Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Lite bara till er som planar toppen. På min hoj tog vi av lite på cylindrarna istället för toppen, allt för att ha kvar dom förbränningsrum som Suzukis tekniker funderat en stund på. Squish är inte det mellanrummet mellan cylinderns kant och kolvens topp? Eller har jag fått det helt om bakfoten? Min Squish är någon stans mellan 0,94-0,96. (Om jag nu pratar om samma sak som er.) Men då är min topp orörd vad gäller planing, så jag gissar att mitt mellanrum mellan kolv och ventil är lagom.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Qwerty skrev:
Lite bara till er som planar toppen. På min hoj tog vi av lite på cylindrarna istället för toppen, allt för att ha kvar dom förbränningsrum som Suzukis tekniker funderat en stund på. Squish är inte det mellanrummet mellan cylinderns kant och kolvens topp? Eller har jag fått det helt om bakfoten? Min Squish är någon stans mellan 0,94-0,96. (Om jag nu pratar om samma sak som er.) Men då är min topp orörd vad gäller planing, så jag gissar att mitt mellanrum mellan kolv och ventil är lagom.

Cylinderkant och kolv = deckheight

Kolv och topp = squish


(reservation för stavfel)
 

ronnyracer

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrland
Hoj
Katana 1428 + Honda XR 640
Du har rätt igen RPM. Ursäktar om jag glider från ämnet lite i Roos tråd...

Såg chassiet när jag var ner för att hämta bottendelen, var inte till salu och jag hade en moddad EF som saknade snurra! När så Åsells "mästerstycke" dök upp på annons så ringde jag/slog till på stubben! Blir nog aldrig mer till salu! (tror jag måste ta tillbaka EF:en också!)

Fö är det JE 10,5:1 kolvar å inget annat (ett hell å måsta surfa på arbetstid...)
 
Last edited:

BUBBLA GTI

Grisarnas MC
Gick med
7 Dec 2003
Ort
stockholm
Hoj
suzuki, ktm, aprilia
hej. bra tråd roos.

har en fråga om avgassystem.
jag har två olika yoshimura system.
det ena har "expansionkammrar" mellan rören, typ burkar.
det andra systemet har inga.
vilket är bäst att ha på en std-motor, resp en vässad med portad topp,
30/26, RS40?
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Tändning

Håller med föregående talare, bra tråd !!!
Åker 1370, 31/26 Bohlintopp, RS40, Power pack tändning o lite småvassa kammar. Hojen är lite seg att få igång när den är kall och kräver istort sett jämt choke i startögonblicket. Blir det mer lättstartat med tex Dyna tändning och blir det mer effekt ?
PS. Tag era gamla GSX-motorer och hoppa över till er överfyllda tråd :7peta :) :hihi Skoja bara. Skall inte squishen ligga på 1,1 ???
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
BUBBLA GTI skrev:
hej. bra tråd roos.

har en fråga om avgassystem.
jag har två olika yoshimura system.
det ena har "expansionkammrar" mellan rören, typ burkar.
det andra systemet har inga.
vilket är bäst att ha på en std-motor, resp en vässad med portad topp,
30/26, RS40?

Jag har för mig att "duplex-burkar" som dom kallas tror jag, ger lite bättre låg/mellan varvsegenskaper. Är båda 4-1 eller 4-2-1 ?
 

BUBBLA GTI

Grisarnas MC
Gick med
7 Dec 2003
Ort
stockholm
Hoj
suzuki, ktm, aprilia
båda är 4-1.
har också hört nåt om bättre låg/mellan register,
men fyller dom verkligen nån funktion?




J.J skrev:
Jag har för mig att "duplex-burkar" som dom kallas tror jag, ger lite bättre låg/mellan varvsegenskaper. Är båda 4-1 eller 4-2-1 ?
 

