Fylla på AC (bil)

ZejtaN

Fucked for life ^^
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Strömstad
Hoj
CBR 1000 RR
BiB skrev:
Om jag inte minns helt fel, så gjorde jag en liten efterfyllnad på ett gammalt R12 system, med ett medie som hette R407A. Inget byte behövde göras map filter, olja eller o-ringar, bara fylla och vara glad.

Skall tydligen finnas någon eftermarknadsprodukt ute i vida världen som är som en sprayburk med köldmedia i. Engångsflaska som skruvas fast på fyllningsnipplen och så fyllar man så mycket att det kyler igen, kan väl funka en sommar tills det läcker ut igen.. Lär nog inta vara så lätt att få tag på i vårat avlånga land.




Det finns en sjö olika dropin medier, så detta kan nog stämma.
Den flaskan kan du nog leta länge efter i sverige...
Sverige ligger högt i kurs gentemot andra länders syn på köldmedie och dess inverkan på naturen.

Däremot finns det engångsflaskor med R134a i halv kilos portioner, med snabb nippel på, men för att få köpt en sådan i sverige krävs som alltid företag med kundnummer hos återförsäljaren av produkten och ackreditering hos SWEDAC för att få hantera, köpa, och lagerföra etc etc etc blabla bla ( en helvetes massa regler med andra ord ) fan, när jag tänker efter så har jag en sån flaska nånstans =)

Och det är förbjudet enligt ett kyl system som man vet att det är ett läckage på, då man i teorin lika gärna kunde släppt ut det i trädgården.
 

ZejtaN

Fucked for life ^^
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Strömstad
Hoj
CBR 1000 RR
tycon1 skrev:
Tack tack! :Bugar :Bugar
Nu återstår det att se hur man gör..en 5000 kanske det är värt!? Har inte köpt bilen än, men det gäller väl dom flesta volvo/saab :va


no problem vettu, :)

Gör en system check och få svar på tal om vad som felar och gör sen en värdering utifrån vad det kostar och vad som krävs för att få fason på sakerna igen.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Gör ett litet trådlyft med div information.
Biltemas drivgas 15-197 innehåller "90% r134a" och funkar utmärkt att köra med i bil-AC.
Bilar från -94 bukar ha r134a som kylmedia.
Det gåraldeles utmärkt att fylla rätt mängd genom att väga gasburkarna före , under och efter fyllning.
Dessutom har alla ac-system diverse skyddssystem som förhindrar att nåt går galet, så så länge man inte kopplar ur nåt av dom ska man inte kunna pajja nåt.
Även om systemet läcker lite så kan man ju få kyla över sommaren för under tusenlappen och det tycker jag är klart värt istället för att betala kanske uppåt 1/4 av bilens värde på nya ac-grejor.
(lite lätt dubbelmoral att biltema kan sälja gasen på flaska för airbrushing, men det går inte o köpa på riktig flaska för att fylla sin AC med)
Jag köpte fyllutrustning på ebay och har hjälpt folk att fylla sina system, och läcker dom inte (vilket dom flesta inte brukar göra konstigt nog) så funkar dom utmärkt efteråt.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Även om systemet läcker lite så kan man ju få kyla över sommaren för under tusenlappen och det tycker jag är klart värt istället för att betala kanske uppåt 1/4 av bilens värde på nya ac-grejor.

Intressant! Jag har en 96:ans Peugeot 405 med AC och som naturligtvis inte fungerar och när det är så här varmt är det olidligt. Bilen gick på 11.000 och inte vill man lägga kanske lika mycket till på att fixa kyla - då är det bättre att sälja och köpa ny bil om det inte går att fixa riktigt billigt.

Återstår att se vad det är för typ av kylmedia eller om det ens läckt ut. Det kan ju lika gärna vara kompressorn t.ex. som lagt av (inget speciellt ljud hörs när man trycker på AC-knappen...). Haynes-manualen säger inte mycket om reparation av AC - undras varför :rolleyes:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Intressant! Jag har en 96:ans Peugeot 405 med AC och som naturligtvis inte fungerar och när det är så här varmt är det olidligt. Bilen gick på 11.000 och inte vill man lägga kanske lika mycket till på att fixa kyla - då är det bättre att sälja och köpa ny bil om det inte går att fixa riktigt billigt.

