Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Dr.Bike

Guest
Silverryggen skrev:
2668243 Rent flödesmässigt skiljer ju inte så mycket (spjället).Låter man någon seriös med MYCKET erfarenhet ställa in CV-fuggarna med luftburk (ej separata filter)
och lägger ner en del möda å kraft så kan man ju få till det "ganska" bra med rätt munstycken/nålar.
Tyvärr visar det ju sig alltför ofta att det ät löpande-band principen hos operatörerna, i med "rätt" huvudmunstyke för att få till en hyfas A/F-kurva sen , NÄSTA...

PS. Hade FCR 39 (med trattar) på min 1127 i somras, var trevligt att ligga på ca 5-6K ner i en viadukt på 2:an och skafta inne i tunneln... Tanterna som gick på gångbanorna blev nog inte helt nöja med den insugsljuds-explosionen som infann sig, men det blev jag:D


Tyvärr har du rätt i det där med löpande-bandprincipen... därför är det bra att en av mina vänner snart har en egen bromsbänk! :tummenupp
Då kan man ju fiddla lite!

Samma sak med tändförställare... det är som kjejsarens nya kläder.

Kan se tanterna framför mig! :hihi
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Jag åkte med CV 40'or i flera år med trimmad rova på gatan, och det funkade fint, även med lustgas. Och det skulle ju absolut inte funka enligt flera andra trimmare, men inte ett problem hade jag med det. Och det enda som gjordes i dom var att borra ett hål i trotteln, andra nålar ala Brinkens favorit märke hehe och lite större munstycke, med KN's filter...dom där med 2 fuggar till ett filter.
 

Dr.Bike

Guest
Wibbe skrev:
2668464 Jag åkte med CV 40'or i flera år med trimmad rova på gatan, och det funkade fint, även med lustgas. Och det skulle ju absolut inte funka enligt flera andra trimmare, men inte ett problem hade jag med det. Och det enda som gjordes i dom var att borra ett hål i trotteln, andra nålar ala Brinkens favorit märke hehe och lite större munstycke, med KN's filter...dom där med 2 fuggar till ett filter.

Å faen.
Hålet i trotteln, minns du om det var ett likadant som det som redan fanns, eller borrade ni upp det befintliga? Och isf, hur mycket?

Ja, vad gäller Brinken så vet ju alla att han kör med Dyng-Jet, men dissar dem här för att ingen ska bli lika schnabb! :hihi
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Dr.Bike skrev:
2668498 Å faen.
Hålet i trotteln, minns du om det var ett likadant som det som redan fanns, eller borrade ni upp det befintliga? Och isf, hur mycket?

Ja, vad gäller Brinken så vet ju alla att han kör med Dyng-Jet, men dissar dem här för att ingen ska bli lika schnabb! :hihi

Ska till garaget nu, återkommer!
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Wibbe skrev:
2668532 Ska till garaget nu, återkommer!

Hålet är 2,5 mm i diameter, likadant alltså som det som är på andra sidan av nålen. Det finns ju en liten antydan var hålet ska vara på trotteln.

På mina andra CV40 bryggor, så har jag inga hål i trottlarna. Den ena är bestyckad för ett KN filter i orginal burken, och öppnare system. Då lämnade den '91an ca 128 hk på bakhjulet, och den andra bryggan går med turbo.
 

Dr.Bike

Guest
Wibbe skrev:
2668788 Hålet är 2,5 mm i diameter, likadant alltså som det som är på andra sidan av nålen. Det finns ju en liten antydan var hålet ska vara på trotteln.

På mina andra CV40 bryggor, så har jag inga hål i trottlarna. Den ena är bestyckad för ett KN filter i orginal burken, och öppnare system. Då lämnade den '91an ca 128 hk på bakhjulet, och den andra bryggan går med turbo.

Tusen tack för det!
Detta korrensponderar helt med det jag såg på Aussisajten, där trotteln (Honda) bara hade ETT hål den med, och man borrade upp ett till likadant.
 

