Trimning av oljekylda GSXR-tråden

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
F.A skrev:
2656143 Jaha då är det dags att kolla ventilspel och trycka dit RS36òr
frågor: är det shims el skruv på 91àns topp(ventilspel),
huvudmunstycke rs36 ysi duplex övr orginal 132,5 ok?
Har skruvat en del men det var förlänge sedan och de sista förgasarna man hade att göra med var Lectron 44òr(1605cc)
kollar bara lite med er innan jag börjar skruva:tungan
Tiden man har nu räcker inte till att testa det skall funka direkt:rolleyes
hoj-gsxr1100-91


91topp = shims
RS36 på GSXR 1100 = 127,5
 

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Grimsås
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
F.A skrev:
2656143 Jaha då är det dags att kolla ventilspel och trycka dit RS36òr
frågor: är det shims el skruv på 91àns topp(ventilspel),
huvudmunstycke rs36 ysi duplex övr orginal 132,5 ok?
Har skruvat en del men det var förlänge sedan och de sista förgasarna man hade att göra med var Lectron 44òr(1605cc)
kollar bara lite med er innan jag börjar skruva:tungan
Tiden man har nu räcker inte till att testa det skall funka direkt:rolleyes
hoj-gsxr1100-91



Fredrik Andskär antar jag !......he...he kommer ihåg hjulningarna med 1605:an

Personbästa med den blev ??

/Roos
 

F.A

Medlem
Gick med
5 Sep 2006
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki 1100r-91 .BMW F800R
Topp

gixxer_1255 skrev:
2656152 91topp = shims
RS36 på GSXR 1100 = 127,5
Anses shims toppen sämre än de äldre topparna
typ shims som inte vill vara med vid för mycket ventispel
shims dyra? 127,5 med rör och rs36 ok sitter 132,5 i nu:rolleyes:
 

F.A

Medlem
Gick med
5 Sep 2006
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki 1100r-91 .BMW F800R
F.A skrev:
2656167 Anses shims toppen sämre än de äldre topparna
typ shims som inte vill vara med vid för mycket ventispel
shims dyra? 127,5 med rör och rs36 ok sitter 132,5 i nu:rolleyes:
Jo man minns väl dig också :) blev inga rökar tider man hade ju turbo Robban som konkurent, man blev lite matt när han i kvalet på första racet (minns ej år)när han kör 8,10 295km/t första repan den sista hojen jag hade gick 8,30 -270km/t alastaro såååå mycket vrid :D hjulade man och sparkade i för tidigt ja då var det
himlen man såg:D Föresten jag var långt före i finalen i orsa när du körde din final efter,
förstod ej vad du mena när du sa-"vafan håller du på med" det var ngt med fotocellen i mål dom konstaterade att jag var först ockulärt...
Var det inte motopark racet du sommnade vid ratten vid hemfärd:rolleyes:
hur såg hojen som stod i släpet ut efter den resan?
Har köpt åka till jobbet hoj tröttnade på att se alla hojar glida förbi i solskenet på tranebergsbron:gnissla
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
132.5 i RS36'orna med en shimstoppad 91-92 motor låter som en bra början. Du ska ivfsh upp i bänk och verifiera, väl..? Börja med 132.5 och 1127 kubik, större motor = mindre munstycke - fast exakt vet man inte förrns man bänkat.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2656610 132.5 i RS36'orna med en shimstoppad 91-92 motor låter som en bra början. Du ska ivfsh upp i bänk och verifiera, väl..? Börja med 132.5 och 1127 kubik, större motor = mindre munstycke - fast exakt vet man inte förrns man bänkat.

Jag hade 125 i min snik-raceportade shims-topp med CV38 (1127, V&H helsyst)
Men samma topp/avgas fast med FCR39 satte Rickard (RG-Engeneering) i 127 main jet och jag fick en perfekt lamda-kurva. (25 grader varmt och 65% fuktighet)

Så 132,5 med dagen väder låter som ett ypperligt utgångvärde
 

Chunky Monkey

London's calling
Gick med
26 Aug 2003
Ort
sundsvall
Hoj
R1
gsxr 750 '90

Nu har jag kommit igång med min bandit 600/750 projekt.
Jag har en gsxr 750 topp/cylindrar från '90 (som är portad)
och cv 38 med 145 huvudmunstyck.Nålarna sitter högst upp.
Mina frågor är:

1. Om jag använder k&n eller bmc luftfilter med origanal(bandit 600) avgassystem måste jag ombestyka förgasare?

2.Blir det mycket skillnad med en helsystem? Tänkt mest på körbarhet och inte dem sista häster?