Återstår att se vad det är för typ av kylmedia eller om det ens läckt ut. Det kan ju lika gärna vara kompressorn t.ex. som lagt av (inget speciellt ljud hörs när man trycker på AC-knappen...). Haynes-manualen säger inte mycket om reparation av AC - undras varför :rolleyes:

Det sitter en tryckvakt i systemet. Om trycket läckt ut kommer kompressorn aldrig att slå till.

Jag har en 28 år gammal Mercedes 300 TD som jag har som hobby-/finbil och bara kör om somrarna. Jag lät konvertera systemet till R134 för några år sedan, bytte även filter, kompressor, givare, kondensor samt torkfilter. Nu funkar systemet bra. Men det kostade en del. AirCondCenter på Tantogatan, gjorde jobbet. Jag monterade delarna själv för att spara pengar, medan de vacuumsög, läckagetestade och fyllde samt beställde hem delarna.
 
Last edited:

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Gör ett litet trådlyft med div information.
Biltemas drivgas 15-197 innehåller "90% r134a" och funkar utmärkt att köra med i bil-AC.
Bilar från -94 bukar ha r134a som kylmedia.
Det gåraldeles utmärkt att fylla rätt mängd genom att väga gasburkarna före , under och efter fyllning.
Dessutom har alla ac-system diverse skyddssystem som förhindrar att nåt går galet, så så länge man inte kopplar ur nåt av dom ska man inte kunna pajja nåt.
Även om systemet läcker lite så kan man ju få kyla över sommaren för under tusenlappen och det tycker jag är klart värt istället för att betala kanske uppåt 1/4 av bilens värde på nya ac-grejor.
(lite lätt dubbelmoral att biltema kan sälja gasen på flaska för airbrushing, men det går inte o köpa på riktig flaska för att fylla sin AC med)
Jag köpte fyllutrustning på ebay och har hjälpt folk att fylla sina system, och läcker dom inte (vilket dom flesta inte brukar göra konstigt nog) så funkar dom utmärkt efteråt.

Jag har fixat AC på tre bilar den senaste tiden, och ingen av dom har varit tät. kan verkligen inte tänka mig att de flesta är täta, skulle nog säga att 9 av 10 har en trasig kondensor.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Vet att flera har fulfyllt med Gasol med lyckade resultat. Gäller ju bara ha koll på mängden.
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Intressant! Jag har en 96:ans Peugeot 405 med AC och som naturligtvis inte fungerar och när det är så här varmt är det olidligt. Bilen gick på 11.000 och inte vill man lägga kanske lika mycket till på att fixa kyla - då är det bättre att sälja och köpa ny bil om det inte går att fixa riktigt billigt.

Återstår att se vad det är för typ av kylmedia eller om det ens läckt ut. Det kan ju lika gärna vara kompressorn t.ex. som lagt av (inget speciellt ljud hörs när man trycker på AC-knappen...). Haynes-manualen säger inte mycket om reparation av AC - undras varför :rolleyes:

Det är säkert r134 i den där om den är från 96. Du kan ju testa att trycka på piggen i påfyllningsventilerna, pyser det så har du lite tryck i systemet, kanske för lite för att kompressorn ska starta, men antagligen ingenting. Om den är tom kan du försöka få tag på en sån där koppling som man sätter på påfyllningshålet och blåsa i luft (typ 10 kg) och lyssna om det pyser.
Pyser det inte så kan du ju börja leta lite ordentligt, sätt en manometer när du har luft i och se om du har tryck i dagen efter, och starta inte bilen medans du har luft i systemet.
Kompressorn kan du ju känna lite på, vrid på den utanför remskivan och se om det snurrar fint och inte känns konstigt. Och tjuvkör kompressorn en snabbis genom att sätta 12volt på den lilla sladden som går till kompressorn, då ser du och hör du när den startar, startar den inte då är väl kompressorn helpaj, eller så är magnetkopplingen som startar kompressorn paj. Har du tätt så är det bara att vakuumsuga och pumpa i gas. Men det är nog inte tätt, så det är bara att börja leta, kan vara massa saker som läcker, men kolla extra på kondensorn i fram. ev presshylsor på slangar osv.