F.A

Medlem
Gick med
5 Sep 2006
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki 1100r-91 .BMW F800R
andersbrink skrev:
2656610 132.5 i RS36'orna med en shimstoppad 91-92 motor låter som en bra början. Du ska ivfsh upp i bänk och verifiera, väl..? Börja med 132.5 och 1127 kubik, större motor = mindre munstycke - fast exakt vet man inte förrns man bänkat.
upp i bänk hade jag nog ej tänkt :rolleyes: går på känsla...orginal med rör och rs36òr måste vara hur vanligt som helst för en 1100r, så en någurlunda svensson bestyckning som funkar borde det gå att luska ut från dig:pannkyss
numer finns det väl bänkar överallt sist jag benka var hos henning
för ca 10år sedan, såg ett bänkpapper från en 1570cc, kurvan såg bra ut:D
körde du på min tid typ10-13 år sedan?
22,5 var piloterna skulle de va 17.5?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro

F.A

Medlem
Gick med
5 Sep 2006
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki 1100r-91 .BMW F800R
retur rs

För att överleva med rs fuggar skall det vara retur vajer el hur:rolleyes:
Att få plats med det kitet med dubbla vjrar och rulle bredvid org kontrollerna(start knappen osv) går det:confused: går det inte att mod bef arrangemang
med en retur,ni som har retur vajer hur har ni gjort??På en race hoj är det ju inga problem då har man ju inte så mycket knappar att trycka på bara en stor rulle som skall vridas:D nu skall ju alla orginal knappar användas:va
Nån som har vajer arr.liggandes?
MVH
Rosen hur gick det egentligen på hemresan från motopark????
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
F.A skrev:
2693738 För att överleva med rs fuggar skall det vara retur vajer el hur:rolleyes:
Att få plats med det kitet med dubbla vjrar och rulle bredvid org kontrollerna(start knappen osv) går det:confused: går det inte att mod bef arrangemang
med en retur,ni som har retur vajer hur har ni gjort??På en race hoj är det ju inga problem då har man ju inte så mycket knappar att trycka på bara en stor rulle som skall vridas:D nu skall ju alla orginal knappar användas:va
Nån som har vajer arr.liggandes?
MVH
Rosen hur gick det egentligen på hemresan från motopark????
Returvajer är ett måste! Helvete vilka gashäng man kan få annars. Jag har varit med om några stycken... och man tror att man kan nå och hinna slå om dödarknappen om det skulle hända, men det är lättare sagt än gjort när det skenar... :näsblod
Jag monterade en dubbelvajerhistoria på min hoj, tror kitet kom från Motospeed och kostade en tusing. Funkade jättebra. Rullen flyttas ut ca 15 mm ungefär, men det är inget som stör tycker jag. Man når bromsen ändå. Flytta ut handtaget lika långt på andra sidan kanske? Kommer inte ihåg om jag gjorde det.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Det finns plats för en vajjer till i orginal handtaget, bara att borra ett nytt hål i bakkant på själva huset för gasrullen. Om du skruvar upp den och kikar så tror jag du förstår hur man ska göra. Fästet för vajjer nippeln är klart i själva rullen, bara nytt hål för vajjer och en liten skruv som håller den på plats i huset behövs.
 

F.A

Medlem
Gick med
5 Sep 2006
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki 1100r-91 .BMW F800R
rs vajer

Wibbe skrev:
2693819 Det finns plats för en vajjer till i orginal handtaget, bara att borra ett nytt hål i bakkant på själva huset för gasrullen. Om du skruvar upp den och kikar så tror jag du förstår hur man ska göra. Fästet för vajjer nippeln är klart i själva rullen, bara nytt hål för vajjer och en liten skruv som håller den på plats i huset behövs.
Bara handla till en orignal gasvajer och applicera:tummenupp
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Wibbe skrev:
2693819 Det finns plats för en vajjer till i orginal handtaget, bara att borra ett nytt hål i bakkant på själva huset för gasrullen. Om du skruvar upp den och kikar så tror jag du förstår hur man ska göra. Fästet för vajjer nippeln är klart i själva rullen, bara nytt hål för vajjer och en liten skruv som håller den på plats i huset behövs.