3.Hur många häster har en 750 från 1990?

Tack. Jay.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
1. Alla förgasare bör alltid bestyckas om när man byter prylar på insuget, cv-förgasare måste alltid bestyckas om när man fipplar med insuget.

2. Du loosar 2 hästar i mellanregistret och vinner 2 längst upp - detta med en motor i för övrigt original. För att vinna på att byta hela systemet ska man ut med mer än ca 50% mer effekt än original.

3. 114 http://www.portablepct.com/fastlarry/bandit750.htm
 

Chunky Monkey

London's calling
Gick med
26 Aug 2003
Ort
sundsvall
Hoj
R1
packningsats 750 '90

Letar efter en packningsats till gsxr 750 '90
och har fått helt olika prisar,

Athena Ca 3300.- hos Roffes
"Nån pirat märke" Ca 1700:- hos Alviks mc.
Läste nån inlägg här på sh som sa den kostar Ca 500:-

Vart köpa man packningsats för 500:-?
Kan man lita på dem?

Tack för alla tips
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
caddick skrev:
2665324 Letar efter en packningsats till gsxr 750 '90
och har fått helt olika prisar,

Athena Ca 3300.- hos Roffes
"Nån pirat märke" Ca 1700:- hos Alviks mc.
Läste nån inlägg här på sh som sa den kostar Ca 500:-

Vart köpa man packningsats för 500:-?
Kan man lita på dem?

Tack för alla tips

Packningssatsen för 500:- är säkert en sk. base gasket kit från Cometic (Finns säkert hos Motospeed), den innehåller alla "pappers" packningar till bottendelens kåpor, tråg, mm. medans Athena, m.fl. innehåller även topppackning, ventiltätningar och alla gummidetaljer i motorn.
 

Chunky Monkey

London's calling
Gick med
26 Aug 2003
Ort
sundsvall
Hoj
R1
Wibbe skrev:
2665492 Packningssatsen för 500:- är säkert en sk. base gasket kit från Cometic (Finns säkert hos Motospeed), den innehåller alla "pappers" packningar till bottendelens kåpor, tråg, mm. medans Athena, m.fl. innehåller även topppackning, ventiltätningar och alla gummidetaljer i motorn.


Finns det "bara" base, toppackning,ventiltätningar och alla gummidetaljer satser?
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
caddick skrev:
2665735 Finns det "bara" base, toppackning,ventiltätningar och alla gummidetaljer satser?

Är inte det en komplett packningsats du frågar efter då?

Visst du kan köpa alla detaljer löst oxo, base kittet 500:- topppackning/cylinderfot ca 1000:-, ventiltätningar ca 45:- st har jag för mig...

...eller missförstår jag nått?
 

Dr.Bike

Guest
Vakuumfuggar

Tjenare alla Sukafans!

En fråga:

Ni som trimmar OCH behåller vakuumfuggarna, hur tunar ni in dem bäst för gasrespons osv.
Och: Väljer ni olika nålar och testar er fram eller höjer ni bara originalnålen??

Man ser ju olika KIT för vakuumfuggar, framför allt de från Factory Pro, där man i de värsta racingkiten ju både borrar i förgasarhus, trottel samt byter till andra fjädrar (förutom nålar och munstycken dårå).
Borrning verkar oftast gå ut på att låta vakuumkammaren kommunicera friare mot förgasarhalsen = vakuumet når snabbare in ovan trotteln och den lyfter m.a.o snabbare.
Någon annan borrning har jag ännu inte sett.
Factory Pro själva talar om "drilling of carb. bodies" vilket då skulle vara förgasarhusen, men som sagt de enda BILDER jag sett är när det borrats i trottlarna.

Ni som monterat ett värsta Factory Pro, vilka hål borrades? Och hur mycket?

Tittar man sen på nålar så är ju ofta originalnålar alldeles för raka (avgaskrav och annan skit). Så även om man hissar dem som attan så kanske man aldrig kommer ikapp?

Trottelfjädrarna gissar jag är bra mycket MJUKARE än original, för rappare gasrespons. Kan nån bekräfta? Detta var ju ett raggarmek på gamla SU att klippa av några varv på fjädern... ;)
Och detta har jag nu även sett på hojar. En site i Australien bla.