Det här är inget "riktigt" sätt att fixa med ac, men det funkar, iaf för mig. Egentligen ska man provtrycka med kvävgas eller något, och sen läcksöka med ordentligare saker, men man kan göra så här. Har du en läcka märker du det när du vakuumsuger oavsett.
Har man r12 är det inget hinder att köra i r134, egentligen ska man ju "konvertera", men funkar allt annat lär det funka med r134 också.

typ

Vet att flera har fulfyllt med Gasol med lyckade resultat. Gäller ju bara ha koll på mängden.

Om man har lite schyssta mätare och grejer går det väl att mäta trycket när man fyller, lär väl inte bli riktigt samma mängd med gasol och nån annan gas.
 
Last edited:

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Om man har lite schyssta mätare och grejer går det väl att mäta trycket när man fyller, lär väl inte bli riktigt samma mängd med gasol och nån annan gas.
Nja,e väll knappast någon glad amatör som sitter med ett schysst Manometerställ hemma i garaget. Lättare att gå på vikt.
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Nja,e väll knappast någon glad amatör som sitter med ett schysst Manometerställ hemma i garaget. Lättare att gå på vikt.

Nae, det är nog inte många som har. Det jag menade iaf är att vikten säkert skiljer sig, men jag är inte säker, vet bara att den skiljer sig lite på r12 och r134.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är säkert r134 i den där om den är från 96. Du kan ju testa att trycka på piggen i påfyllningsventilerna, pyser det så har du lite tryck i systemet, kanske för lite för att kompressorn ska starta, men antagligen ingenting. Om den är tom kan du försöka få tag på en sån där koppling som man sätter på påfyllningshålet och blåsa i luft (typ 10 kg) och lyssna om det pyser.

Inget tryck alls - var ut på lunchen och tryckte in ventilen på lågtryckssidan. Fördel är att ventilerna sitter riktigt bra till, men resten av systemet är det värre med förstås. Nåja, M8x1-gänga ska det vara och det sitter på de flesta tryckluftsgrejer, så jag kan ju alltid trycka i luft från storkompressorn och lyssna efter läckage (och kolla om det håller tryck hyfsat i alla fall). Så mycket som 10 Bar ?! Jisses... :näsblod

Någon som fyllt på (som jag läst om) har bara fyllt gradvis tills kylan fungerar och struntat i att väga/mäta mängden. Vet ej hur kritiskt det är för funktionen. Perfekt kyla uppnås väl med exakt avvägd mängd, men hamnar man ungefär rätt, så bör det räcka det med (?).

Biltemas drivgas inhandlad och jag har kopplingar - allt utom mot påfyllningsventilen (får väl "bygga" en sådan).
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag betalade 600:- för felsökning, packningsbyte samt fyllning av ac'n på min Astra -99.
Hade beställt tid på verkstaden och påtalat att jag ville betala det "utan kvitto". När jag kom dit (i mekarkläder) så fick jag dock göra allt själv, "bara ropa på hjälp om det är nåt". Blev ju billigt iaf, men sen fick jag reda på att en annan kille hade åtgärdat typ samma fel på sin bil och han betalade 1400:- men då gjorde de jobbet :(
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Trycker du på med tryckluft så trycker du in fukt i systemet. Sen ere bara en tidsfråga innan det haverar igen.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Trycker du på med tryckluft så trycker du in fukt i systemet. Sen ere bara en tidsfråga innan det haverar igen.

En bra och generell varning, men det finns faktiskt dom som har tillgång till torr och ren tryckluft.

Som Ivil påpekade, ta reda på vilken kvalite ni har på luften innan ni fyller med den. Så vida ni inte har tänkt att fylla på med riktiga grejjer sen när ni vet att läckaget inte längre existerar. För då vaccumsuger man och fukten kommer att försvinna, dock ej skräp som kan ha smygit sig in och du får ett juste mekaniskt slitage i systemet.
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Inget tryck alls - var ut på lunchen och tryckte in ventilen på lågtryckssidan. Fördel är att ventilerna sitter riktigt bra till, men resten av systemet är det värre med förstås. Nåja, M8x1-gänga ska det vara och det sitter på de flesta tryckluftsgrejer, så jag kan ju alltid trycka i luft från storkompressorn och lyssna efter läckage (och kolla om det håller tryck hyfsat i alla fall). Så mycket som 10 Bar ?! Jisses... :näsblod

Någon som fyllt på (som jag läst om) har bara fyllt gradvis tills kylan fungerar och struntat i att väga/mäta mängden. Vet ej hur kritiskt det är för funktionen. Perfekt kyla uppnås väl med exakt avvägd mängd, men hamnar man ungefär rätt, så bör det räcka det med (?).