På mitt orginalhandtag så är det ett ganska stort hål borrat. I det sitter det sedan en svarvad plasthylsa som passar perfekt i hålet. Den är sedan limmad med dunderlim så att den sitter ordentligt. Plastdistansen är även gängad på insidan så att den extra gaswiren sitter ordentligt.
Fungerar jättebra. :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Wibbe skrev:
2693819 Det finns plats för en vajjer till i orginal handtaget, bara att borra ett nytt hål i bakkant på själva huset för gasrullen. Om du skruvar upp den och kikar så tror jag du förstår hur man ska göra. Fästet för vajjer nippeln är klart i själva rullen, bara nytt hål för vajjer och en liten skruv som håller den på plats i huset behövs.
Jaha, då var det en i onödan utlagt tusenlapp från min sida :näsblod Jaja, så kan det gå.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
lahi skrev:
2695948 Jaha, då var det en i onödan utlagt tusenlapp från min sida :näsblod Jaja, så kan det gå.

Det beror på, orginal rullen ger lite långt slag mellan tomgång och fullgas. Vid normal körning är det inget problem, men vid rivstartsåkning så får man ta tag långt "fram" på handtaget...så armbågen pekar likt en stör mot himlen innan man lämnar iväg...annars var det svårt att ge fullgas.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Wibbe skrev:
2696508 Det beror på, orginal rullen ger lite långt slag mellan tomgång och fullgas. Vid normal körning är det inget problem, men vid rivstartsåkning så får man ta tag långt "fram" på handtaget...så armbågen pekar likt en stör mot himlen innan man lämnar iväg...annars var det svårt att ge fullgas.

Hade precis det problemet med min när jag hade FCR39 monterade och returvajern genom orginalhandtaget... Det var bara att ta ett grabbatag om rullen och vrida rejält...(lågnt..)

Eller så köper man ett "snabbgashandtag" på Hobbex:
-För snabba och riviga starter...:D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Wibbe skrev:
2696508 Det beror på, orginal rullen ger lite långt slag mellan tomgång och fullgas. Vid normal körning är det inget problem, men vid rivstartsåkning så får man ta tag långt "fram" på handtaget...så armbågen pekar likt en stör mot himlen innan man lämnar iväg...annars var det svårt att ge fullgas.
Jahaja, då har jag kanske lite nytta av den ändå! :tummenupp Vad bra! Den sitter på fortfarande iallafall och funkar finfint :)

Silverryggen skrev:
Eller så köper man ett "snabbgashandtag" på Hobbex:
-För snabba och riviga starter...:D

:D Det där uttrycket har jag hört förr :D
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Tjenare alla Sukafans!

En fråga:

Ni som trimmar OCH behåller vakuumfuggarna, hur tunar ni in dem bäst för gasrespons osv.
.
.

Jag hänger på med en fråga också. På min GSX-R750 -88 har nån yngling klippt bort locket med "luft-doserings-öppningen" på original-luftfiltret så det är öppet istället för ett begränsat luftflöde.

Fråga: påverkar det trottelresponsen jämfört med omoddat filter, dvs lyfter plast-trottlarna snabbare om det är lite begränsning på luft-tillflödet ?
Iofs kommer jag se om det är en skillnad när jag monterar ett nytt orig-filter..
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Någon som har "facit" på vad den smidigaste och bästa 7/11 konverteringen är? Jag har blivit rekommenderad från gixxer.com att försöka hitta en 1200 bandit och ta så mycket som möjligt från den samma och sedan trimma vidare på den motorn.

Vad tycker ni!? Vad har ni för erfarenheter?

Mvh Thomas
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top