrev:
Hej alla glada !!!
Var ute och moterade i en x-tra solfjäder igår kväll och lät den där innersta "shims/brickan" sitta kvar. Har inte kunnat provköra än - men jag tyckte att kopplingen inte kändes nämnvärt mycket trögare - har jag schabblat eller är den fortfarande hyffsat lättjobbad :confused: :va
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top