Vilket larm för att skydda sitt garage?

TräskTroll

Ihärdig och entusiastisk...
Gick med
7 Nov 2004
Ort
IGöteborg
Hoj
Kawasaki zl 1000 Eliminator 87, Kawasaki Zephyr 1100 -93. Lätt modifierad.
Hej!
Vilket larm använder ni för att skydda era dyrgripar när de står parkerade i garage? Jag syftar här på larm för själva lokalen.
Det garage jag har tillgång till saknar telefonlinje och jag undrar om det är någon som använder sig av larm med sk "GSM-uppringning". Är du/ni nöjd(a)?Några rekommendationer av modell eller märke? :confused:
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Inte för att det är svar på din fråga, men vad jag har läst på andra forum så är larm med GSM-uppringning tydligen såpass dyra att det inte lönar sig för en privatperson att investera i.

Jag har dock en kompis som har larmfirma så jag kan höra med honom vid tillfälle och se vad han rekommenderar.
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
mankan skrev:
Inte för att det är svar på din fråga, men vad jag har läst på andra forum så är larm med GSM-uppringning tydligen såpass dyra att det inte lönar sig för en privatperson att investera i.

Jag har dock en kompis som har larmfirma så jag kan höra med honom vid tillfälle och se vad han rekommenderar.

När jag jobbade med att installera larm låg gsm uppringare på 5000kr.
Det va ca 1 år sen.
//Mheel
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kan det inte vara motiverat att dra in telefon, och använda ett vanligt hemlarm, som ringer upp en larmcentral? Har du länsförsäkringar så kan du få en bra deal med Falcks larm! Jag har ir-deckare, brandvarnare och dörrkontakt, pyntar nån hundring/månad. Och så fort minsta lilla händer så kollar väktare upp det! Eller ja, dom ringer ju först iofs, men ändå.
 

Fitte

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Malmö
Hoj
SV1000N
jag jobbar som larminstallatör för securitas, och kan meddela att ett larm med gsm-uppringare kostar i runda slängar runt 4000:- 3800:-, för å vara exakt.........iofs tillkommer en månadskostnad på ett par hundringar. då ingår iofs fria väktarutryckningar, oavsett orsak...

det jag hade gjort är att köpa ett "clas ohlsson-larm"....el motsvarande, och koppla in en siren, modell FETESIREN :näsblod gärna två stycken, placerade på bökiga ställen, så det blir svårare för buset å göra åverkan på larmet! det skrämmer alltid nån...
 
Last edited:

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Jag har ställt en bärbar dator i garaget som går på nätdrift.
Till denna har jag även kopplat en webbkamera och en mobiltelefon.

När någon rörelse detekteras med kameran så skickas SMS till min mobil och även bilder inne i garaget tas med hjälp av kameran(än så länge så sparas dom bara på HD'n men jag ska även configurera så att bilderna skickas till en förinställd epostadress).

Kan vara kul att få med tjuvarna på bild också, bara att skriva ut bilderna i så fall och ta med dom till polisen :yoparty

Det är just att få med tjuvarna på bild som är en del av min poäng.

Kostnad:
Dator 4200kr
Webbkamera 500kr
Mobiltelefon 200kr
Kontantkort 100kr
 
Last edited:

Frosth

www.frosth.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen just nu
ClasOhlson har väl en variant för 2400 kronor som kan skicka SMS. Du stoppar i valfritt kontantkort.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Här har dom ett för ca 1200:- som man kan koppla in på en larmgivare för att trycka iväg SMS eller ringa upp. Men det är rätt gammalt så de telefoner det stödjer är flera år gamla.

http://www.alarmera.se/GSMlarm.htm

Jag har sett ett komplett larm för strax över 2000 och där ingick en Nokia-nalle med kontantkort. Jag skall försöka hitta den sidan.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
@flea: kan man bli uppringd själv också eller bara kopplad till Securitas larmcentral? Jag och min jo-stav rycker ut fortare än Securitas. :martialar

@burner: blir det inte bara att de snor din dator också?
 
Last edited:

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Jag har ett trådbundet DSC Maxsys med GSM-uppringare.
 

TräskTroll

Ihärdig och entusiastisk...
Gick med
7 Nov 2004
Ort
IGöteborg
Hoj
Kawasaki zl 1000 Eliminator 87, Kawasaki Zephyr 1100 -93. Lätt modifierad.
Jag håller på att kontrollera lite olika larmlösningar och är ytterst tacksam för hur ni på SH.com har löst det i just ert garage.
Min Tanke är att alla som har sina dyrgripar i garaget skall få ett sms och/eller ett samtal med förinspelat meddelande när larmet går.

Att ett vaktbolag skall kontrollera garaget när larmet går är en lösning. Den lockar däremot inte oss. Dels bor de flesta av oss inom 400m från garaget, dels har det vaktbolag som min arbetsplats anlitar inte imponerat (Samma bolag har en komplett larmlösning som de vill att vi använder oss av...).
Att det skall ta upp emot 70 minuter från det att ett larm går tills de är på plats tycker jag inte är ok när inställelsetiden enligt kontrakt är MAX 20 minuter. Förklaringen vi fick var att: "Vi har ingen förklaring till det inträffade". Detta har hänt ett par gånger. Vaktbolaget har betalat de "böter" som finns inskrivna i kontraktet varje gång utan protester...

Slutsatsen blir att dyrgriparna skall skyddas av ägarna själva. Som "Neutral" så färgstarkt uttrycker det; "Jag och min jo-stav rycker ut fortare än Securitas".