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Det är ju snart vinter å då måste ju man ha nåt att göra... Jag har en gammal 750cc 70/48,7 jag undrar om nån vet om det går att montera cyl+kolvar å topp från 1052cc 76borr motorn, passar kolvbultar, deckhöjd/spacer?, förhållande slg/borr vettigt?, håller vevpartiet för om jag räknat rätt 883cc
:confused:
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
J.J skrev:
Håller med föregående talare, bra tråd !!!
Åker 1370, 31/26 Bohlintopp, RS40, Power pack tändning o lite småvassa kammar. Hojen är lite seg att få igång när den är kall och kräver istort sett jämt choke i startögonblicket. Blir det mer lättstartat med tex Dyna tändning och blir det mer effekt ?
PS. Tag era gamla GSX-motorer och hoppa över till er överfyllda tråd :7peta :) :hihi Skoja bara. Skall inte squishen ligga på 1,1 ???

Har ju ingen längre vet du väl jag la ju till ett R på min, vad kör du för komp på din 1370 ?
Jag kör 1.2 squish nu för att vara på den säkra sidan och för att få ner kompet runt 12,5.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
J.J skrev:
Blir det mer lättstartat med tex Dyna tändning och blir det mer effekt ?

En gixxer-tänding som håller sig inom 32 till 36 grader diffar runt 3 hästar upp eller ner på en 180 hästars motor, mer gör det inte. Dvs, du kan ordna det med antingen originaltändingen, Power Pak'en eller ett Dyna. Mest lättstartad är den med originaltändingen. Har du kollat upp flottörnivån i RS'arna att den är 17 mm? Det finns ju lixom en anledning till att man har monterat en choke på förgasarna, dvs för att den ska kunna användas. :)

Jag ställer alla mina förgasare så klent att jag lär använda choke när den stått still ett tag. Har tröttnat på att byta stift i tid och otid för att de surar ner sig. Väldigt mycket enklare att använda choken istället.
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Bra trådinitiativ! :tummenupp
Min 1100R -92 är portad och har ett V&H-helsystem samt cv36'or (import...)
Ska riva motorn i vinter och går i trimtankar. Vad finns att göra? Billigast först!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jabben skrev:
går i trimtankar. Vad finns att göra? Billigast först!

Gör som jag, motionera bort magen! Det kan ta lite lång tid men kräver minst meckning. Själv behövde jag bara byta lager i inlines'en efter 150 mil och nya hjul efter 200 mil.

/anders - ikväll 20km på inlines & stavar, medelpuls 146, 1049 kcal.

<edit>Kejrå, mekaniska spörsmål... vad ger din hoj för effekt på bakhjulet som den är nu? Bara så vi vet status på din portning.</edit>
 
Last edited:

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Grimsås
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
Olika...

Har precis justerat ventiler på Gabbis EF + bytt vent kåp packn......pappers junk, tacka vet jag GSXR (gummi).....

Ronny:

Skit i vad kolvtillverkaren uppger, av erfarenhet vet jag att det aldrig stämmer ! Räkna på kompet statiskt, satsa på 1,2 i sq & 10,5-11 i komp, Sq är MYCKET viktigare att ha än komp.......provmontera sedan med modellera. G9 på insug är inte så lång dur på att du behöver bekymra dig, vrid har du i & med kubiken.....I stort sett samma kombo som Gabbis fjolårsmotor, förutom komp & ins kam. Hennes gav 210 på hjulet.

JJ: Har du provat på strippen ännu ? Du vet att jag snart best. igen, vad sägs om Lectron 46 + Murray Pro Stock rör ? :yoparty

Blitzen:

Vet om motorer som gjort denna modd, inget att hålla på med igentligen,1100 snurra är enklare....och hållbarare.


Bubbla GTI:

Duplexrören gör mer skillnad på mindre cc typ 750 där man vill ha ut toppeffekt oxo, på en 1100 kan de kvitta.

Blitzen : FÖRGASARE Keihin fcr hellst(6500 beg/11000 nya av mig) annars Mikuni RS, sedan portning av topp(4-8000 kr), tom en 30/26 topp(8-12000) ger bra resultat redan på 1127 cc, sedan 1216-1308 cc.


Puuhhh........mvh H (skall försöka slå mina 5,72/210 på Lördag i Malmö.....)
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
andersbrink skrev:
Gör som jag, motionera bort magen! Det kan ta lite lång tid men kräver minst meckning. Själv behövde jag bara byta lager i inlines'en efter 150 mil och nya hjul efter 200 mil.