Biltemas drivgas inhandlad och jag har kopplingar - allt utom mot påfyllningsventilen (får väl "bygga" en sådan).

Du har inte såna där snabbkopplingar då eller? Ser ut som dom som sitter på alla tryckluftsgrejer, som du säger, fast dom brukar inte ha gänga. Dom gamla har gänga och ser typ ut som dom man fyller på luft i däcken med, fast lite större. Ja, 10 bar blir bra. Högtryckssidan blir mer än 10 bar, men det räcker gott och väl för att hitta läckor.
Man kan ju fylla på tills det kyler, men det är ju inte så svårt att ta reda på hur mycket det ska vara i å andra sidan.

Trycker du på med tryckluft så trycker du in fukt i systemet. Sen ere bara en tidsfråga innan det haverar igen.

Har du ju väldigt rätt i men harar du läckage har du redan luft i systemet, plus att man vakumsuger sen efter också! På en gammal bil orkar man väl inte bry sig.

Jag betalade 600:- för felsökning, packningsbyte samt fyllning av ac'n på min Astra -99.
Hade beställt tid på verkstaden och påtalat att jag ville betala det "utan kvitto". När jag kom dit (i mekarkläder) så fick jag dock göra allt själv, "bara ropa på hjälp om det är nåt". Blev ju billigt iaf, men sen fick jag reda på att en annan kille hade åtgärdat typ samma fel på sin bil och han betalade 1400:- men då gjorde de jobbet :(

Bara packningarna som läckte då eller?
 
Last edited:

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Inte orkat läsa allt men som ngn sa så är koppplingar in mot kondensor oftast gjorda i aluminium vilket gör att dom skär sänder gängen när man drar lös dom så oftast vid kondensorbyte eller liknande så måste man även byta rör.

Gasen som är i flesta bilar kostar några hundra kronor kilot och brukar oftast gå att få någon kylmontör (som har rätt kopplingar för bilar) att felsöka för en hundring eller två, bara dutta i gas för att sedan söka reda på läckan med myrsloken.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Gör ett litet trådlyft med div information.
Biltemas drivgas 15-197 innehåller "90% r134a" och funkar utmärkt att köra med i bil-AC.


Den drivgasen fyllde vi kompisens Xantia med för nån vecka sen. Den AC:n hade inte fungerat på 2 1/2 år, men när jag provade att pysa lite försiktigt så var det faktiskt tryck kvar, men inte tillräckligt för att kompressorn skulle gå. Då byglade vi tryckvakten och fick igång kompressorn. Sen var det bara att låta systemet suga i sig två burkar Biltemagas genom lågtrycksporten. Vi fyllde på tills det slutade bubbla i synglaset, och det blev precis två burkar. Förmodligen blev det i underkant om systemet var nära på tomt, men det fick vara så.

Det blev perfekt kyla, blir svinkallt i bilen nu.

Lustigt förresten att vissa kyltekniker gapar rakt ut när man fixar själv. Och då är det miljöaspekten dom bekymrar sig över (säger dom, fast jag tror att det är sitt monopol dom är rädda om). Vilket är värst? Att använda drivgasen till det den är tänkt till, alltså blåsa ut det rätt ut i luften genom en airbrush, eller fylla på en AC, där den förhoppningsvis blir kvar nåt år i alla fall?

Man kanske skulle bunkra upp med Biltemagas ifall kylmaffian lyckas lobba igenom ett totalförbud även på den gasen.
 

blocket

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Öland
Hoj
Xjr 1300 å ett gammalt elände
Ett tips för alla AC ägare. Starta ACn en stund på vintern med. Ofta så uppstår läckage för att ACn inte används på vintern så att packningen vid kompressorn torkar sönder. Det räcker med att starta den en kort stund 1-2 gånger i månaden.:tummenupp

Förövrigt tycker jag som nyutbildad bilmek att flera av era tips och historier är ganska skrämmande:näsblod
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top