Vad gäller sirener skall det finnas (MINST) ett högljutt exempel, med massar av decibel i garaget! Detta gör att start och stopp av larm lämpligtvis sker med fjärrkontroll...

Det finns larm INKLUSIVE mobiltelefon för en tusenlapp och uppåt. Nackdelen är att de säljs utomlands. Och är utan fjärrkontroll. (Och på e-bay) Support och garantiärenden tenderar att kosta mer än det smakar i dessa fall...

Skall lägga upp lite länkar ikväll. Nu har jag jobbat klart för inatt och kudden lockar starkt...
/H
 
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda XL600R -83
Såg dessa på Kjell & Co
För det vanliga telenätet. 1099:-
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=50320&path=

För gsm 1999:-
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=50321&path=

Men oavsett så göm alla larmprylar i ett diskret skåp eller dyl. där man inte gissar
att de finns (så slås dom inte sönder vid inbrott).
Siren ska man sätta i en kraftig metallbur enligt samma tankesätt.

Tänk även på att gömma alla kablar, man tystar ju lättast en siren
genom att rycka kabeln för den.
Mitt tips är att spackla över kabeln och sedan måla hela hela rummet,
då finns det inte en chans att kunna se kabeln. Och som bonus får du ett
nymålat garage :)
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
gunnar_gt750 skrev:
Jag har sett ett komplett larm för strax över 2000 och där ingick en Nokia-nalle med kontantkort. Jag skall försöka hitta den sidan.

Det var det här jag tänkte på. 2495:- var det inkl telefon.
http://www.larmdirekt.se/order2.htm

Lite roande att de i marknadsföringen har som argument att det är gratis att få larm genom att kolla på nummerpresentatör. Ev debitering på kontantkortet är nog inte det mest prioriterade när man befinner sig i en skarp situation.
 

Gula faran

Liten men snabb
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
zxr400
Paroxyst skrev:
Jag har en skylt där det står: "Nevermind the Dog, Beware of the owner"

Ingen som försökt än... :tummenupp

Vår skylt
"Om hunden anfaller, ligg still tills hjälp anländer" fungerar oxå :tummenupp
....en dag satt en lagom glad bekant o väntade :tummenupp
 

Gula faran

Liten men snabb
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
zxr400
burner skrev:
Jag har ställt en bärbar dator i garaget som går på nätdrift.
Till denna har jag även kopplat en webbkamera och en mobiltelefon.

När någon rörelse detekteras med kameran så skickas SMS till min mobil och även bilder inne i garaget tas med hjälp av kameran(än så länge så sparas dom bara på HD'n men jag ska även configurera så att bilderna skickas till en förinställd epostadress).

Kan vara kul att få med tjuvarna på bild också, bara att skriva ut bilderna i så fall och ta med dom till polisen :yoparty

Det är just att få med tjuvarna på bild som är en del av min poäng.

Kostnad:
Dator 4200kr
Webbkamera 500kr
Mobiltelefon 200kr
Kontantkort 100kr

Bra lösning :tummenupp läge o "kopiera"...
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Gula faran skrev:
1627289 Vår skylt
"Om hunden anfaller, ligg still tills hjälp anländer" fungerar oxå :tummenupp
....en dag satt en lagom glad bekant o väntade :tummenupp

Gammal fin tråd.

Senaste flugan är:

"Trespassers will be shot, survivors will be shot again!"

Till slut när marknadskrafterna gjort sitt kan det dock bli lite tjatigt :
eb_1_b.JPG
 
Last edited:

Skinnpåven

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Södra Norrland
Hoj
KTM 690 SMC
hassethehen skrev:
1595168 Hej!
Vilket larm använder ni för att skydda era dyrgripar när de står parkerade i garage? Jag syftar här på larm för själva lokalen.
Det garage jag har tillgång till saknar telefonlinje och jag undrar om det är någon som använder sig av larm med sk "GSM-uppringning". Är du/ni nöjd(a)?Några rekommendationer av modell eller märke? :confused:


Har du IF som försäkringsbolag så kanske detta kan vara något.

Följande är saxat från deras sida
"Håll koll på båten och bilen med If Tracker" (Måste troligtvis gälla för mc också, förmodar jag)

Varje år stjäls tiotusentals båtar och bilar i Sverige och många kommer aldrig tillbaka till sina ägare. Med If Tracker har du kontroll på var din båt eller bil befinner sig – oavsett om det är du själv eller någon objuden som befinner sig ombord.

"If Tracker är ett modernt trygghetspaket* som bygger på den senaste tekniken inom GPS och GSM. Paketet består av en spårningsenhet, liten som en tändsticksask, som monteras i din båt eller bil. Med spårningsenheten aktiverad kan din båt eller bil positioneras på 10 meter när över hela Europa.

Halva priset för dig som är kund hos oss
Har du försäkrat din båt eller bil hos oss betalar du endast 3.990 kronor . Ordinarie pris är ca 7.990 kronor.

Flera användningsområden
Du kan utnyttja If Tracker på flera olika sätt. Spårning hjälper dig lokalisera din stulna båt eller bil och hjälper dig rätt om du åkt vilse. Parkeringsvakten larmar Viking larmcentral som omedelbart kontaktar dig om din båt eller bil flyttas. Assistansknappen är en tjänst som ger extra trygghet om något skulle hända (tillval för båt). Även här sänds en signal till Viking larmcentral som kontaktar dig inom en minut."

Vill du beställa en If Tracker eller veta mer? Ring telefon
020-655 655.

EDIT: Jag läste ditt inlägg lite väl fort och uppmärksammade först nu att du syftade på larm för lokalen. Alltså var inte detta tips så relevant.

/Skinnpåven
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top