Så ni som har kunskaper i ämnet, pliiis... :)
 

Chunky Monkey

London's calling
Gick med
26 Aug 2003
Ort
sundsvall
Hoj
R1
Wibbe skrev:
2665769 Är inte det en komplett packningsats du frågar efter då?

Visst du kan köpa alla detaljer löst oxo, base kittet 500:- topppackning/cylinderfot ca 1000:-, ventiltätningar ca 45:- st har jag för mig...

...eller missförstår jag nått?


Allt jag behöver är base, topppackning och ventiltätningar.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
caddick skrev:
2666005 Allt jag behöver är base, topppackning och ventiltätningar.

OK, www.motospeed.se löser alla packningar, kanske även tätningarna, fast dom brukar jag köpa orginal.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är väl ingen här som direkt trimmar för roadracing, de enda tillfällen man har behov av snabb trottelrespons. Kör man med förgasare blir det väl ivfsh Keihin eller Mikunis flatslide och inga CV. Borrade trottlar har man kanske behov av om man kör med turbo, men på en gasthoj - mjäväl.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Dr.Bike skrev:
2665946
1.Ni som trimmar OCH behåller vakuumfuggarna, hur tunar ni in dem bäst för gasrespons osv.

2.Tittar man sen på nålar så är ju ofta originalnålar alldeles för raka (avgaskrav och annan skit). Så även om man hissar dem som attan så kanske man aldrig kommer ikapp?
Väljer ni olika nålar och testar er fram eller höjer ni bara originalnålen??

3.Trottelfjädrarna gissar jag är bra mycket MJUKARE än original, för rappare gasrespons. Kan nån bekräfta?:)

1. Som Anders säger så är det inte många som trimmar seriöst som behåller CV-grunkorna, valet blir företrädelsevis Keihin FCR alt. Mikuni TMR (eller gamla Mikuni RS) Den gasresponsen kommer man ALDRIG i närhet av med vaccumfuggar.

2. Ang. nålarna så brukar de flesta (som inte har massor med deg och tid) nöja sig med att höja eller sänka orginalnålarna.
De riktigt seriösa bänkoperatörerna/trimmarna provar sig givetvis fram mellan olika nålar för att få den mest fördelaktiga kurvan oavsett mek.förg eller vaccumfuggar. Flukta ganska långt ner på denna sidan: http://www.factorypro.com/tech/carbkei.html
Där står en hel del matnyttigt ang val av förgasarnålar (FCR)
En annan aspekt är ju att förgasarnålar är SVINDYRA, kostar plenty... Och en annan är att när man är och trimmar på den nivån så skulle man behöva ha flera uppsättningar nålar, 25 grader fuktigt, 18 grader torrt mm, mm...

3. Bekräfta, visst blir det marginellt bättre gasrespons på en vaccum-fugge, men man skall ju betänka att det är fjädern/vaccum som stänger också...:D
 

Dr.Bike

Guest
Det ante mig sa ho... när fi.... sprack! No such things as free lunches.
Hur man än gör har man arselet bak.
Såklart jag vet att RIKTIGA gasare alltid är bättre...men ibland vill man (eller nån annan) kunna göra en snik, men göra den så bra som möjligt! :)
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Dr.Bike skrev:
2668170Såklart jag vet att RIKTIGA gasare alltid är bättre...men ibland vill man (eller nån annan) kunna göra en snik, men göra den så bra som möjligt! :)

Rent flödesmässigt skiljer ju inte så mycket (spjället).Låter man någon seriös med MYCKET erfarenhet ställa in CV-fuggarna med luftburk (ej separata filter)
och lägger ner en del möda å kraft så kan man ju få till det "ganska" bra med rätt munstycken/nålar.
Tyvärr visar det ju sig alltför ofta att det ät löpande-band principen hos operatörerna, i med "rätt" huvudmunstyke för att få till en hyfas A/F-kurva sen , NÄSTA...

PS. Hade FCR 39 (med trattar) på min 1127 i somras, var trevligt att ligga på ca 5-6K ner i en viadukt på 2:an och skafta inne i tunneln... Tanterna som gick på gångbanorna blev nog inte helt nöja med den insugsljuds-explosionen som infann sig, men det blev jag:D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top