/anders - ikväll 20km på inlines & stavar, medelpuls 146, 1049 kcal.

<edit>Kejrå, mekaniska spörsmål... vad ger din hoj för effekt på bakhjulet som den är nu? Bara så vi vet status på din portning.</edit>
Bra kämpat Anders! Själv har jag max ett par kilon att hämta runt midjan så det får bli trimmning :)
Hojen ger nu ca 120 på slangen. :(
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Yes, jag har kört 6 repor med tidtagning. Tyvärr har psyket inte riktigt lyckats fatta att hojen är 5 cm. längre och 10 cm. lägre, så med en 60-fotare på 1.69 åkte jag till slut 9.49/243.5 km/h. Skall jobba hårt med 60-foten samt införskaffa shiftkit+light så snart jag hittar lite pengar. :hihi
Får se om tid/pengar finnes för lite mer chassie mod. i vinter. Behöver nog jobba lite med min egen körteknink till att börja med.
Jag åker med ungefär 13,5 i komp. om jag inte minns fel-inte uppmätt på någotvis.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jabben skrev:
Hojen ger nu ca 120 på slangen. :(

Hm, en original 89-90 med v&h bör ge ca 127 och en 91-92 som har en bättre topp ger runt 132. Drar den mycket olja?

Trimma gör man helst inte sekvensiellt utan allt på en gång, iaf om man vill ha mest krut för pengarna. Säg en prislapp vad det får kosta eller ett effektmål som du vill uppnå.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
andersbrink skrev:
Gör som jag, motionera bort magen! Det kan ta lite lång tid men kräver minst meckning.

Jobbar på det :tummenupp Tränar varje morgon på gymmet, kör spinning för fulla muggar. Hur mycket bättre slutfart får jag?

Mitt problem är alla jäkla skitfel och att få tiden att räcka till. Har ännu inte cykeln ihopskruvad. Mitt andra problem är min koppling, har lyckats med ett par hyffsade starter men dom är långt ifrån dom fina som jag hade med 750 motorn. Funderar på om jag ska våga starta på högre varv? Nu fösöker jag på 4-5k man kanske skulle kliva upp till 5-7 i stället.
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
1127 koppling

Börjar misstänka att min koppling inte riktigt "bettar" ordentligt, det känns som att den har lite problem direkt efter växlingarna. Hur mycket pallar den för innan man behöver modifiera ? Jag har 183 bhp nu och kopplingen är helt orörd, sätter man bara i en x-tra solfjäder eller ? Roos, du hade något trix om jag inte missminner mig. :confused: :huvet
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Jeg vet at mine motorer ikke er rene R motorer men siden jeg har brukt R topp på GSX botten så kan vel jeg og legge inn:)

Første utgave:
1427ccm ( 83x66mm ) 30-26 ventiler , portet av Erik Marklund. Dyna 4000. Megatron 44mm, VHR Sidewinder ( litt omsvetsat av meg ). 13-1 komp.
VHR steg 3 kammer ( vet da faen på duration men 9,8mm i lyft )
Straight cut gears. Portet vevhus. Portet oljekanaler. Honede lageroverfall.
Yoshimura RACE ventilfjærer ( 10000,- ) . Titanium retainers.

210 hk på Mc-Xpress Superflow dyno

Denne motoren kjørte jeg MYE på gatan. Bla var jeg på Isle of Man med denne motoren når den sto i min Nico Bakker.

Andre Utgave.
Samme motor men med 32-27,3 mm ventiler , plastrad og isærflyttet. Portet av Erik og 14-1 i komp.

220 hk på Mc-Xpress sin Superflow dyno.

Denne motoren prøvde jeg å kjøre på gaten men detn blev lite for varm.

Begge gangene så måtte Erik kolla om alt var OK på dynoen for han tyckte at det var høga verdier :)

Erik KAN porte en topp.

Jeg kan sette en motor sammen :):) ( hehehehe )
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Oljetråget

Hur är det med tråget, om man vill bli av med en del av det för att kunna sänka mer ? Finns det någon årsmodell eller så som har lägre tråg, eller finns det att köpa "billet" för "rimliga" pengar eller är det till att terrorisera händiga polare ? :confused:
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top